Pistskidor med bra isgrepp sökes

hassel99

Aktiv medlem
Har ett par Nordica Dobermann Spitfire EDT som är riktigt grymma. Bra grepp oavsett underlag såsom is, snö, uppkört sen eftermiddag...
Enda saken jag inte är riktigt nöjd med är att man får jobba en del för att det skall svänga.

Tänkte jag skulle hitta ett par andra skidor med lika bra isgrepp men lite mer lättåkta dvs svänger lite lättare utan att behöva trycka på ordentligt hela tiden.

Vet inte riktigt var jag skall börj leta. Tips emottages gärna.

Gäller som sagt skidor asedda för pist och priset är irrelvevant.

EDIT: 85kg 194cm om det spelar roll :)

Senast ändrad:
Ta en kik på butiksräsers utan tävlingsrelaterade namn (så som world cup, SL, GS och allt vad det kan tänkas vara) till exempel heads supershape-serie eller völkls rtm-serie - båda har skidor som inte kräver speciellt mycket mycket input för att vakna till liv.

Testa ett par Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT. Racebyggda skidor med "multi radius sidecut" som gör att de går stabilt i stora svängar och är kvicka i kortsväng ... 65,5 mm i midjan gör dem blixtrande snabba kant till kant och isgreppet är så bra att du börjar leta efter isfläckar att få trycka till på.

Häpnadsväckande snälla i crusingtempo samtidigt som de svarar finfint när man trycker till.

Nu har jag iofs. bara kört dem i 3 åk i bitvis stenhård flrsäsongspist i Trysil men det gav mersmak! Mindre roliga i uppkört, men i hård pist, wow!

Och, ja de kostar en slant så du behöver inte bli besviken på denna punkt heller!

/MM

Jag säger som Mountain_Man: testa Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT. Dessa sitter som en isyxa i hård pist. Framemot eftermiddagens lite halvtaskiga underlag är de däremot inte optimala, liksom i i slaskig snö.

Testa Stöckli Laser SC. Kvicka och samarbetsvänliga i både lång och kort sväng. Något sämre isgrepp än DD:n men mer av en allround pistskida som fungerar fint i både hård och uppkörd pist. Midjan är bredare än DD:n, 72 mm, men det gör att den är trevligare att ha att göra med när pisten blivit uppkörd. Att isgreppet är något sämre blir en effekt av att det är "snällare" skidor. Grymt lättsvängda och roliga, stabila i höga farter (otroligt nog).

Inte heller Stöckli är billiga, men det är värt det!

Får leta reda på ett par Atomic Redster o testa. Hade ju varit bra om de funkat i lite uppkört också.
Tycker mina Nordica är rätt hyfsade där också.

Provade ett par Völkl V-Werks Code för två säsonger sedan och tyckte de var rätt hyfsade. Lite skumma med så låg vikt men bra bett i isen.

Sökte ett par vettiga pistskidor efter att ha åkt omkring med min V-werks RTM på juldagen i riktigt isig återfrusen pist. Köpte på vinst och förlust (inte riktigt, hade läst på ganska så noga på flera tester) ett par Salomon X-max 175 cm (15/16), i år heter samma skida X-max X12, från Glisshop för knappt 3000kr
Har nu åkt på dom i ca 12 timmar i rejält hård pist med diverse isavskrapshögar.
Dom fungerar som testerna säger
http://www.gearinstitute.com/skiing/item/salomon-x-max-ski-test-2016
http://www.gearinstitute.com/skiing/item/salomon-x-max-x12-ski-review-2017
Dvs riktigt bra issgrepp, svänger bara man tänker på det (nja inte riktigt men kantar lite), går fort och stabil och gör fina carwingsvängar som man enkelt kan bryta upp om man vil minska på farten eller tighta till med att driva på spetsarna. Går lika fint att utföra snabba kortsvängar.
Totalt sett mycket skida för liten peng, som samtidigt har den karaktär jag var ute efter.

Lite intresserad av anledningen till ditt uttalande "Sökte ett par vettiga pistskidor efter att ha åkt omkring med min V-werks RTM på juldagen i riktigt isig återfrusen pist.".
Menar du att V-werks inte funkade bra?
Hur är Salomon jämfört med V-werks?

Har hittills inte kikat alls på Salomon så det var en ny öppning :)

Jo då, V-werks funkar ypperligt i det mesta. Men måste vara sylvassa för att greppa riktigt bra på hård is. Nyslipade på morgon och ett par drag med filen till lunch så går dom bra i det mesta. Men efter den dagen med återfruset nypistat så övertygade jag mig tillslut att köpa ett par pistskidor efter flera års frånvaro av det. Det märks att v-werks är en allmountain skida och skillnaden ligger speciellt i totalupplevelsen, skidans DNA, hur den trivs bäst att åkas.
Provade flera pistskidor och AM i 80-85 mm klassen på skidtest i Trysil och kom där fram till att jag ville komplettera med en pistskida.
Jämför jag x-Max, fabriksslipad, med mina 181 V-werks (slipade 87 grader med 0,5 hängning)
Bettet på stenhårt underlag är märkbart bättre, inget oförutsett släpp på X-Max.
Initierar svängen omedelbart vid kantning, dom är gjorda primärt för att svänga.
Lättare att variera svängarnas storlek, en annan känsla när man ligger i svängen, har svårt att förklara lika målande som andra här på forumet.
Båda är lätta, stabila och bra dämpade, titanal och kolfiber
Har bara provat i hård konstsnöpist, och tänker inte använda dom till så mycket annat, men då det ofta är dom förhållandena i hemmabacken. Lär det blir det troligen ganska många dagar, eller några förmiddagar vid mjukare förhållanden när lusten att svänga mer faller på.
Sammanfattninfågsvis så är båda riktigt bra skidor men med olika karaktär bara det att jag betalade en tredjedel för X-max.

Tack. Låter spännande.
Har du kört dem i lite eftermiddagsuppkört underlag och isåfall, hur funkade de då?

Är som sat grymt nöjd med mina Nordica men de kräver för mkt jobb för att jag skall få ut vad skidorna verkligen kan.

hassel99 sa:
Goran, om jag kikar lite på den sidan du länkade till är ju valet Dynastar http://www.gearinstitute.com/skiing/item/dynastar-speed-zone-12-ti-ski-review-2017

Har aldrig testat Dynastar.
Inte jag heller, och i mitt fall så var priset en intressant faktor. Hadde jag inte trivts med dom så är det inga problem att sälja vidare utan någon förlust. Och det är 170 längd som är i testen, har inte märkt något av det negativa som nämns med orolighet när dom inte är på kant. Däremot fortsatt det positiva med livfullhet och att dom trivs på kant.

/GC

GoranC, tack för tipset ang Salomon X-max.
Handlade ett par av förra säsongens modell till ett mkt fördelaktigt pris och har kört på dem under helgen.
Har bara positivt att säga om dem. Kanonbra isgrepp och mkt lättåkta. Kräver fortfarande lite arbete att få dem att svänga men inte så mkt som mina Nordica.

Upplever att de påminner en hel om V-werks i åkningen och det är positivt :)

Så bra att du blev nöjd
@hassel99
Nu först såg jag jämförelsen du länkat till. Den är förövrigt helt fel. 2016 och 17 års modell av X-Max vs X12 är samma skida, bara grafiken skiljer. Rejält spann som du säkert märkt och en liten carverocker som initierar svängen. Sen har skidan en skön snökontakt, känns som om kanten sugs fast i snön/isen. Har nog fått 20 skiddagar på mina nu.

/GC

Har bara 3 dagar på mina men blir 7 till under nästa vecka:)

Har du slipat kanterna än eller håller de fortfarande efter 20 dgr?

Har nog varit på dom två tre gånger med en sån där lite Swix fil man ja ha i fickan. Ett par drag så är det fint igen. 88 grader

/GC

Tillbaka
Topp