Pjäxor online?

fthulin

Medlem
Pjäxor online?
Nu är det dags för nya pjäxor efter två säsonger i ett par slitna Salomon som krävde dubbla strumpor för att man inte skulle flyga ur.

Nu är frågan om man kan beställa online eller om man ska göra som regelboken säger och åka till en kunnig skidaffär och få hjälp. Anledningen till att jag vill beställa online är att spara pengar som fattig student.

Jag är inte helt hundra på vilka pjäxor jag vill ha men om man följer guiden här på freeride så verkar det som att jag ska har en pjäxa med 120 flex. Det blir en del hike så gå-läge är ett plus. Hittade några som verkade goa i Åka Skidors senaste prylnummer.

https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2015/dalbello/panterra-120-id.html
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2504.122759/salomon-x-pro-120
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2015/dalbello/kr2-lupo-sp-id.html (130 flex)

Vad tror ni om dessa pjäxor? Har testat ett par dalbello i storlek 27,5 så jag vet vilken storlek jag har.

Det jag behöver hjälp med är alltså att hitta ett par pjäxor som passar min åkstil (lekfullt i off-pisten/hike).
Tanken är sedan att åka till en skidbutik med pjäxorna och gjuta ett par sulor.

Tack på förhand!

Pjäxor online?
Att du testat ett par dalbello i storlek 27.5 som känts "bra" betyder inte alltid att du ska ha storlek 27.5 i ett annat märke. Vissa olika modeller kan vara olika längdmässigt trots samma storlek = du borde prova pjäxan.

Hur långa fötter har du?
Mät dom så blir det lättare att veta vilken storlek du egentligen ska ha.

Pjäxor online?
Duffis sa:
Att du testat ett par dalbello i storlek 27.5 som känts "bra" betyder inte alltid att du ska ha storlek 27.5 i ett annat märke. Vissa olika modeller kan vara olika längdmässigt trots samma storlek = du borde prova pjäxan.

Hur långa fötter har du?
Mät dom så blir det lättare att veta vilken storlek du egentligen ska ha.
Verkar ligga på 269mm efter mätning med måttband.

Pjäxor online?
Då skall du ha storlek 27
Men lika viktigt är lästbredden, dvs hur bred foten är
Men vill du vara garanterad att du skall få ett par pjäxor som inte passar så rekommenderar jag att du köper på nätet, eller gör till nån stor sportkedja och köper av någon jul vikarie
Pjäxor är det mesta personliga du har i din utrustning
Sök mer här på forumet så kan du få god hjälp i hur du skall finna dig en vettig pjäxa.
Skall du köpa på pjäxor nätet måste du veta exakt vad du skall ha

//GC

Pjäxor online?
Är inne på ganska samma pjäxor som du, har testat Dalbellon och Salomon X pro och Quest i affär . Tycker det är ganska rejäl skillnad mellan en typ Salomon X pro/max 120 och Dalbello 120 då den senare tveklöst är mycket hårdare och stelare. Jag tyckte Dalbellon verkade mer åt mer hård big mountain åkning, i synnerhet med mellanspännet som verkligen gjuter fast hälen i skon. Allt är personligt men att ha den som lekfull offpistpjäxa tror jag kan bli rätt ansträngande i längden. Har du kollat något på Salomon Quest 110/120 typ ?

Upplevde Dalbellon som klart trängre i skon än Salomon, men så vitt jag vet kan man lästa båda .

Pjäxor online?
Bero på vilken av Dalbellom du provade
Panterran är bred i lästen. Du skall ha breda fötter för att passa i dom.
Lupon är tight, en krypton med gåläge 130 flex och lästbredd 98 mm, nog inte så lämpligt till lekfull offpist och hike.
Återstår Salomon som är helt ok om du har en Salomon fot :)
Men prova, det skall vara tight som satan i början då du åker in skon i minst 10 dagar. Annars blir dom för stora
/GC

Pjäxor online?
Strupsi sa:
Är inne på ganska samma pjäxor som du, har testat Dalbellon och Salomon X pro och Quest i affär . Tycker det är ganska rejäl skillnad mellan en typ Salomon X pro/max 120 och Dalbello 120 då den senare tveklöst är mycket hårdare och stelare. Jag tyckte Dalbellon verkade mer åt mer hård big mountain åkning, i synnerhet med mellanspännet som verkligen gjuter fast hälen i skon. Allt är personligt men att ha den som lekfull offpistpjäxa tror jag kan bli rätt ansträngande i längden. Har du kollat något på Salomon Quest 110/120 typ ?

Upplevde Dalbellon som klart trängre i skon än Salomon, men så vitt jag vet kan man lästa båda .
Okej, tack för bra info Strupsi och Goran.

Blir nog till att åka in till skidbutiken och jämföra pjäxorna när de väl sitter på.

Schysst pris på Salomon X PRO 120 om var sugen Strupsi: http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2504.122759/salomon-x-pro-120

Senast ändrad:
Pjäxor online?
Om jag inte är helt ute och cyklar är väll 27/27.5 samma skal, men annan innersko. Så initialt kommer den sitta bra, men efter att ha haft dem ett tag blir dem lika = för stora oftast.
Så när du testar pjäxor ska du alltid passa ihop fot + skal, innersko kan kan lösa på andra sätt.
Undantag är väl Scarpa som byter skal vid helstorlekar; 26.5/27 är samma skal etc.
Men pjäxor är alltid bäst att köpa i butik, man betalar det lilla extra för att få en bättre och personlig passning av skon.

Pjäxor online?
Valmgren sa:
Om jag inte är helt ute och cyklar är väll 27/27.5 samma skal, men annan innersko. Så initialt kommer den sitta bra, men efter att ha haft dem ett tag blir dem lika = för stora oftast.
Så när du testar pjäxor ska du alltid passa ihop fot + skal, innersko kan kan lösa på andra sätt.
Undantag är väl Scarpa som byter skal vid helstorlekar; 26.5/27 är samma skal etc.
Men pjäxor är alltid bäst att köpa i butik, man betalar det lilla extra för att få en bättre och personlig passning av skon.
Man lär sig nya saker var dag, tack för hjälpen!:)

Tillbaka
Topp