Pjäxproblem - köpa nya eller modda?

ericpe

Medlem
Som rubriken låter så har jag ett klassiskt problem med pjäxorna (samt springskor, och skridskor) nämligen att jag får på utsidan av foten. Jag har de senaste 5 åren köpt 3 par pjäxor. Från Salomon SPK, sedan Full tilt och nu kör jag ersättaren till SPK, Ghost 90 sedan två år tillbaks. De två förstnämnda köpte jag i en vanlig sportaffär och hade samma problem med dom som jag har nu.

Förra året kände jag att jag behövde köpa hos en riktig skidaffär och drog till alpingaraget i Stockholm. Fick proffsig hjälp, de mätte mina fötter både på längd och bredd samt så formgöt jag en sula. Det löste dock inte problemet och nu på min andra säsong har jag samma problem igen med de pjäxorna (dock bättre än tidigare pjäxor).

Min fråga är nu: Jag vet att många butiker kan forma om pjäxor båda i innersko och i skalet - är det värt det? Eller ska jag börja om med en ny pjäxa och hoppas att det löser sig den här gången.

Anledningen att jag överväger det senare alternativet är att jag var på intersport (jag vet!) och fick sjukt proffsig hjälp (bättre än alpingaraget) av en ny kille som tidigare har säsongat verkade ha riktigt bra kunskap om allt gällande skidåkning. Han trodde att jag hade för stora pjäxor och att det grundade sig i det (har haft samma storlek på samtliga tidigare pjäxor). De hade dessutom fjolårets Fischer Ranger 11(?) nedsatt till 3 500 i storleken under det jag har på mina nuvarande pjäxor. Borde jag testa köpa nya och försöka förhandla till mig någon passformsgaranti?

Ursäkta långt inlägg, tacksam för svar!

// Eric

Kan tilläggas att jag planerar på att säsonga i Whistler nästa år och då känner jag att bra pjäxor är ett måste. Visserligen kan man köpa på plats där men det är långt kvar av den här säsongen också!

BTW, spännar aldrig hårt på de nedre spännena numera utan endast kring vaden och spänner upp mellan varje åk.

Jag tror att du har missat att skriva "vad du får" på foten.. :)

ericpe sa:
Som rubriken låter så har jag ett klassiskt problem med pjäxorna (samt springskor, och skridskor) nämligen att jag får på utsidan av foten.

// Eric

Senast ändrad:
Låter väldigt osannlikt att du skulle få ont på utsidan av foten pga för stor pjäxa. Det låter mer som att din pjäxa är för smal. Att det känns bättre nu än i dina tidigare pjäxor beror troligtvis på att sulan ger din fot mer stöd underifrån och därför gör den något smalare. Ghost 90 är en ganska bred pjäxa, men den kan ju behövas punkttryckas för att passa din fot bättre. Gå tillbaka till alpingaraget och få de tryckta, det borde de bjuda på eftersom du köpt pjäxan där.

Exakt hur många millimeter mätte killen på intersport din fot till? Båda dina fötter bör mätas både på längd och bredd, både belastat och obelastat för att kunna plocka fram en pjäxa och storlek som kan passa din fot. Det värsta du kan åka i är en för stor pjäxa, men en för liten kan också vara jävligt.

Vad har du för sula i pjäxan? Jag hade motsvarande problem innan, nu har jag gjort en halvgjuten sula för att kompensera för min höga hålfot och trycket på utsidan av foten är i stort sett borta. Det kan vara värt att undersöka saken närmare!
/Johan

MedlemJapaner sa:
Låter väldigt osannlikt att du skulle få ont på utsidan av foten pga för stor pjäxa..
Det är faktiskt ett ganska vanligt problem just då man har en för stor pjäxa. Ens egen bredaste punkt på foten hamnar för långt bak i en för stor pjäxa och kommer inte där pjäxan är som bredast. Summan av detta är att man, trots för stor pjäxa får problem med att det trycker för mycket på utsidan av foten.

Själv är jag ju ett enormt fan av just fischers vaccum serie men det är inget universalmedel som löser alla problem. Håller med tidigare talare om att du skall gå tillbaka till alpingaraget och be dom lösa problem som du upplever.

Tack för svar!
Jo jag hörde liknande sak om att den bredaste punkter flyttades för långt bak i pjäxan. Dessutom så brukar tårna bli kalla rätt enkelt vilket jag har hört kan tyda på att pjäxorna är för stora. Jag har somsagt formgjuten sula och mina fötter är nog inte så jäkla breda heller så jag tror ej att pjäxan i grunden (i rätt storlek) hade varit för smal.

Det som lockar mig att gå till intersport är dels priset (man ska ej vara girig dock), dels avståndet (bor två timmar från Stockholm) samt att jag har ytterligare 20% på intersport (gammal personalrabatt, dock så kanske inte den gäller på den rabatterade pjäxan). Det jag inte vill är att komma till alpingaraget och höra att pjäxan är för stor och att jag måste köpa en mindre. Om så är fallet så låter intersport mer lockande..

Jag hade nog tagit en tur till Alpingaraget för att kolla om man kan fixa pjäxan! Om dom kan få den bättre vet du ju vad felet beror på och kan undvika det till nästa inköp.

Fischer är inte att rekommendera, köpte samma pjäxa först men lämnade den då den formade inte sig efter min fot som den skulle, sedan åkte jag ner t Sölden och de gjorde en 360• Scan av mina fötter och kom fram t att jag skulle ha K2 spyne 130, men poängen är att han som jobbade där (uppväxt i Sölden & stått på skidor sen han kunde gå) sa att den Fischern du tittar på (som jag köpte) får väldigt många klagomål för att den inte formar sig & klämmer!

Du kan ju börja med att ringa till AG för att beskriva dina problem och boka en tid med en bra pjäxdoktor hos dem, så att du inte åker 2h och alla experter är borta för dagen.
Även om du kan få nya pjäxor billigt så är det ju fortfarande dyrt om du kan fixa dina nuvarande pjäxor.

Tillbaka
Topp