Pjäxa för Nageltrång?

man_1985

Ny medlem
Pjäxa för Nageltrång?
Jag har haft nageltrång nu i över 1 år och har operarat tre gånger (dock inga större ingrepp) men det blir inte bättre. Men jag vill inte lägga skidorna på hyllan pga detta.
När jag var nere i alperna i vintras och åkte så hyrde jag ett par pjäxor som var lite för stora för att det inte skulle klämma på tån alltför mycket. Det gick ju bra och åka men åkkänslan var väl inte riktigt på topp.
Finns det någon annan som har samma problem och hur har ni då löst det? Även ni som inte har detta problem får gärna ge lite tips på vilka pjäxor jag kan skaffa. Går det tex att formgjuta ett par med extra stort stortå utrymme?

mvh/Anders E

Pjäxa för Nageltrång?
Japp det finns affärer som fixar till pjäxor. Dom värmer pjäxan och sen viddgar de skalet på ställena som behövs behövs. Jag fick fixat ett par i våras på Udéns sport i GBG och dom funkar utmärkt.

/Mikael P

Pjäxa för Nageltrång?
formgjuta med extra plats för tårna går det med.
Det e dock ganska dyrt att formgjuta.
En duktig pjäxmekare ska kunna fixa det utan formgjutning.

Formgjutning sitter dock så jävla perfekt på mig att jag knappt tror jag kan åka utan det någonsin igen.

Pjäxa för Nageltrång?
Prova nån av atomics pjäxa med widefit konceptet. pjäxan sitter som vanligt över hela foten förutom just runt tåområdet där den är generöst tilltagen i bredd.

Pjäxa för Nageltrång?
de måste ju gå att operera bort skiten.. jag hade nageltrång i hela högstadiet, krävdes ett par operationer hos dr. dängrot men tillslut försvan de! tror de är en bättre lösning att fixa till tån än pjäxan..

Pjäxa för Nageltrång?
jag fick besked igår att jag får vänta ett halvår för att få det fixat. det suger! en till säsong att plågas! ett sätt annars som jag ska försöka med.. ajg gjorde det förra året men inte med flit. jag fick blånagel på båda stortårna och efter ett tag så kunde jag slita bort hela skiten. det va hur skönt som helst att inte ha nå naglar. eftersom ajg får vänta ett halvår ska jag försöka få blånagel med flit nu innan vinter och då slita bort dem. problemet löst!

Pjäxa för Nageltrång?
Köp inga nya pjuck förrän din fot ät fixad.
Hitta ett par gamla pjuck som du offrar innerskon på. Klipp bort så mycket det behövs för att ge plats för din ömma tå ev. tillsammans med utlästning. Behöver du klippa helt hål dra en avklippt nylonstrumpa utanpå innerskon så du inte har direktkontakt med plastskalet då blir det iskallt Sätt bommulstussar mellan tån som ömmar och nästa för att få avstånd Material till det finns på Apoteket
Eventuellt får du avstå skidåkningen dom kallaste dagarna
Det här förfarandet räddade en säsong för mej efter en fotoperation.
Ge inte upp o lycka till

Pjäxa för Nageltrång?
Köp stora pjäxor osså lägger du i nå mjukt vi tårna kanske..

Pjäxa för Nageltrång?
Schyst att så många svarade!

Boisare: Jag funderar på att formgjuta ett par och udéns låter ju bra då jag bor i göteborg så minns vad det kostade för dig?

Är det allt för dyrt får jag väl gå över till den mörka sidan igen och plocka fram snowboarden.

När jag opererade för ett år sedan så klippte de ända in till roten och drog ut roten med nageln (ca 3 mm bred). Det blev aldrig riktigt bra efter det så jag gjorde två mindre grejer (de klippte bara av nageln snett) så det funkade ju inget vidare. Och nu fick jag veta att jag har en telefon tid till läkarn som gjorde det senast den 20 september, den svenska sjukvården är ju helt körd.

mvh/Anders

Pjäxa för Nageltrång?
ähh.. kom igen jag tror mitt förslag är det bästa! det gör inte särskilt ont.. bara det att man ska fixa blånagel kasnke.. sen är det bara att ta sig en flaska whisky eller dylikt och sätta sig i bastun och dra och slita lite. sen är du fri bekymret några månader. . jag VET att det inte finns mkt som hjälper när man har såna problem. men det här hjälper.

Pjäxa för Nageltrång?
Jag har haft nagentrång i typ 5 år, men det är äntligen över! Och jag sket i att operera mig för att jag har hört att det inte blir nå bättre och att man oftast måste operera sig så många gånger. Så mitt tips är att köpa ett par flip-flop å sen går det över! Å då kan du njuta av åkningen! / Anna

Pjäxa för Nageltrång?
Hehe

ira_gula_luxuria; Ditt förslag låter ganska bra för att det är ju precis efter de har opererat som det känns skönast när nageln inte ligger emot. Jag kanske tar en stor tång på fyllan i vinter och drar ut nageln om den fortsätter att besvära.

anna-hedstrom; Jag vet inte om jag orkar vänta i fem år på att det ska gå över och jag har redan gått omkring i flipflops en hel sommar nu så det får bli att operera skiten.

Är det någon som har opererat bort hela nageln med roten så den aldrig mer växer ut?

mvh/Anders

Pjäxa för Nageltrång?
Jag är lite osäker på vad det kostade men det låg under 500kr för att bredda ett par salomon Xwave9.

Så det är inte så fruktansvärt dyrt att fixat till det

Atomics pjäxa med widefit är också ett val, dock räckte det inte till mina fötter men prova det där är rätt gott om plats i såna.

Pjäxa för Nageltrång?
Jag körde med samma bekymmer i många år, blå tånaglar ont som f-n ibland. Du kanske har en fot som jag där för små pjäxor sitter som gjutna, men då tar tårna i och med en storlek större känns dom som båtar.Provade i stort sett allt på marknaden. Nu har jag kört 3 säsonger ca 75 skiddagar med Salomon X Wave och sprutinnersko från Udens i Göteborg. Superbra!(går nog ett par till) Nästan lika goa som telispjäxor. Inget att tveka på. Dom har ett erbjudande nu såg jag på hemsidan www.udenssport.se/
Lycka till.
Anders

Pjäxa för Nageltrång?
man_1985: ja! det är det enda rätta. .

men du! prisad vare örebros läkargrupp. där kan jag få operera om några veckor. sound nice. hur är det att operera? blir det b ra ett tag då eller? håller det i sig över vintern`? allt jag begär. jag ska snacka med dem och fråga om de inte kan ta bort hela nageln.. den suger ju liksom. när jag va på vårdcentralen så sa de att nej de tar inte bort hela nageln men ett till försök duger. galna doktorer måste det finnas gott om.
jag frågade även vad man har nageln till. han började prata om evolution och sånt tjafs hit och dit. jag tyckte det lät som humbug!

Pjäxa för Nageltrång?
ira_gula_luxuria:

Att operera går till så här (i varjefall för mig, gjort detta en gång och två mindre klippningar) att de tar och sätter en spruta på varje sida av tån för att den skall bli bedövad (när jag har haft detta så länge tar inte bedövningen ordentligt för att det är lite inflamerat, det gör jävligt ont då).
Sedan tar de och klipper i tån 3 mm från kanten och rakt in till roten. den biten som nu är klippt drar de ut. Sedan måste de skrapa bort alla rester som kan finnas kvar under hud kanten både längst in och utmed sidan.
När detta är gjort så lägger de på förband, men man kan gå i flipflos direkt efteråt. Sen fick jag koma till distriktssköteskan som tog bort förbandet efter ca 1 vecka. Hoppas att det löser sig för dig.

Jag ska åka till udens och kolla vad de har att erbjuda så tack för tipset.

mvh/Anders

Tillbaka
Topp