Ska du åka till Cham en vecka, så föreslår jag nästan något annat ställe eller att du åker dit med någon som varit där en del...
Cham är grymt bra, det är inte för inte som det kallas... vad det nu kallas... skidåkningens metropol eller mecka eller ... men det är flera system i dalen, du är tvungen att åka buss mellan. Ofta kan det vara grymt bra på ena sidan, men mindra bra på ett annat ställe.
Det stora berget - le grande montet - är lite av kultberget, åker man "framsidan" så är det mesta "pistat" (nej jag vet att det inte är sant men det är en bra beskrivning). Men för att komma upp till toppen så måste man åka "grek"-liften och den kostar extra (tror att det ingår några turer i veckokorten).
Och däruppifrån åt "baksidan" kan man åka riktigt håriga åk bla ner till slutet av valle blanche åket som ligger bredvid (inte riktigt ett stenkast

...
rekomenderas INTE att åkas utan guide...
Men problemet är att alla vill åka på stora berget, därav feta köer, redan i Januari! Trist men sant.
Flera av dom andra systemen har massvis av bra åkning, massor av grym off-piste. Två personliga favoriter är baksidan av le tour ner till Trion glaciären och sedan buss och tåg hem, ett par timmars knatning tillhör också. Samt Brevent där det finns mycket bra off-piste, en del lite för brant för min smak...
Sen finns ju l`auigille du midi (valle blanche) som är helt opistat, högalpin terräng som man inte bör vara ute i utan att ha järnkoll eller guide och ibland både och...
Vad jag vill säga är, att när man varit där ett par gånger och hittar till lite olika ställen så är det helt enorm skidåkning, men innan dess så känner många att det är väldigt decentralicerat och gyttrigt. Att det är svårt att hitta bra sammanhängande pister och framförallt att det dom senaste åren blivit väldigt överbefolkat!
Jag hade förmånen att få åka med lite bummare första gångerna jag var där och sen har jag haft guide ett 20tal dagar där nere...
Åk dit med någon som har varit där några gånger så får du ut grymt mycket mer...
Vad gäller Januari så är det som vanligt med snö... Under dom 12 år som jag tillbringat där nere (inte hela säsonger utan perioder, semestrar och säsonger...) så har jag varit med om allt från barmark till grymt puder i början på Januari... Så det går som vanligt inte att sia i.
Men jag tycker så här:
ska du iväg bara en enda vecka! Vänta med att boka resa, kolla snörapporterna två dagar innan du ska dra och åk dit! Inte fan åker man till ett ställe bara för att det "ska" vara bra där. Jag åker hellre till ett ställe med 0 människor och fett med puder även om det bara är 500 fallhöjdsmeter än slåss med 1000 säsongar och wannabees om snön... (Och NEJ jag kallar inte alla som åker till Cham för att säsonga för wannabees).
Fan vad långt det blev igen... det är säkert andra eller tredje gången som jag skriver om Cham... vad jag skulle säga var
sök på forumet så hittar du MASSOR!