Pjäxa hjärta smalben

HotDamnSara

Medlem
Pjäxa hjärta smalben
Så var det höst, temperaturen sjunker och ett trevligt spritt i kroppen gör påmint att snart kommer snön börja falla och skidorna åka fram! Men, jag upplever nu hur det där sköna sprittet i kroppen inte riktigt når ända ut i benen och fötterna... Smalbenen och fossingarna börjar snarare skruva besvärat på sig och kallsvettas lite smått så fort jag tänker tanken på att stoppa ner dem i ett par pjäxor igen...

Ja, jag hade stora problem med onda fötter och en och annan konstant öm benhinna förra säsongen. Nu är det så att jag tycker mig minnas att jag nånstans hört att pjäxmodell à la den här varianten av Raichle
2992.jpg
skulle vara en suverän lösning för onda benhinnor. Min stilla undran är alltså om det är någon här som har relativt konkret erfarenhet av detta? Om det är så att dessa pjäxor minskar påfrestningen på benhinnor och smalben? Sen om det är någon som har en förklaring till varför det eventuellt förhåller sig på det här viset skulle jag vara himlans intresserad av att få veta.

Resten av ontet i fötterna och tryck på diverse knölar och otyg har jag hyfsad koll på hur jag ska kunna trolla bort, men det där med smalbenen är för mig ett mysterium...

Simma lugnt
/Sara

Edit: hur gör man för att få in bilder så de visas direkt i texten?
Edit 2: in med bilden i texten :)

Senast ändrad:
Pjäxa hjärta smalben
Gjut ett par benhinneskydd hos en ortoped. De gör dessa av "kirurgplast" och man lägger dem runt smalbenet i pjäxan för att fördela trycket jämnt över hela benet.
Jag har liknande skydd vid tider då mina benhinnor e ömma och det funkar mycket bra.

Lycka till!

Chuck Norris does not sleep. He waits......

Pjäxa hjärta smalben
Jag har kronisk benhinne-inflammation p.g.a. alltför mycket löp-träning när jag var ung och dum (vilket jag väl fortfarande är i och för sig :)

I vilket fall så åkte jag i runt tio år (1992 till 2002) i ett par Raichle Flexon Comp. Dvs ungefär samma modell som du länkar till fast gissningsvis med lite hårdare flex. Jag hade mer problem med ont i benhinnorna med de pjäxorna jämfört med mina nuvarande (Technica Icon Alu Comp). Huruvida de hjälper dig har jag såklart ingen aning om men jag tror inte man generellt kan säga att den typen av pjäxor fixar problem med benhinnorna...

2992.jpg

Fördelen med den konstruktionen som jag har förstått det är att plösen flexar mer "jämnt" (eller likformigt) jämfört med en vanlig pjäxa. Det skulle kunna tänkas göra att påfrestningen på benhinnorna blir lägre, åtminstone i teorin. Om det funkar för dig i praktiken har jag som sagt ingen aning om :-)

Lösningen som funkar för mig är att smeta in stället på benen där det gör ont med en salva som kan köpas receptfritt på Apoteket och som är till för att lindra blåmärken.

Edit: Titta, det funkade :-) För att få med bilder i text:

[img ]http://min.url.till.bilden/bild.jpg[/ img]

(ta bort mellanslagen som är innanför []-prylarna)

Senast ändrad:
Pjäxa hjärta smalben
Ok, dags för lite skamlös spam men Dalbello Krypton (http://www.dalbello.it) är en upphottad variant av Raichle gjord på samma princip. Dvs en tunga med lite mer progressiv flex än vanliga racingpjäxor som är lite snällare mot benhinnorna.
KRSND.jpg

Men viktigast är ändå att pjäxorna sitter tight mot smalbenen och inte glappar, det kan du fixa med diverse kilar eller inlägg. Gå till en duktig bootfitter och förklara ditt problem så fixar dom det till dig. Ett annat tips är att byta ut kardborremmen mot en Boosterstrap som går att dra åt tight och som flexar lite grand tack vare att den är gjord av elastiska band: http://www.slytech.it/english/booster.asp
Nordica_Boot%20_new.jpg

Senast ändrad:
Pjäxa hjärta smalben
Hejsan

Dalbello har en pjäxa som liknar den väldigt mycket och heter Krypton. https://www.freeride.se/review/view.php?id=3202 Fast med lite andra spännen bland annat. jag har alltid haft problem med mina benhinnor tills förra säsongen när jag införskaffade sådan pjäxor. Men detta problem har försvunnit nu.

Mr Mute

Pjäxa hjärta smalben
Du är sjukt långsam Hasse
the_finger.gif
Fast inte ens ett par Krypton med Boosters hjälper tyvärr mot hårda plattlandningar från 8 meter, jag har testat...

Pjäxa hjärta smalben
VA och kollade in lite pjäxor i förra veckan, och tesade då ett par nordica som hade en plös som var lite mer Konvex än vanligt, vilket gjorde att det direkta trycket mitt på skenbenet blev mindre och trycket blev istället lite på sidan om. Vet inte hur det fungerar i praktiken men en bra idee verkade det som...

Tillbaka
Topp