Pjäxor

• Trådstartare Trådstartare 036
  • Start datum Start datum

036

Ny medlem
Pjäxor
Är nu inne på 3:e säsongen med mina pjäxor Salomon XWave 10. Jag använder egna formgjutna inlägg och har tryckt pjäxorna i 2 omgångar men lik förbannat får jag krampkänsla och smärtor i fötterna så man vill skrika. Brukar dock bli något bättre efter någon timmes åkning som följs av en stund utan pjäxor på fötterna.
Pjäxorna kostade kring 4000:- när jag köpte dom och jag kan väl inte påstå att jag är jättenöjd.
Därför undrar jag nu om någon kan ge mej några värdefulla tips. Ska jag fortsätta trycka pjäxorna, ska jag lägga pengarna på nya skor och i så fall vilka. Tänkte mej en budget på 3500-4000:- kronor på nya skor i så fall men det svider lite att redan skaffa nytt.
Tyvärr räcker inte pengarna till formgjutna skor, tror jag?
Mina fötter är väl inte jättebreda men ändå känns det som om trycket är värst på fötternas sidor och mot fotknölarna där det är svårt/omöjligt att trycka. Jag åker 90% pist och resterande 10% i djupsnö. Skidorna är Dynastar Legend Sultan 85 samt ett par Rossignol z3.
Hoppas någon kan hjälpa mig, dör desperationen är nära. (Ska till Björnrike vecka 6)

Pjäxor
Gillar du pjäxorna i övrigt? Bra respons? En bra bootfitter kan få de mest illasittande pjäxorna att sitta bra. Bara att trycka på. Är ju dessutom billigare än att köpa nya.

Egna formgjutna inlägg? Har du gjutit dom själv? Kanske där problemet ligger isf..

Som svar på dina frågor gällande pjäxval:
Autosvar: Gå till en välsorterad skidbutik (inte Stadium eller Intersport) och be om hjälp. De vet vilka pjäxor som passar bäst för dina fötter.

Pjäxor
Läst den här? https://www.freeride.se/content/4640/

Formgjutning innebär att innerskon värms och anpassas lite efter din fot.
Formgjutning av innerskon gör i princip ingenting, och även dina Xwave är formgjutna.
Formgjuten sula är dock världens bästa pryl. En sån ska alla ha som vill ha varma fötter, bättre passform och mindre kramp.
Menar du formsprutat (sprutar in skum i innerskon) kanske? Kostar ca 5-9 000kr sådär mellan tummen och pekfingret.

Kramp kan bero på tusen olika saker. Orsaken är troligen att foten inte får rätt stöd (för stor storlek eller fel typ av passform är vanligast. Annars kan pjäxan vara fel anpassad)
Det kan även bero på att musklerna i foten inte är vana vid pjäxan och/eller att röra sig på det sättet. (då behöver du träna fotmuskulaturen)

Pjäxorna i 3500-kronorsklassen har rätt kassa innerskor tycker jag, väldigt lite bra material och mest svampig stoppning som ger med sig. Är innerskon svampig kan det leda till att foten inte sitter fast, vilket leder till att du spänner foten när du åker = kramp.

En riktigt bra skidbutik är det som gäller. Gå dit och förklara dina problem med kramp.

Pjäxor
Tanken som försvävat mig är väl i så fall formsprutade pjäxor, men som sagt billigast är väl att fixa befintliga pjäxor. Har dock hört att just Salomon är väldigt smala över framfoten vilket jag tror är själva problemet.
har tänkt vända mej till Alpingaraget, men det kan ju vara bra att veta vad formsprutade pjäxor innebär för där är jag helt novis.

Tillbaka
Topp