Både Salomon och Atomic gör riktigt bra raceskidor, så om det är det du letar efter så behöver du inte oroa dig över att du är begränsad till dessa två märken. Jag tycker personligen att Salomon generellt sett genom åren har varit lite mer lättåkta på racesidan än Atomic, men det är min egen uppfattning och då jag inte heller testat något alls de senaste två vintrarna, så det är ingen aktuell information.
Det första du behöver göra att att ta dig en funderare på vilken typ av skida du ska välja. Som jag ser det finns det om man förenklar det hela lite fem olika kategorier att välja på. Helt utan inbördes ordning bör du ta dig en funderare på vilka egenskaper du letar efter i en skida och därmed också bestämma dig för en kategori:
1. Racestock SL - Slalom, radie ca 11-13m. Tävlingsskidor för slalom. Racestock innebär skidor som byggs i relativt begränsad upplaga och riktar sig helt till åkning i bana. Prestandan är absolut på topp på hårt eller isigt underlag, även när det börjar bli slagigt. Moderna SL-skidor är lite enklare att hantera än några år gamla diton, men det är ändå skidor som hela tiden kräver fullständig koncentration och en aktiv åkare och hamnar man lite snett i viktfördelning så är det nästan som att bli skjuten ur en bakviktskanon (vad är det för något?). Alerta, kvicka och suveränt roliga tycker jag, i små backar och stenhårt underlag. De tappar fort när det blir mjukare och fallhöjden växer. I mjuk snö skär ytterskidan fast och många raceskidor blir flytiga och svåra att få att spåra ordentligt. Oftast behagligt fria från diverse 3D-caps, kryptonitdämpare och bindningssystem. Istället förfinad, ren och rå prestanda. Det bästa valet om du gillar att köra korta, kraftfulla skärande svängar.
2. Racestock GS - Storslalom. Radie 28-30m. Samma konstruktionsgrund som ovanstående, men en skida som är optimerad för tävlingsåkning i storslalom. Iom förändringen i FIS-regler för några år sedan (radiemax höjdes från 21m till 27m) har dessa skidor blivit lite svåråtkomliga egenskapsmässigt för oss dödliga åkare. Med 21m kunde man köra den här typen av skidor som en modern carver i princip, men med 27m krävs betydligt mer insats och skidorna vaknar senare i fartregistret. Men det är ändå fortfarande så att om man verkligen vill ladda på i en hård (och helst folktom) pist så är ett par racestock-GS svårslagna. Det blir helt enkelt inte bättre rent konstruktionsmässigt. De dras med samma problem som sina SL-syskon, dvs att de blir svåråkta när det mjuknar till. Men... som sagt... släpp iväg tex en Salomon GS Lab i Gästrappet tidigt en isig morgon och upplev hur bra en skida kan gå i rätt förhållanden.
3. Butiksrace SL. Radie 11-13m. Samma skärning som racestock, men i ett mer lätthanterat paket. Inte riktigt samma suveräna egenskaper på isigt underlag, men inte långt ifrån. Dock betydligt bättre i mjukare underlag, även om det fortfarande är smala skidor vi pratar om. Ofta bestyckade med någon form av 3D-cap och integrerade plattor osv, till mer eller mindre oklar funktion, men det går ju hem hos tyskarna. Kanonskidor för dom flesta som vill ha nära raceprestanda, men inte vill ta steget fullt ut mot racestock.
4. Butiksrace GS/RC. Radie 16-18m. Helt annorlunda skidor än racestockskidorna pga att man inte bryr sig om FIS radieregler här. GS kallas också RC, eller RaceCarver i den här kategorin. Oftast en radie strax under 20m, dvs snarare mitt emellan SL och GS än. Vettigt alternativ om man ska ha enbart en pistskida och fokuserar på hårt och jämnt underlag.
5. Breddade GS/RC. Radie 16-22m. Här är en intressant kategori, där man har tagit en raceinspirerad konstruktion och breddat skidan hela vägen. Ofta med midjemått upp mot, eller tom en bit över 80mm. Det ger en skida som är betydligt mer mångsidig när det gäller framförallt mjukare snö och ojämnt underlag. En bredare skida har en större stabilitet och klarar variationer i underlaget betydligt bättre än smalare skida. Man tappar lite av den där aggressivt, direkta kantnärvaron som smala pistskidor ger, men å andra sidan har man en skida som har en mycket större sweetspot när det gäller snötyper och underlag. Karaktären blir mer åt GS än SL, eftersom bredden under foten i sig gör att skidan blir lite segare från kant till kant, oavsett hur skärningen ser ut.