Jag kapar den här gamla tråden lite för att resonera vidare om pjäxflex.
Nu börjar säsongen gå mot sitt slut men jag har hela säsongen funderat på om dottern skulle tjänat på att gå ner en nivå i flex. Hon är precis över 1,40 och väger kanske 35kg. Hon är vettigt stark, det här är fjärde hela säsongen race-åkning kombinerat med ännu fler säsonger konståkning. Men hon är också väldigt försiktig. I skidåkningen upplever jag att hon har en tendens att inte komma fram ordentligt. Och hon har även haft problem med att böja på benen. Min egen erfarenhet är ju att när man försöker böja på benen i en för styv pjäxa eller man startar i fel vinkel i pjäxan så böjs inte pjäxan framåt utan man själv hamnar bakåt.
(Rödvit jacka)
Den här och förra säsongen har hon kört i Dalbello DRS 75 i 23.5 Det var helt enkelt enda pjäxan vi lyckades hitta som hon inte klagade på att tårna klämdes (vi beställde hem halva lagret från AG för att testa (oklanderlig service för övrigt). Jag hade kanske föredragit om hon kört på 60-pjäxor även de här två senaste säsongerna men komfort är ju viktigt.
Nu fick hon testa en kompis Lange RSJ 60 24.5 men hon kan inte åka i dem för att de klämmer för mycket men hon tyckte skillnaden i flex var milsvid. Då hon också börjar tycka att Dalbellon är lite liten funderade jag nu på att testa Dalbellon i 24.5 men också 60-flex med förhoppning att hon ska kunna ta kommandot över skidan bättre. Vad tror ni, kan det ge en boost eller kommer pjäxan kapsejsa så fort hon tar i?
Jag själv har positiva erfarenheter av att gå ner i flex. Hennes mamma är samma sak och hennes bästa kompis i skidklubben har kört hela första året i U12 nu och vunnit de flesta tävlingarna mot äldre åkare med sina RSJ60 (hon är dock ett antal kilo lättare och kortare). Så mycket talar ändå för mjukare pjäxor. Men det kan också vara så att det hade gjort nytta innan men att det nu är passerat så att säga.