Pistskidor från Atomic och Salomon

Duffis08

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om jag kanske är lite tidigt ute inför nästa säsong men tänkte kolla om jag får några svar.

Ska köpa nya skidor och letar efter ett par pistskidor från Atomic eller Salomon. Anledningen till att jag är begränsad till dom två är pga att jag får bra pris på deras sortiment.

Jag har aldrig tävlat i skidåkning och har aldrig åkt/ägt några skidor för enbart pisten men har ändå en ganska många dagar på skidor men mest i puder eller park. Priset på skidorna har ingen betydelse utan jag vill ha det bästa som jag kan få tag på.
Jag är 180cm och väger 75-80kg. Är bra grundtränad och har rätt okej tryck i benen (130kg i knäböj) som ska förbättras till nästa säsong. Sen finns det en hel del olika termer som jag inte har koll på som race stock osv som ni gärna får förklara också.

Mvh Niklas

Har själv inte testat dom, men pratat med flera som sagt att Atomics nys pistskidor med piste rocker ska vara riktigt roliga! Inte säker på vad dom heter men den som söker skall finna :)

Både Salomon och Atomic gör riktigt bra raceskidor, så om det är det du letar efter så behöver du inte oroa dig över att du är begränsad till dessa två märken. Jag tycker personligen att Salomon generellt sett genom åren har varit lite mer lättåkta på racesidan än Atomic, men det är min egen uppfattning och då jag inte heller testat något alls de senaste två vintrarna, så det är ingen aktuell information.

Det första du behöver göra att att ta dig en funderare på vilken typ av skida du ska välja. Som jag ser det finns det om man förenklar det hela lite fem olika kategorier att välja på. Helt utan inbördes ordning bör du ta dig en funderare på vilka egenskaper du letar efter i en skida och därmed också bestämma dig för en kategori:

1. Racestock SL - Slalom, radie ca 11-13m. Tävlingsskidor för slalom. Racestock innebär skidor som byggs i relativt begränsad upplaga och riktar sig helt till åkning i bana. Prestandan är absolut på topp på hårt eller isigt underlag, även när det börjar bli slagigt. Moderna SL-skidor är lite enklare att hantera än några år gamla diton, men det är ändå skidor som hela tiden kräver fullständig koncentration och en aktiv åkare och hamnar man lite snett i viktfördelning så är det nästan som att bli skjuten ur en bakviktskanon (vad är det för något?). Alerta, kvicka och suveränt roliga tycker jag, i små backar och stenhårt underlag. De tappar fort när det blir mjukare och fallhöjden växer. I mjuk snö skär ytterskidan fast och många raceskidor blir flytiga och svåra att få att spåra ordentligt. Oftast behagligt fria från diverse 3D-caps, kryptonitdämpare och bindningssystem. Istället förfinad, ren och rå prestanda. Det bästa valet om du gillar att köra korta, kraftfulla skärande svängar.

2. Racestock GS - Storslalom. Radie 28-30m. Samma konstruktionsgrund som ovanstående, men en skida som är optimerad för tävlingsåkning i storslalom. Iom förändringen i FIS-regler för några år sedan (radiemax höjdes från 21m till 27m) har dessa skidor blivit lite svåråtkomliga egenskapsmässigt för oss dödliga åkare. Med 21m kunde man köra den här typen av skidor som en modern carver i princip, men med 27m krävs betydligt mer insats och skidorna vaknar senare i fartregistret. Men det är ändå fortfarande så att om man verkligen vill ladda på i en hård (och helst folktom) pist så är ett par racestock-GS svårslagna. Det blir helt enkelt inte bättre rent konstruktionsmässigt. De dras med samma problem som sina SL-syskon, dvs att de blir svåråkta när det mjuknar till. Men... som sagt... släpp iväg tex en Salomon GS Lab i Gästrappet tidigt en isig morgon och upplev hur bra en skida kan gå i rätt förhållanden.

3. Butiksrace SL. Radie 11-13m. Samma skärning som racestock, men i ett mer lätthanterat paket. Inte riktigt samma suveräna egenskaper på isigt underlag, men inte långt ifrån. Dock betydligt bättre i mjukare underlag, även om det fortfarande är smala skidor vi pratar om. Ofta bestyckade med någon form av 3D-cap och integrerade plattor osv, till mer eller mindre oklar funktion, men det går ju hem hos tyskarna. Kanonskidor för dom flesta som vill ha nära raceprestanda, men inte vill ta steget fullt ut mot racestock.

4. Butiksrace GS/RC. Radie 16-18m. Helt annorlunda skidor än racestockskidorna pga att man inte bryr sig om FIS radieregler här. GS kallas också RC, eller RaceCarver i den här kategorin. Oftast en radie strax under 20m, dvs snarare mitt emellan SL och GS än. Vettigt alternativ om man ska ha enbart en pistskida och fokuserar på hårt och jämnt underlag.

5. Breddade GS/RC. Radie 16-22m. Här är en intressant kategori, där man har tagit en raceinspirerad konstruktion och breddat skidan hela vägen. Ofta med midjemått upp mot, eller tom en bit över 80mm. Det ger en skida som är betydligt mer mångsidig när det gäller framförallt mjukare snö och ojämnt underlag. En bredare skida har en större stabilitet och klarar variationer i underlaget betydligt bättre än smalare skida. Man tappar lite av den där aggressivt, direkta kantnärvaron som smala pistskidor ger, men å andra sidan har man en skida som har en mycket större sweetspot när det gäller snötyper och underlag. Karaktären blir mer åt GS än SL, eftersom bredden under foten i sig gör att skidan blir lite segare från kant till kant, oavsett hur skärningen ser ut.

Nya utrustningsregler för storslalom Race Stock

FIS, Internationella Skidförbundet, och SRS, Ski Racing Suppliers association, hade i onsdags möte för att diskutera detaljerna för nya regler för alpin utrustning.

De nya regler föreslogs som en följd av omfattande forskning och testning av prototyper i samband med SRS och bekräftades av FIS council i juli 2011.

Onsdagens möte i Oberhofen fokuserade på att undersöka fördelaktiga lösningar för att bemöta de farhågor som framförts av industrin samt ledande världscupåkare och tränare. Mötesdeltagarna enades om att syftet med översynen av utrustningen bör vara att endast införa nya regler som är vetenskapligt bevisade att för att öka åkarnas säkerhet och minska risken för skador. I största samförstånd enades deltagarna om att precisera de exakta specifikationerna för både herrarnas och damernas storslalom. De reviderade specifikationerna blir därför, för männens storslalomskidor, en radie av minst 35 meter och för damer en radie av 30 meter mot tidigare 27 meter för herrar och 23 för damer.

När det gäller tidpunkten för genomförandet av de nya reglerna bekräftade FIS och SRS att dessa regler kommer att tillämpas på världs- och europacupnivå från säsongen 2012/2013 som tidigare meddelats. För andra tävlingsnivåer, som FIS-race, junior-VM, kommer de nya reglerna att gälla från och med 2013/2014 för norra halvklotet och för södra halvklotet med start sommaren 2014.

Slutligen var man även överens om att de nya reglerna för störtlopp och super-G kommer att genomföras som tidigare meddelats men det kommer att bli en ytterligare översyn av FIS av den slutliga tidslinjen för genomförandet av maxregeln för ståhöjd på skidor/platta/bindning.

Mer information hittar du här

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
De reviderade specifikationerna blir därför, för männens storslalomskidor, en radie av minst 35 meter och för damer en radie av 30 meter mot tidigare 27 meter för herrar och 23 för damer.
När de reglerna införs kommer racestock-GS vara en princip död kategori för vanliga friåkare. Det var en klar försämring redan när man gick från 21 till 27m och nu blir det ännu värre. 35m blir bara för segt i en pistskida.

Jag kör för övrigt fortfarande med 21m-lagg och är inte direkt sugen på att gå upp ens till 27...

MnO sa:
ALPINBUTIK sa:
De reviderade specifikationerna blir därför, för männens storslalomskidor, en radie av minst 35 meter och för damer en radie av 30 meter mot tidigare 27 meter för herrar och 23 för damer.
När de reglerna införs kommer racestock-GS vara en princip död kategori för vanliga friåkare. Det var en klar försämring redan när man gick från 21 till 27m och nu blir det ännu värre. 35m blir bara för segt i en pistskida.

Jag kör för övrigt fortfarande med 21m-lagg och är inte direkt sugen på att gå upp ens till 27...
Tack för hjälpen i din förra kommentar. Känns som att Butiksrace GS/RC får skidorna bli. Känns som att dom håller sig inom den roligaste svängradien och att det är en relativt förlåtande skida som kan passa då jag inte har någon skolad åkstil.

Fins det någon regel på längd? Jag som är 180cm, vad rekommenderar ni i längdväg?

Vi säger då att jag har köpt ett par skidor och behöver nu bindningar, vad ska jag köpa?
Jag har på mina puderskidor ett par STH 14 som jag trivs med och brukar hålla mig på ca 10-11 i DIN för att slippa att skidan löser ut när jag inte vill att den ska. Om den infon hjälper på något sätt vet jag inte, men iaf... Kan tilläggas att jag har Salomon Shogun pjäxor som jag gärna skulle vilja behålla ifall det är någon skillnad på vad bindningarna tar för pjäxor. (Har verkligen noll koll på pist)

Duffis sa:
Fins det någon regel på längd? Jag som är 180cm, vad rekommenderar ni i längdväg?
Din egen längd är ju rätt ointressant där, men din vikt/styrka/åkskicklighet indikerar ju upp mot 180cm om du gillar att åka snabbt i stora svängar, kanske 170cm om du är mer intresserad av slalomsvängar.

MnO sa:
1. Racestock SL

2. Racestock GS

3. Butiksrace SL

4. Butiksrace GS/RC

5. Breddade GS/RC.
Jag tycker du missar två kategorier här som är högst intressant att ta med i ekvationen:

6. Dam-GS Racestock
Dvs 23m radie, full racestock och i regel lite mjukare än herrvarianterna. Win win alltså för oss normala människor. Nya regler borde dessutom innebära superrea på gamla skidor.

7. Junior-GS Racestock
Skidorna för de äldsta juniorerna, 17m radie och upp till typ 175 (vad nu regeln är), kan gå riktigt fint som ett alternativ till butiks-rc. Jag har själv ett par Blizzard som spårar för kung och fosterland. Mentalt mesigt iom juniorstämpeln, men ändå rejälare bygge än motsvarande butiks-RC.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp