pist eller pistoff?

dave-yo

Ny medlem
pist eller pistoff?
Efterlyser lite kunskap om de egentliga skillnaderna mellan "rena pistskidor" (typ crossmax) och offpistlagg (typ gotama), från en som aldrig åkt på feta puderlagg. Bör man investera i ett par av denna sorten också om man planerar åka 50/50 (från i princip 100/0) eller uppfattar ni skillnaden som försumbar? Jag menar, det går ju att åka på crossmaxen också utanför pisten, dock kvarstår frågan om känslan blir lika fantastisk som med breda puderlagg.

Det dröjer förmodligen ett tag innan man själv kan pröva hypotesen... :-(

pist eller pistoff?
Nu kommer du få massor med svar från jibbers som säger "öh köp en skida med minst 95mm i midja" men dom svaren kan du hoppa över. Alla pistskidor funkar i offpisten. Däremot tycker jag inte att alla offpistskidor funkar i pisten därför tycker jag att ska man bara ha EN skida så ska man satsa på en lite bredare pistskida (runt 75mm).

Man känner STOR skillnad på en pistskida och en puderskida med 95-100mm midja så om man tänker åka många dagar i mycket puder (minst 10-15 hela dagar/säsong) så ska man absolut satsa på en puderskida.

Sen måste man tänka efter hur många skiddagar som man verkligen åker bottenlöst puder. I ärlighetens namn så brukar det inte va så väldigt många. En annan sak åxå är att många felaktigt sätter offpist=puder. Offpist är så mycket mer än bara puder.

pist eller pistoff?
Jockeski helt rätt!!
Tycker att du skall köpa en skida med ca 75 mm i midjan, då får du mycket av pist och mycket av off pist! Har själv åkt på ett par med 75 mm under midajn förra vintern och klagar absolut inte. Men sen är ju trots allt avgörande hur många skiddagar du har!

pist eller pistoff?
Om du skall åka så pass mycket som 50/50 så hade iaf. jag satsat på något mellan 95-100mm, du åker ju ändå för offpisten och lever då för det fina pudret och ser pisten endast som transport, nästan iaf...

Lite mer om offpist kotra puder. I svensk offpist är det långt ifrån bredden som är det viktiga, med tanke på det allt annat än mjuka underlaget. Köper man en allroundskida eller offpistskida för svenska backar och fjäll så skall det mycket till för att man behöver mycket mer än 105mm i midjan. Det man istället skall satsa på är lite vridstyvare och stabilare skida så man slipper bli runtkastad som en boll bara för att det kommer lie iskockor eller annat skit.

75mm är däremot som ovanstående säger en väldigt bra allroundbredd, du får nästintill samma egenskaper i pisten och du har lite extra bredd i brättet och bra stabilitet som svensk offpist kan kräva.

Senast ändrad:
pist eller pistoff?
Jocke ski har naturligtvis helt rätt.

Det är en nästan löjeväckande efterfrågan på riktiga fetingar. Det är ungefär som att skjutsa ungarna till dagis på Östermalm i en värsting jeep.

Vi som varit med sedan man åkte på smala minst 2 m långa lagg garvar mest åt kidsen som kommer dragande till Flottsbron på ett par värstingar.

Fransmännen definierar helt rätt Off pist med Toutes neige Toutes terrain. Alltså all sorts snö i all terräng.
75 till max 80 mm midja funkar överallt för den som kan åka skidor.

Men klart för dom som alltid håller till utanför pisten och använder pist som transport till nästa äventyr och inte prioriterar högklassiga pistegenskaper är det en annan sak.

Nu får vi nog igång en uppfriskande debatt???

pist eller pistoff?
JockeSki sa:
Nu kommer du få massor med svar från jibbers som säger "öh köp en skida med minst 95mm i midja"
Jag trodde jibbers sa "öh, köp den snyggaste" som rekommendation på vilka skidor man ska ha?

JockeSki sa:
Däremot tycker jag inte att alla offpistskidor funkar i pisten därför tycker jag att ska man bara ha EN skida så ska man satsa på en lite bredare pistskida (runt 75mm).
Vilka offpistskidor som du testat tycker du inte funkar i pisten? Och varför?

I min skidgarderob står för tillfället följande par skidor:

* Völkl 7-24 Pro, 170 cm. 77 mm i midjan vilket enligt inläggen här ovan alltså borde vara den optimala allround-skidan.

* Ross 9X Oversize, 174 cm. Storslalom-racer, 63

* Völkl Mantra, 184 cm. Sån där tramsig jibb-sak med 95 mm i midjan.

Förra säsongen hade jag en bit över 60 skiddagar varav sju dagar var i Sälen, resten i Alperna. Ross 9X:en använde jag i Sälen och på en 5-dagars skidlärarkurs i Chamonix. 7-24:orna använde jag en (1) dag. Resterande 50 dagar åkte jag Mantra, vilket inkluderade ett flertal (säg runt 10) dagar med i stort sett enbart pist-åkning. Här fanns även dagar med vårslask, bristande skare, flatljus, puder, is, uppkört, mera puder, sten, bärande skare, klistrig blötsnö och en del annat som jag inte vet namnet på, samt lite mer puder.

Om jag fick välja att behålla endast en skida av dessa så väljer jag tveklöst Mantra:n, även om jag flyttar tillbaka till Sverige. Vad andra väljer för prylar för att ta sig nerför berg är upp till dem. Jag har gjort mitt val och jag är grymt nöjd (och jag tänker fortsätta uppmana folk som inte provat breda skidor att göra det).

Och jo, jag har åkt puder med ett par Ross 9S Dualtec race-skidor. De var visserligen bara 198 så jag missar gubbfan:s gräns med två centimeter men det funkar det också... Självklart är det overkill att köpa ett par Gotama för att åka i t.ex. Flottsbro med, men köper man skidor för Flottsbro hoppas jag inte man frågar efter skidor för 50% pist/50% puder.

Apropå det så är planen för denna säsongen att köra åtminstone en storslalom-tävling på de där 95-mm-planken för att visa de där fransoserna att det går att åka pist även med såna skidor.

pist eller pistoff?
Såna här trådar är ju alltid skoj.

Min mening är att det inte har ett jävla dugg med antalet dagar man åker att göra. Fattar inte varför folk säger att det är avgörande med antalet dagar för vilka skidor man ska välja.

Jag har både gjort säsonger och åkt mer utspritt när jag inte varit säsongare och jag kan inte hålla med om att man bör ha ett par smalare skidor när man bara kan åka ner en vecka i taget. Finns absolut INGEN anledning till det.

I år kommer jag t ex inte göra säsong, men för den skull vill jag ju ha ett par riktiga skidor under pjäxorna när jag åker ner. Kommer bli vansinnigt förbannad om jag kommer ner och det är puder och jag kör omkring med ett par mellanfeta skidor. Dvs jag åker hellre på ett par för feta skidor i sämre snö än ett par för smala i guldnsö.

Kort och gott tycker jag att feta skidor är bättre i skräpsnö än va smala skidor är i perfekt puder.

Så köp skidor för underlaget du föredrar INTE INTE INTE för antalet dagar du åker.

hepp

För sakens skull kan jag nämna att mina senaste skidor var ett par Big Daddy och ett par Monster 103. Och de kickar fan så mycket mer sjärt i isig pist än vad ett par smalskidor gör i puder :)

Senast ändrad:
pist eller pistoff?
Peter_K sa:
Apropå det så är planen för denna säsongen att köra åtminstone en storslalom-tävling på de där 95-mm-planken för att visa de där fransoserna att det går att åka pist även med såna skidor.
Hur skulle du klara dig i en slalomtävling på Mantran? Håller med om att Mantran är helkul i pist, men man ska vara medveten om att det blir en annan sorts åkning än med t ex K2 Apache Recon (78 mm i midjan).

pist eller pistoff?
mr_kiels sa:
Hur skulle du klara dig i en slalomtävling på Mantran?
Tja, en vild gissning är väl sämre än i en storslalom-tävling :-)

mr_kiels sa:
Håller med om att Mantran är helkul i pist, men man ska vara medveten om att det blir en annan sorts åkning än med t ex K2 Apache Recon (78 mm i midjan).
Självklart är det så. Jag gillade skarpt mina 7-24:or med 77 mm i midjan men jag gillar Mantra:n väldigt mycket mer (om nu någon som läst den här tråden tvivlade på det vid det här laget :-)

pist eller pistoff?
Nu kommer jag med en helt annan skida bara för det. En kille i Sthlm (tror det var haningen slalomklubb inte säker) körde lika fort med ett par Hendryx skidor i storslalom banan som han körde med sina storslalom skidor och då snackar vi 103 mm i midja... Ingen omöjlighet att Mantran skulle vara riktigt grym i en GS bana..

//Hasse

pist eller pistoff?
Jocke, dina tips leder bara till tråkigare upplevelser utanför pisten. Skillnaden är inte försumbar. En smalare skida är sämre/tråkigare etc utanför pisten och en bredare skida kan vara allt mellan alldeles utmärkt i pist (oftast de hårdare modellerna t ex Mantra) och totalt värdelös (t ex Pontoon, spatula etc).
Om man endast skulle ha ett par skidor så hade jag satsat på en något hårdare modell med en midja mellan 90-100mm då jag inte tycker att det är bättre med en skida som flyter utanför pisten än en som kommer på kant 1/100:dels sekund snabbare.

pist eller pistoff?
Att någon kör lika fort med ett par Hendryx 103 mm i bana som ett par storslalomskidor säger egentligen bara att den kilen åker alltid på lite sladd (fast det tror han inte själv, men jag vet vem det är) och då spelar det inte så stor roll. Men för en vass åkare gör det skillnad. Fråga Sverre, som är en grym pist- och banåkare som fick storstryk i GS Hammarbybacken i vintras då han hade ett par halvfeta Nordica (den smalare sandwich mod) på fötterna. Fredrik Nyberg sa på TV att han åker (eller kanske åkte, nu efter olyckan) 10 sek snabbare per åk (en dryg minut) nu än när han åker mot Elan 049 för 15 år sedan. Jag skulle tro att ett par 049 (då de överlägset snabbaste GS-skidornas som fanns) är snäppet snabbare än Mantra. Jag har åkte en del GS med fetingar, det känns rätt bra, men går inte så fort.

pist eller pistoff?
Sen beror det på. Har du provat Hendryx tex? Är ett sjukt kantgrepp på dom i pist tex. Sen vet jag inte hur duktigt han var eller är i och för sig. Vet däremot att dom gamla tävlingsåkare som har provat mina är sjukt imponerade av kantgreppet. Och det vi sade är att det går att åka fort med fetingar utan problem i pisten. Och om du vill carva så är det att föredra med fetingar för då kan lägga ner på kant så mycket utan att pjäxan tar i så. Och du slipper plattorna för den delen.

//H

pist eller pistoff?
Kära bredskidåkare, självklart är flytet ljusår bättre på ett par breda puderskidor än ett par pistracers. Att ni tycker att puderskidor funkar bra i pisten kan bara bero på att ni gillar GS-svängar och det gör inte jag. Därav mitt svar. Jag hade valt ett par lite breda pistskidor istället för ett par puderskidor eftersom jag inte ser pister som transportsträckor utan åk som är minst lika roliga som puder. Och jag gillar att svänga. Personligen tycker jag bättre om mer sväng med drag i än en GS-sväng i 130km/h. Jag åker oftast på en skida med 13m radie och allt över 16m tycker jag är för tråkigt. Visst kan jag carva på mina B4:or dom dagarna jag har dom men det är helt enkelt inte lika roligt och det är lättare att utvecklas på ett par med mindre radie. Men detta är bara vad jag tycker, därför blev mitt svar som det blev.

pist eller pistoff?
Då är vi överens om det då JockeSki. Funderar faktiskt på ett par slalomskidor. Hade varit skoj...

pist eller pistoff?
Sant Jocke, personligen så är jag en gammal raceåkare och känner att jag redan har fått mig mer än nog när det gäller att nöta pist. Men det händer någon gång per säsong att jag plockar fram racelaggen och gubbrejsar lite med goda vänner här i Åre och Duved. Men det krävs en bana eller ett folktomt störtlopp med 220 laggen på för att roa mig i pisten.

EDIT: Pistoff!

Senast ändrad:
pist eller pistoff?
Ja det vill jag nu!!! Jäklar vad jag skulle carva i Andermatt då. Sjukt sugen nu. Skall kollas upp när jag kommer ner till Andermatt. 2 veckor kvar.

pist eller pistoff?
Hehehehehe ska du ha för dom då? Säng plats i Andermatt eller?? ;)

Edit: Ojdå särskrivning

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp