JockeSki sa:
Nu kommer du få massor med svar från jibbers som säger "öh köp en skida med minst 95mm i midja"
Jag trodde jibbers sa "öh, köp den snyggaste" som rekommendation på vilka skidor man ska ha?
JockeSki sa:
Däremot tycker jag inte att alla offpistskidor funkar i pisten därför tycker jag att ska man bara ha EN skida så ska man satsa på en lite bredare pistskida (runt 75mm).
Vilka offpistskidor som du testat tycker du inte funkar i pisten? Och varför?
I min skidgarderob står för tillfället följande par skidor:
* Völkl 7-24 Pro, 170 cm. 77 mm i midjan vilket enligt inläggen här ovan alltså borde vara den optimala allround-skidan.
* Ross 9X Oversize, 174 cm. Storslalom-racer, 63
* Völkl Mantra, 184 cm. Sån där tramsig jibb-sak med 95 mm i midjan.
Förra säsongen hade jag en bit över 60 skiddagar varav sju dagar var i Sälen, resten i Alperna. Ross 9X:en använde jag i Sälen och på en 5-dagars skidlärarkurs i Chamonix. 7-24:orna använde jag en (1) dag. Resterande 50 dagar åkte jag Mantra, vilket inkluderade ett flertal (säg runt 10) dagar med i stort sett enbart pist-åkning. Här fanns även dagar med vårslask, bristande skare, flatljus, puder, is, uppkört, mera puder, sten, bärande skare, klistrig blötsnö och en del annat som jag inte vet namnet på, samt lite mer puder.
Om jag fick välja att behålla endast en skida av dessa så väljer jag tveklöst Mantra:n, även om jag flyttar tillbaka till Sverige. Vad andra väljer för prylar för att ta sig nerför berg är upp till dem. Jag har gjort mitt val och jag är grymt nöjd (och jag tänker fortsätta uppmana folk som inte provat breda skidor att göra det).
Och jo, jag har åkt puder med ett par Ross 9S Dualtec race-skidor. De var visserligen bara 198 så jag missar gubbfan:s gräns med två centimeter men det funkar det också... Självklart är det overkill att köpa ett par Gotama för att åka i t.ex. Flottsbro med, men köper man skidor för Flottsbro hoppas jag inte man frågar efter skidor för 50% pist/50% puder.
Apropå det så är planen för denna säsongen att köra åtminstone en storslalom-tävling på de där 95-mm-planken för att visa de där fransoserna att det går att åka pist även med såna skidor.