skigirl91 sa:
Ja jag har köpt mina grejer på Intersport... Tycker det är rätt bra kvalité ändå och sen köper jag hellre där för att det är oftast billigare.
Och sen har jag rätt långt till närmsta riktiga skidbutik.
Jepp, fördelen med att köpa i sportbutik är att det går snabbt och att de ofta har ett riktigt bra pris på en modell som ser snygg ut men har lite halvrisig prestanda.
I en skidbutik kostar det ofta lite mer - inte för att de är dyrare, utan för att de väljer att bara ta in modeller som är prisvärda och vettiga att åka i.
I skidbutiken tar det längre tid, eftersom de är väldigt noga med att det ska bli bra.
Det finns många problem man kan få med ett par pjäxor. Trötthet, kramp, kalla, fel storlek eller helt enkelt ont överallt! Personalen i skidbutiken har oftast benkoll på det här - och hjälper dig rätt. Tyvärr har en sportbutik sällan kompetensen eller utrustningen att välja rätt pjäxor - och som tidigare sagts - en formgjuten sula är världens bästa grej. Lätt värt de ca 800kr den kostar.
Angående pris är pjäxor dyra i inköp - men de har så pass lång livslängd att de ändå blir den billigaste delen i utrustningen. Vettiga pjäxor startar vid 3000-3500 upp mot 5000kr. Med sula, 4-6000kr!
Men pjäxor i den här prisklassen går att justera på många sätt, (vilket enklare modeller inte alltid kan) och skidbutiken brukar ta på sig att fixa dem till dem sitter helt perfekt (t.ex om man efter någon veckas åkning inte är helt nöjd). I den här prisklassen är även innerskorna radikalt mycket bättre = Varmare fötter, skönare pjäxor, mindre ont och mindre kramp.
Om man är proffs eller nybörjare är fullständigt irrelevant.
Bra pjäxor håller i 10 år om man åker någon eller några veckor om året - utslaget på antalet år blir en dyr pjäxa fortfarande den billigaste kostnaden i din skidutrustning.
Dessutom, dåliga skidor kan man åka med, lite halvtaskiga kläder och blöta handskar har ingen dött av - men dåliga pjäxor kan förstöra den bästa skidupplevelsen!