Pjäxor?

freeride_nu

Aktiv medlem
Pjäxor?
Jag behöver ett par nya pjäxor men har ingen aning om vad man ska köpa. Så därför skriver jag till er som åker mycket och antagligen har en hel del att säga om olika pjäxor. Ge mig lite förslag. Jag åker på alla underlag ungefär lika mycket men jag tycker inte om för mjuka pjäxor... Tack på förhand!

Pjäxor?
Det vanligaste misstaget är att köpa ett par Tecnica TNT Explosion för att de är coola / populära. Visserligen bra grejer, men det är verkligen inte en bra val-metod...

Gör istället så här: Gå in till din återförsäljare och beskriv din åkstil och önskemål, så att ni kan komma fram till hur hårda pjäxor du behöver. Sen testar du de olika modellerna noggrant, dvs du går omkring lite å känner så att de sitter bra. Med bra menar jag att foten har kontakt med pjäxan i princip överallt utan att klämma åt för hårt. VIKTIGT!!! Alla pjäxor blir mycket större efter någon månads åkning, så de skall sitta "tight". Bästa sättet att prova pjäxorna är visserligen i backen, men det är inte alltid som man har möjlighet att göra det. Men kan man så är det ingen dum idé att prova pjäxorna i ett par skidor inomhus. Då kan du luta dig fram å tillbaka och känna av bättre hur de sitter på när du står på ett par lagg...

Kort sagt: köp ett par pjäxor som sitter skönt (men hårt!) och som fyller dina behov gällande styvhet och flex etc.

I övrigt kan jag ju säga att Tecnica, Lange och Salomon gör bra grejer. Generellt är Langes pjäxor bra för ganska smala fötter, medan Salomon har ett större register för normala till lite bredare fötter. Tecnica är rätt allmäna, men går att få till ett hyfsat pris med formgjuten innersko = BRA!!!

Sist... snåla inte när du köper pjäxor!!! Det går inte att åka bra med värstingskidorna om man inte har schyssta pjäxor...

Pjäxor?

Hej

Pjäxor ska man inte snåla med när man köper tycker jag, det är kanske den viktigaste utrustningen när man åker skidor så det gäller att hitta en som passar ens fot och ens åkstil.

Nu har det blivet vanligt att köra med formgutna päxor vilket är kanon, och dom är inte så värst dyra längre. Själv kör jag med ett par salomon pro axe 8.0 som jag tycker är en bra pjäxa. körde 5 månader med den förra säsongen och den satt verkligen bra på foten. Förra året kostaden ca 3000 kr...men jag såg den i år för bara 1500 spänn på Stadium...rena rånet va billigt. Det är en prolink pjäxa med carving inlägg.

Mycket pjäxa för pengarna, hoppas jag har hjälp dig lite.

/Ola

Tillbaka
Topp