Pjäxor: varför får jag krampkänningar i låren?

När jag turar (eller åker pist för den delen) får jag krampkänningar i låren när jag bara står på skidorna och åker rakt fram i det som borde vara en viloposition. Blir inte riktigt klok på vilken eller vilka parametrar jag ska ändra på:

1. För mjuka pjäxor/pjäxskaft? Kör med ett par scarpa rush som är ett par lätta trespännes pjäxor. Borde jag skaffa ett par styvare fyrspännespjäxor?

2. Lutningen på skaftet? Föjer med utbytesjärn till skaften på scarpa rush. Men dessa är längre så då borde väl lutningen framåt bli brantare=jobbigare?

3. För dåligt tränad. Tillbaks till gymmet......

Fick samma problem efter att inte åkt alls på några år, samma pjäxor som innan.
Svaret är alltså (åtminstone för mig) att det bara är att träna mer och åka mer så ger det sig.

Min fru har samma problem när hon åker släplift. Hon blir helt slut i benen av det medan jag står och vilar. Det är ett mysterium. Inte ens min uppmaning att slappna av fungerar - det blir inte bättre av det, snarare sämre stämning. Jag tror att det har att göra med att jag hänger på plösen medan hon står och spänner sig och håller balansen. Varför hon gör det vet jag inte.

Kan mycket väl vara för mycket vinkel på skaften, mixtrade lite med vinklarna på mina pjäxor och det kan bli väldigt stor skillnad på "lite" förändring. Går dom att vinkla upp skulle du ju kunna prova det. Nu vet jag inte hur du åker men bakvikt/framvikt kan ju också göra så låren får jobba onödigt mycket och resultera i kramp och för tidig afterski. Kan ju också vara så att du har knäböjt för lite och då är det bara att hiva sig iväg till gymmet, marsch pannkaka.

Vad kör du med för bindning? Pjäxa i bindning ger olika rampvinklar, "framåtlutning" på sulan. En del Pjux/Dynafit-bindnings-kombos ger relativt stor ramp, vilket många upplever opassande, och höjer därför upp tådelen med ett mellanlägg för en neutralare ramp.

Men nu gick jag ju händelserna i förväg... Så åter till förstafrågan, vad kör du med för bindning?

xSooLx sa:
Vad kör du med för bindning? Pjäxa i bindning ger olika rampvinklar, "framåtlutning" på sulan. En del Pjux/Dynafit-bindnings-kombos ger relativt stor ramp, vilket många upplever opassande, och höjer därför upp tådelen med ett mellanlägg för en neutralare ramp.

Men nu gick jag ju händelserna i förväg... Så åter till förstafrågan, vad kör du med för bindning?
Dynafit ft z12

helmutlotti sa:
xSooLx sa:

Dynafit ft z12
Släng ett öga på den här artikeln

och kanske ett på den här oxå

lundatok sa:
helmutlotti sa:
lundatok sa:
Vad gör du för benträning?
Det där var en elak fråga :)
Ja, för kramp i låren för mig låter som två saker.

1. För få intervaller så du bygger mjölksyra.
2. För få benböj/utfall så du inte har styrkan att hålla emot.

Keep calm and carry on, det är fortfarande försäsong.
M.h.t. till TS beskrivning: " får jag krampkänningar i låren när jag bara står på skidorna och åker rakt fram i det som borde vara en viloposition." så tycker jag att både mjölksyra och för låg styrka känns aningen långsökt.

Testa att lägga nåt under skidorna så de lutar uppåt en aning. Så att du höjer tån relativt hälen några millimeter, och klicka i bindningen (med fötterna i pjucken så klart). Jämför om du känner ngn skillnad mot innan.

Edit. Alltså luta inte upp så att tån kommer högre upp än hälen, luta upp så att tån höjs några mm (5-10) relativt hälen, jämfört med hur de är med skidorna i plant läge...

Senast ändrad:
Många teorier här alltså, mycket spännande.

Det många inte tänker på med pjäxor, är att när man står "rakt upp" så har man ofta lite väl mycket bakvikt. Kombinationen med en framåtlutande bindning och klena pjäxor kan lätt ge en känsla, kanske undermedveten, av att falla framåt. Så vad gör man? De flesta lutar än mer bakåt. Fenomenet är blir väldigt tydligt om man ser en nyburgare ge sig på för brant terräng.

En (bra) skidlärare sa till mig att alltid hänga i plösen, även i liften eller när man står och vilar. Efter ett tag vänjer man sig och det blir väldigt avslappnat så till vida att pjäxan inte kollapsar under en.

Blir man trött i låren av att åka "avslappnat" i pist så är det åktekniken det är fel på. Står du stadigt på skidorna ska pjäxorna inte behöva sitta 100%igt dvs. för mjuka pjäxor t.ex. är bara trams att det skulle vara orsaken. Kanske att lutningen är fel, men då ska den vara helt åt fanders fel.
Några större benmuskler ska heller inte behövas för att sladda nerför pisten.
Ta några timmar på skridsko i ishallen nu innan snön kommit är mitt tips.
Skulle gissa på att du åker för upprätt med för mycket bakåtvikt, mer attack framåt med dig!
Det var mina tankar, kan vara fel då jag inte sett dig åka...

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Många teorier här alltså, mycket spännande.

Det många inte tänker på med pjäxor, är att när man står "rakt upp" så har man ofta lite väl mycket bakvikt. Kombinationen med en framåtlutande bindning och klena pjäxor kan lätt ge en känsla, kanske undermedveten, av att falla framåt. Så vad gör man? De flesta lutar än mer bakåt. Fenomenet är blir väldigt tydligt om man ser en nyburgare ge sig på för brant terräng.

En (bra) skidlärare sa till mig att alltid hänga i plösen, även i liften eller när man står och vilar. Efter ett tag vänjer man sig och det blir väldigt avslappnat så till vida att pjäxan inte kollapsar under en.
Ja det där med nya burgare i branterna är riktigt irriterande tycker jag...

Skämt åsido så är (enligt mig) framvikt eller bakvikt varken snyggt eller fördelaktigt när det ska åkas skidor, speciellt när man har tänkt ge sig utanför dom läckert preparerade pisterna. Balans är som bekant en väldigt viktig del av skidåkningen och med framvikt eller bakvikt tappar du fördelarna som ditt balanssinne ger dig och du tvingas istället kompensera med muskelstyrka. Det kommer mot slutet av dagen leda till trötta ben (trots alla knäböj) och när folk blir trötta har dom, enligt egen erfarenhet, tendenser att hamna i det berömda baksätet. Med en bra balans på skidorna kan du använda musklerna på ett mer effektivt sätt och därför ha både längre och gladare skiddagar. En annan sak som är bra med en mer centrerad/neutral position (eller vad man nu ska kalla det) är att du får en buffert att använda när du kör på pucklar, stenar eller annan skit som brukar finnas utanför dom preparerade nedfarterna. Med häng-i-plösen-stilen blir det mycket mer jobb att ta sig fram i stökig terräng eftersom balansen redan är för långt fram på skidan, kör du då på en sten, in i en vinddriva eller liknande kommer det mest troligt resultera i en faceplant. Visserligen är det underhållande från ett liftåkarperspektiv men knappast det bästa sättet att få afterski-cred.

Mitt tips:::::::::

Prova köra med uppknäppta pjäxor första halvtimmen av skiddagarna. Med uppknäppta pjäxor menas inte att du bara flippar upp spännena. Pjäxorna ska alltså vara helt oknäppta och även remmen längst upp ska vara lös, detta för att hitta rätt balans på skidorna. Brukar kännas lite skumt i början men efter 2-3 åk går det att köra på ganska bra även med lösa pjäxor. Testa även att åka med överdriven framvikt och bakvikt, hur påverkar det din åkning? Det kommer påverka likadant, om än mindre tydligt, när du åker med lite framvikt. Mitt sista tips får bli att kolla på proffsskidåkarna (Hoji är en favorit) när dom åker, tycker man lär sig mycket av det! Trevlig helg folket, snart skidsäsong :D

Fast nu får du lugna dig lite... Säger du till en medelgod åkare att stå centrerat kommer det med 99% säkerhet bli bakvikt. Det finns en god anledning till att man tjatar om plöstryck, det är extremt ovanligt att se en medelgod åkare att ha framvikt.

505x486px-e0a21e6f_stackedstance2.jpeg

Den här bilden var ju både lite chiqt retro och packad med information! Givetvis strävar man efter positionen i bild nr.3, men det är ju oändligt mycket bättre att ha position nr.2 istället för nr.1 eller?

Jag tror du behöver stabilare pjäxor, kommer vara som natt och dag.

Riktigt läcker bild, man ser ju direkt på bild 3 hur glad hon blir när hon hittar rätt balans! Det är ju viktigt att förklara och visa vad man menar med en centrerad position också, samt med hjälp av olika övningar få personen att förstå hur den ska använda sin kropp för att hitta den där positionen. Håller med om att bild 2 är att föredra framför bild 1, men tycker fortfarande det är bättre att försöka lära sig rätt istället för att acceptera att man gör fel bara för att det finns annat som är mer fel ;) Att åka med helt uppknäppta pjäxor är bra för då tvingas man in i rätt position (bild 3) och kan förhoppningsvis behålla den även när man knäpper pjäxorna. "Stabilare" pjäxor tror jag inte kommer att hjälpa, det är troligtvis åktekniken som måste slipas på.

Det finns en anledning till att man (i de flesta fall) lär sig ploga innan man lär sig svänga parallellt, för att det är lättare att förklara och lära sig utifrån den plattformen. Detsamma gäller position.

Visst kan man åka med uppknäppta pjäxor, det är ett steg i ledet att lära sig bra position.

Vi har ju konstaterat att TS har en bindning med, enligt många, för mycket rampvinkel, att komplettera detta med ett par mjuka och lätta techpjäxor gör ju verkligen inte saken bättre för balansen. Lägg sedan till att hälen inte direkt sitter stenhårt så.... Visst kan man lösa detta problem med förändringar i tekniken, men det kommer ju aldrig bli lika bra som att ha stabila bindninga och pjuck.

Tillbaka
Topp