Pjäxproblem! Knölar på hälen ... :(

Mountain_Man

Aktiv medlem
Köpte ett par Atomic Tracker 130 tidigare i vinter. Inledningsvis hade jag lite svårt att hitta hem i denna höga styva sko men har nu på sluttampen fått till det riktigt bra och börjat nyttja skons potential. http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2504.104762/atomic-tracker-130-1112

Har de senaste veckorna tidvis kännt ett visst skav på hälen, men inte funderat så mycket på det förrän jag i helgen upptäckte att jag fått mindre knölar på hälen som jag aldrig sett förut. De gör inte ont, men är ju knappast något man vill ha ...

Originalinnerskorna till Tracker 130 är förhållandevis tunna utan några större mängder stoppning. Hälgreppet är absolut! Jag känner att jag inte vill använda skorna mer med tanke på risken att knölarna blir större och funderar på att köpa nya skor (eller eventuellt använda något av mina gamla två par ...).

Men en fundering ... kan det vara ett alternativ att byta innerskor till et par Boot Doc eller liknande ? http://www.skistore.se/sv/5936-boot-doc-quick-foam-1854.html

Skalen är förhållandevis rymliga och det känns som det i första hand är den tunna tajta innerskon som är problemet. Synpunkter, tack!

/MM

Utan att veta exakt vad för knölar du har på hälen, så är min allmänna synpunkt att det är väl värda pengar med en sprutinnersko och förutom en allmänt bättre passform så tycker jag att just passformen runt hälen är en sak som skiljer mest. Efter några säsonger med vanlig innersko sprutade jag en Head foam pro till mina Lange RX130 tidigare i vintras och skillnaden är markant. I Head-innerskon sprutar man även plösen. Passformen är utmärkt och nu behöver jag inte spänna åt spännena stenhårt för att foten ska sitta ordentligt.

Men. Nu när jag tänkt lite så borde du först undersöka vad det är för typ av hälproblem du har; benutväxt, inflammation i hälsenans fäste, slemsäcksrelaterat etc men av det du skriver låter det ju inte helt osannolikt att problemen härrör från pjäxorna (innerskon).

Om knölarna sitter precis vid fästet av hälsenan, nere vid hälbenet så rekommenderar jag att du låter en Bootfitter fräsa ur lite i hälkappan på pjäxan, det gör oftast underverk för hälarna och det kan vara ett sätt att undvika en sprutinnersko av det skälet.

Anders_Nilson sa:
Om knölarna sitter precis vid fästet av hälsenan, nere vid hälbenet så rekommenderar jag att du låter en Bootfitter fräsa ur lite i hälkappan på pjäxan, det gör oftast underverk för hälarna och det kan vara ett sätt att undvika en sprutinnersko av det skälet.
Helt rätt. Men enkelt att fixa själv med ett slipverktyg, tex Dremmel för en billig peng på Clas Olsson

gubbfan sa:
Anders_Nilson sa:
Helt rätt. Men enkelt att fixa själv med ett slipverktyg, tex Dremmel för en billig peng på Clas Olsson
Gör man det själv så passa så du inte slipar igenom plasten och var sjukt noga när du märker ut vars det ska slipas.
Ta ur innerskon, lägg i sulan du har i skalet, måla med en märkpenna på hälen, i med foten i skalet och knugga hälen mot plasten så att det blir ett märke, sen fräser du, men inte för mycket.

Kolla upp vad knölarna är och vad de kommer ifrån. När gubbåldern inträtt kan både ett och annat hända och det som för läkte på en vecka kan ta år att jobba bort...

Tack för detta. Har tittat lite närmare på innerskon och kan konstatera att den är snortunn runt hälens nedre del. Ska eventuellt testa med en annan innersko och se om det gör skillnad ... men det känns spontant som jag nog inte ska använda skon mer.

/MM

Jag fick ett mycket likt problem med ett par Nordica-pjäxor. Innerskon hade blivit jättetunn på ett ställe. Antar att det beror på att fot och skal har en olycklig formkombination just på det stället och att om det väl gått så långt så är det inte enkelt att rädda. Jag gav upp och köpte nya. De står fortfarande kvar i källaren så kommer det fram något supertrick i den här tråden så kanske de kan väckas till liv igen framgent.

En fundering ... lästbredd anges idag på de flesta pjäxor och det rör sig normalt mellan 97 och 103 mm. Jag antar att detta är bredden på den bredaste delen av foten. Innebär detta att hela lästen är bredare, dvs även hälen?

/MM

Jag fick liknande knölarna, fast av ett par skridskor. Först bildas slemsäckar, om skavet eller trycket på knölen fortsätter blir det brosk och till slut ben. Jag brydde mig inte om mina knölar och körde på i mina gamla skridskor. Slutade med att jag var tvungen att operera bort knölarna som hade blivit till ben..

OscarElm sa:
Jag fick liknande knölarna, fast av ett par skridskor. Först bildas slemsäckar, om skavet eller trycket på knölen fortsätter blir det brosk och till slut ben. Jag brydde mig inte om mina knölar och körde på i mina gamla skridskor. Slutade med att jag var tvungen att operera bort knölarna som hade blivit till ben..
Anledningen till att man får dem är en kombination av tryck på hälen, vilket retar de slämsäckar som sitter där, och att man kör lite små skor, då anstränger man senan som går under foten och det resulterar oxå i att slämsäckarna vid hälbenet blir retade -> inflammation och vätskebildning -> det ger i sin tur broskbildning som sen övergår till ben. Att få till dem tar sin lilla tid, tror jag jobbade på mina bra lång tid och under väldig smärta innan det gav med sig. Numera gör de inte ont men de gör att skor tar slut i bakkappan och att man sliter strumpor som aldrig förr.
Och att pjäxor är svårt att få bra passform på.
I mina senaste är det bara urfräst i hälen, ganska mycket, vilket gjort att jag gått ner till en storlek mindre på skalen

Tillbaka
Topp