Pjäxor för mina Charlie Chaplin-fötter

\ /

Efter många år av testande, pjäx-fixande och självplågande har jag kommit fram till att min anatomi helt enkelt är såpass onormal att jag behöver en radikal åtgärd. Fötterna pekar utåt vilket gör att jag har väldigt svårt att peka stortån mer än några grader inåt. De flesta fattar inte vad jag menar förrän jag visar. Men det är extremt.

Vid skidåkning innebär det att när jag sätter skidan på kant får jag för lite tryck och för att öka det måste jag vrida knät i en mycket obekväm vinkel. Innerskidan blir samtidigt VÄLDIGT lätt kantad eftersom det knät så att säga är fel åt andra hållet. Som exempel kan jag säga att där andra kan sänka farten bekvämt med att ploga måste jag ställa skidorna på sidan parallellt och sladdstoppa. Det blir ingen direkt fartminskning om jag plogar. Dels kan jag inte göra tillräckligt brant V-form och dels så blir skidans vinkel mot snön för liten.

Jag har provat flera fotbäddar, olika kantning på skaftet och dessutom kantat sulorna på pjäxorna.

Jag vet att man kan montera bindningarna duck stance, men det blir ett jobb som måste göras på varenda skida och kräver dessutom en viss bredd på midjan. Vill jag testa nya skidor så kommer jag vara tillbaka på samma läge som nu. Därför skulle jag vilja lösa problemet i själva pjäxan istället.

Jag har sett att det förr fanns pjäxor som hade en delvis inbyggd fix för detta - alltså uppåt 7 graders vinkel på foten inuti pjäxan, men de har slutat säljas för vi är väl för få med det här problemet.

Så var ska jag vända mig för att få någon att anpassa ett par pjäxor inklusive vridning av pjäx-sulans vinkel mot resten av pjäxan? Det känns som den smartaste lösningen i långa loppet. Pjäxorna håller i många år, jag kan byta ut innerskon om den blir sliten och byta skidor hur jag vill.

Då du befinner dig i Stockholm faller jag in i kören och säger alpingaraget. Du kan inte flytta tå och hälklack men du kan fräsa, trycka och på andra sätt modifiera skalet för att skapa en annan vinkel i pjäxan. Därmed inte sagt att det kommer vara lösningen, den får någon som sett fötterna i fråga komma med

Äsch. Lite nedslående att det inte går att flytta klackarna. Kanske går det att göra några grader genom att trycka och modifiera skalet. Men det lär bli en rejäl investering (läs Strolz eller liknande).

Är det någon här som skulle kunna tänka sig att låna ut ett par skidor med bindningar i duck stans så jag kan prova ett par åk i en Stockholmsbacke? Så kan jag känna vad det kan tänkas få för effekt.

Är det någon här som skulle kunna tänka sig att låna ut ett par skidor med bindningar i duck stans så jag kan prova ett par åk i en Stockholmsbacke? Så kan jag känna vad det kan tänkas få för effekt.
Ställ denna fråga i Hendryx skis FB-grupp så finns det säker någon där som kan låna ut ett par duckmonterade lagg till dig.

Har du provat att bygga upp med material under stortåknölen?
Mange på AG gjorde det åt mig på ett par pjäxor. Ca 5 mm uppbyggnad. Jag har en tendens till Chaplin-fötter. Troligen pga kraftig pronation. Tyckte det blev aningen bättre, men sen dess har jag bytt pjäxor och de funkar tillräckligt bra utan sådan uppbyggnad.
Ska du bygga upp mycket så lär du behöva lästa ut dem i höjdled vid stortåknölen.

Har du provat att bygga upp med material under stortåknölen?
Mange på AG gjorde det åt mig på ett par pjäxor. Ca 5 mm uppbyggnad. Jag har en tendens till Chaplin-fötter. Troligen pga kraftig pronation. Tyckte det blev aningen bättre, men sen dess har jag bytt pjäxor och de funkar tillräckligt bra utan sådan uppbyggnad.
Ska du bygga upp mycket så lär du behöva lästa ut dem i höjdled vid stortåknölen.
Ja, när jag var på AG förra året fick jag det, förutom då kilar under sulorna för en grads lutning där. Det hjälpte en hel del. Men jag har kommit fram till att min rörelseförmåga blir såpass begränsad av att hålla fötterna rakt fram att jag behöver testa en fotposition (och ben) som är mer naturlig och neutral för mig (5-10 grader utåt på respektive fot).

Då du befinner dig i Stockholm faller jag in i kören och säger alpingaraget. Du kan inte flytta tå och hälklack men du kan fräsa, trycka och på andra sätt modifiera skalet för att skapa en annan vinkel i pjäxan. Därmed inte sagt att det kommer vara lösningen, den får någon som sett fötterna i fråga komma med
Varför kan man inte flytta klackarna? Det borde inte vara omöjligt. Kanske inte blir så snyggt, men det skiter jag i.

OT: Bra påminnelse om att pjäxor visst kan ha ”omslutande vajrar” utan BOA. Om man tycker det är viktigt. Har ju funnits länge. Tycker att vajrarna på dessa pjäxor dessutom ligger närmare skalet och därmed verkar fördela trycket bättre än dagens BOA-pjäxor?
Men visst, BOA är steglöst och man slipper momentet av ”överspänning” när man ska spänna hårt.

Det borde ju gå att hitta några billiga gamla Fischer Somatec för att testa konceptet. Standard på den serien var ju 7 graders vridning. Även om det aldrig var några riktiga storsäljare borde det finnas massor av sådana liggande ute i stugorna och rimligen är de inte speciellt dyra heller.

Fischer hade tydligen en serie/princip (SOMA-TEC) med naturlig "internal duck-stance" men jag tror att serien (och principen) har utgått. Samma gällde Nordica Aggressor (Natural Foot Stance, NFS).
Kanske går att hitta något sådant begagnat och börja därifrån hos en bootfitter? Med ny innersko?

Det borde ju gå att hitta några billiga gamla Fischer Somatec för att testa konceptet. Standard på den serien var ju 7 graders vridning. Även om det aldrig var några riktiga storsäljare borde det finnas massor av sådana liggande ute i stugorna och rimligen är de inte speciellt dyra heller.
Japp. Jag har en bevakning på Blocket. Hoppas något dyker upp i min storlek (typ 26,5).

Haha. Jag ska absolut ringa Bode!

Det där ser ju ut som något man kan göra, men han har inte ändrat något på sulans vinkel i sidled. Det skulle bli svårare eftersom man då inte kan behålla pjäxans ursprungliga "klack" fram och bak utan måste skapa den på nytt.

Såga loss sulorna (inkl. ”klackar” fram och bak) från ett par äldre pjäxor och skruva fast dem lagom snett under dina favoritpjäxor? Kan bli ett samtalsämne när det är dags för pjäxdans på borden på afterskin…
Nej allvarligt talat. - kanske görbart? Särskilt om den nya sulan kommer från en något större pjäxa. Men det blir inte lika snyggt som Bodes lösning.

Såga loss sulorna (inkl. ”klackar” fram och bak) från ett par äldre pjäxor och skruva fast dem lagom snett under dina favoritpjäxor? Kan bli ett samtalsämne när det är dags för pjäxdans på borden på afterskin…
Nej allvarligt talat. - kanske görbart? Särskilt om den nya sulan kommer från en något större pjäxa. Men det blir inte lika snyggt som Bodes lösning.
Frankenboots! Låter coolt ändå.

Men oj vad svårt att få allt rakt och plant...

@fredw postade denna i en annan tråd:
Kanske intressant om det fortfarande är aktuellt att testa

För att följa upp tråden här så blev min lösning att Alpingaraget modifierade mina befintliga gamla pjäxor på följande vis:
- Pressa ut lästen i fram maximalt på utsidan.
- Montera foam på innerskon i fram på insidan samt lite vid hälen på yttersidan.

Dessa två åtgärder gör att foten nu kanske är i lite mer "Somatec"-ställning inuti pjäxan.

Sen gjorde dessutom ytterligare en tjockare kantning under mina sulor (mellan gummit och själva pjäxan) samt satte lite foam på skaften för att maximera kantningen.

Detta gav en stor förändring i min åkning, dock inte med perfekt resultat. Och eftersom jag gjorde allt detta på en gång är det inte lätt att säga vad som gjorde vilken effekt. Kantningen är nu så kraftig som jag tror är rimlig. Men jag skulle gärna prova minska denna lite och öka på utåtvinkeln för foten. Där tror jag egentligen den verkliga anatomiska effekten skulle komma, särskilt för att kunna få bättre kontroll över innerskidan i carvingen.

Vad är nästa steg för mig? Jo, jag ser två alternativ:
1. Försöka få tag på Pjäxgaraget igen (fick aldrig svar på mejl eller telefon) och försöka modifiera mina nuvarande eller andra pjäxor med duck stance genom att flytta sulan/klackarna.
2. Gå all in på ett par Strolz, bredda dem och sätta foten i en duck stance innan formgjutningen (Alpingaragets förslag).

Tillbaka
Topp