Pist och puder skidor!

Tompa89

Ny medlem
Pist och puder skidor!
Jag har precis slutat åka snowboard och börjat åka skidor. Så har en fråga om skidor:

Jag vill ha ett par skidor som är bra i pisten och utanför pisten, i puder, men vet inte vilka som är bra, vill inte gå till affären och köpa någe dåligt som inte funkar, så vilka tycker ni jag ska välja?
Vilka är bra?

Mvh/ Tommy

Pist och puder skidor!
Har för mig att jag hört/läst på flera håll att Bridgen är värdelös när det blir hårt underlag

Pist och puder skidor!
Scott Rc och scott RCX va är de för skillnad på dom?
K2 Apache Crossfire
Dom 3 modellerna är de någe att ha? har läst lite om dom.

Pist och puder skidor!
Völkl är aldrig kassa i hårt underlag däremot så är allround skidor ALDRIG lika bra i hårt underlag som pist racers.

Pist och puder skidor!
två av mina polare har nog liknande åkstil till det du är ut efter och båda köpte head monster , kolla upp dem

Pist och puder skidor!
Ta en titt på Salomon XW Fury, alternativt XW Sandstorm om du vill ha ännu fetare skida. Har själv kört en del på föregångaren, Salomon Scrambler Custom, och var mycket nöjd.

Pist och puder skidor!
Har själv ett par Karma (bridge) och dom sviker en inte när det blir hårt. Men som TexMurphy säger så är det inte ett par pistracers.

Pist och puder skidor!
Kör själv på Karma (föregångaren till bridge precis som deas säger) det är den bästa allround skidan jag åkt och då är jag kräsen när det gäller grepp eftersom jag kört Völkl i många år.

I pist är den hel grym. Det är en lek variant av en pist racer. Du kan köra riktigt fort på hårt underlag innan det börjar bli jobbigt. Visst visst inga 110 men som sagt det är inga rääääääser skidor.

Men trotts att det går att köra dom fort så är dom lekfulla och det går att löjla runt på dom. Framförallt så är dom riktigt nice i offpist. Visst för puder dagen är dom lite väl smala men o andra sidan bridgen är bredare än karman.

Så om dom inte har supit till det heeeeelt och hållet så är det fortfarande en grymt bra allround skida.

Tex.

Pist och puder skidor!
Monis sa:
Har för mig att jag hört/läst på flera håll att Bridgen är värdelös när det blir hårt underlag
Det är iaf min åsikt. Testade dom nere i StAnton i våras. Jag är dock ganska tung, kör hårt och är gammal raceåkare.

Pist och puder skidor!
Jag kör på Völkl Mantra, de är lite bredare än Karma så de funkar utmärkt även puderdagar, personligen tycker jag att de funkar grymt bra i pisten också, även om jag helst kör utanför...
De är ganska lika Head Monster 88 enligt vad jag har läst, så de funkar nog också bra.

Pist och puder skidor!
Völkl bridgen är en riktigt bra skida, men jag tycker att ex monster 82 funkar mycket bättre i pisten. Vill du ha något bredare kan du gå upp till monster 88. Den är något hårdare med.
Men just monster modellerna funkar jättebra både i pisten och utanför, såväl som i lössnö som i hårt underlag.
Kräver lite av åkaren. men är en riktigt bra allroundskida.

Pist och puder skidor!
Hendryx eller liknande, grymt rolig i pisten och underbar utanför, spelar väl egentligen ingen större roll vilken modell man provar, skulle väl iofs rekommendera purple haze eller vodoo child, då de inte är allt för feta under foten vilket resulterar i smidighet i pisten.

skidor med 115 eller mer under foten kräver sin åkare i pisten men behärskar man det är det grymmt skoj.

vill man gå ner i prisklass skulle man kunna titta på skidor som scott p4 eller völkl mantra, visst är de optimerade för BC, men de är ruggigt roliga även i pisten. offpistskidor är roliga även i pisten!!! om man inte åker på armadas ARG :)

Pist och puder skidor!
Dynastar Bigtrouble och alla andra med måtten däromkring.. köp inte en skida som är för mjuk.. Det tappar du på i pisten..

Pist och puder skidor!
Karmaman sa:
Dynastar Bigtrouble och alla andra med måtten däromkring.. köp inte en skida som är för mjuk.. Det tappar du på i pisten..
Sen måste jag ju hålla med några andra.. moster 88 är ju en populär allmauntain skida.. så många kan inte ha fel : )

Pist och puder skidor!
sydvastlund sa:
Hendryx purple haze
skidor med 115 eller mer under foten kräver sin åkare i pisten men behärskar man det är det grymmt skoj.
Hmm vad pratar du om? Purple Haze är sjukt nära 115 under foten. Närmare 113,6. Vodoo Child kan jag hålla med om men inte Purple Haze. Så fall kan han lika gärna gå på Rhino Chaser då det endast skiljer 3,4 mm.

//H

Senast ändrad:
Pist och puder skidor!
Hasse sa:
sydvastlund sa:
Hendryx purple haze
Hmm vad pratar du om? Purple Haze är sjukt nära 115 under foten. Närmare 113,6. Vodoo Child kan jag hålla med om men inte Purple Haze. Så fall kan han lika gärna gå på Rhino Chaser då det endast skiljer 3,4 mm.

//H
fick för mig att purple haze var 108 på pappret, insåg att det var fjolårets modell! Åker själv på ett par Rhino Chaser av tidig årsmodell som mäter ca 107 i midjan, funkar efter någon dags invänjning underbart även i pisten, har dock svårt att tro att jag med mina något nyss skaffade skidskills skulle kunna hantera 115mm+ skidor på samma sätt?

Pist och puder skidor!
ska tillägga att jag för ca 1 år sedan gjorde det tommy gör nu, ställde undan brädan ett tag till förmån för skidåkning. ett bra beslut!

Pist och puder skidor!
sydvastlund sa:
]
fick för mig att purple haze var 108 på pappret, insåg att det var fjolårets modell! Åker själv på ett par Rhino Chaser av tidig årsmodell som mäter ca 107 i midjan, funkar efter någon dags invänjning underbart även i pisten,
Purple Haze var redan 113 förra året. Och då åker du på en gammal gammal Rhino Chaser ;)

//H

Pist och puder skidor!
Var och kolla på ett par Head Monster 82 skidor idag, dom verkar bra och han i affären sa att dom var grymt bra i pisten och i offpisten, delvis för att midjan var lagom läng.

Pist och puder skidor!
Du må kjøre High Society ski!!! the FR er noe for deg!! Bra overralt!! :D Ass grym ski!! :D

sjekk det ut på www.highsocietyfreeride.com står også om de i skid databasen 08!!!!

Tillbaka
Topp