Pistskida - Vilket märke ska jag välja?

FilippaEkblad

Ny medlem
Är en artonårig tjej som nu äntligen slutat växa och vill köpa ett par pistskidor. Har åkt skidor 2 veckor/år och har hittintills endast hyrt "avancerade" skidor utan att vara mer insatt i modellerna. Skulle kalla mig själv en medelgod/avancerad åkare som gillar fart och kan lägga mycket energi och tryck på skidorna trots min vikt på 55 kg och längd på 173.

Då jag hittat bra erbjudanden på nätet har jag svårt att rådfråga någon kunnig från skidbuktikerna och nu behöver jag hjälp, verkligen! De skidorna som jag har tittat på är:

Head MYA No.5
Rossignol Attraxion 6 Echo + Saphir 110S TPI2 11/12
Rossignol Attraxion 3S + Saphir 110S TPI2 11/12
Völkl Attiva Estrella Green + 3motion 10.0 Attiva D 11/12

Då dessa är till supererbjudanden på snowinn.com

Finns det någon som har erfarenhet till någon av dessa modeller, eller är kunnig och skulle vilja hjälpa eller råda om ett par andra?

Är oerhört tacksam om svar ges!

Jag är ingen expert på damskidor, men en reflektion jag har är att fler av de skidor du ta upp har en ganska kort svängradie. Till exempel Head Mya har radie av 10,8m i 156cm. Det är inte fel i sig, men om du gillar att åka fort jag tror du vill har en skida med längre svängradie för att har mer stabilitet. Då luter det mot Völkl Attiva som har en radie av 13,3 i 151. Om du vill verkligen åka fort denna skida i 158 (radie 14,8) skulle vara super bra, men de inte har den hemma. Kan du komma ihåg vilken längd du åkt på sist? Jag tror 151 blir en bra längd, men forsök komma ihåg. De Rossignol skidor du nämna ligger lite imellan Head Mya och Völkl Attiva. OK skidor, men jag tror du behöva lite längre sväng radie.

Några tjejer jag åka med gillar inte damskidor p.g.a de är lite mjukare. Om man vill verkligen åka aggressiv det kanske stämma, men med din erfarenhet (1-2 vecka per år) jag tror att en högre klass damskida blir bra. Man ser många skidåkare på din nivå ut på backen på dyra men stenhårda tävlingsskidor och de flesta skulle har mer rolig och utveckla fortare som åkare på lite mjukare skidor.

M

Tillbaka
Topp