Pjäxproblem

wayney

Medlem
Pjäxproblem
Köpte ett par Fischer RC4 110 Vacuum för 3 år sedan.
Vacuum-formade pjäxan + köpte en formgjuten sula hos en boot fitter (Skistar i Vemdalen).
Efter köpet så funkade pjäxorna bra - suttit tight på foten och inga direkta problem med kramp/domningar.
Åkte ingenting ifjol med anledning av pandemin, men när jag åkt i år har jag haft en hel del problem med domningar i fötterna.
Kommer redan efter ca en timme och blir rejält oskönt efter ett tag.

Visst kan man forma om Fischer Vacuum-pjäxor?
Tänker att mina fötter kanske förändrats något, eller vad skulle annars kunna vara problemet?
Kör samma strumpor som tidigare så beror inte på det.
Har gått upp ca 5 kg i vikt (tyvärr inte i muskler, haha), kan det ev ha påverkat fötterna lite?

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Köpte ett par Fischer RC4 110 Vacuum för 3 år sedan.
Vacuum-formade pjäxan + köpte en formgjuten sula hos en boot fitter (Skistar i Vemdalen).
Efter köpet så funkade pjäxorna bra - suttit tight på foten och inga direkta problem med kramp/domningar.
Åkte ingenting ifjol med anledning av pandemin, men när jag åkt i år har jag haft en hel del problem med domningar i fötterna.
Kommer redan efter ca en timme och blir rejält oskönt efter ett tag.

Visst kan man forma om Fischer Vacuum-pjäxor?
Tänker att mina fötter kanske förändrats något, eller vad skulle annars kunna vara problemet?
Kör samma strumpor som tidigare så beror inte på det.
Har gått upp ca 5 kg i vikt (tyvärr inte i muskler, haha), kan det ev ha påverkat fötterna lite?
Fötter förändras en del med ålder bland annat. Hålfoten kan minskas osv.
Det ska gå värma om innerliner på nästan alla pjäxor så det ska inte vara några problem.

Pjäxproblem
Fötter förändras en del med ålder bland annat. Hålfoten kan minskas osv.
Det ska gå värma om innerliner på nästan alla pjäxor så det ska inte vara några problem.
Okej, ja fötterna här väl förmodligen förändrats - får ta med mig pjäxorna när jag ska till Vemdalen och kolla ifall de kan hjälpa mig att forma om dom.

Pjäxproblem

Jag har rätt smala fötter, pjäxan jag har går att justera lästen mellan 93mm-103mm, så gick att få den rätt tight på foten.

Som jag förstår ska väl vacuum kunna anpassa pjäxan bättre efter foten, men det är väl kanske bara säljsnack.
Ja, men hur fungerar den? Alltså, vad händer i innerskon då. Tänker mest på hur det går att återskapa annan mängd vacum? Finns det någon ventil någonstans, som kan koppla på slang och pump?

Pjäxproblem
Hade samma problem iår på första skidveckan, nya pjäxor ifjol, åkte 2 v. Inga problem ifjol 😬 skyller i mitt fall på covid o hemmajobb. Viktuppgången går nog inte ens för ngn utomstående att förneka. Pressade om å nu tycker jag de e ok

Pjäxproblem
Finns ingen som gör det längre. Alla i princip har slutat med vacuumsystemet då det fanns kvalitetsproblem med plasten. Så kan vara svårt att hitta någon som gör det.

Pjäxproblem
Mina fötter blir smalare ju mer jag åker, brukar alltid få ont på utsidan av foten i början av säsongen. Mot slutet behöver jag inte knäppa upp pjäxorna i liften. Du kanske har samma "problem", knäpper du upp samtliga spännen och powerstrap när du åker lift?

Tryck över vristen brukar ge domningar, testa med en tunnare sula (fast det kanske gör din fot bredare om gjutna sulan håller ihop foten).

Pjäxproblem
Hade samma problem iår på första skidveckan, nya pjäxor ifjol, åkte 2 v. Inga problem ifjol 😬 skyller i mitt fall på covid o hemmajobb. Viktuppgången går nog inte ens för ngn utomstående att förneka. Pressade om å nu tycker jag de e ok
Haha okej, hade du Fischer Vacuum eller andra pjäxor?

Pjäxproblem
Mina fötter blir smalare ju mer jag åker, brukar alltid få ont på utsidan av foten i början av säsongen. Mot slutet behöver jag inte knäppa upp pjäxorna i liften. Du kanske har samma "problem", knäpper du upp samtliga spännen och powerstrap när du åker lift?

Tryck över vristen brukar ge domningar, testa med en tunnare sula (fast det kanske gör din fot bredare om gjutna sulan håller ihop foten).
Okej, nej knäpper inte upp.
Har inte behövt göra det tidigare, känns rätt drygt att göra det varje gång.

Kan ju vara så att min vrist kanske blivit något, något grövre med tanke på viktuppgången vilket resulterar i domningar.

Pjäxproblem
Okej, nej knäpper inte upp.
Har inte behövt göra det tidigare, känns rätt drygt att göra det varje gång.

imho så är det här den enkla lösningen på många "pjäxproblem".
Om man knäpper upp varje gång man kommer ner den första veckan på en säsong eller de första dagarna på en semester så har man sen inga problem.
#fwiw #noguarantees #snö

Pjäxproblem
Hur knäpper ni upp pjäxorna i liften? Alla spännen + powerstrap?
Ja, om det är svinkallt eller fötterna krånglar.

Ibland räcker det med mittenspännet (tredelad) eller andra och tredje spännena (2-delad pjäxa).

Börja med att knäppa upp allt och se om det blir bättre, sen kan du ju testa andra kombinationer. Har du tur kanske du inte behöver lossa powerstrapen varje gång, det är jobbigt att vara in under byxbenet och greja. Bara andra och tredje spännet är inte så jobbigt.

Pjäxproblem
Ja, om det är svinkallt eller fötterna krånglar.

Ibland räcker det med mittenspännet (tredelad) eller andra och tredje spännena (2-delad pjäxa).

Börja med att knäppa upp allt och se om det blir bättre, sen kan du ju testa andra kombinationer. Har du tur kanske du inte behöver lossa powerstrapen varje gång, det är jobbigt att vara in under byxbenet och greja. Bara andra och tredje spännet är inte så jobbigt.
Okej, ja känns lite bökigt att lossa powerstrapen varje gång.
Får testa och se.

Pjäxproblem
Jag tyckte förr att jag behövde det också, men nu gör jag det inte alls lika ofta. Kan nog kanske ha att göra med hur pass inåkta pjäxorna är. Åker på ett par Ross/Lange hero/rs 130 pjäxor.

Pjäxproblem
Hur knäpper ni upp pjäxorna i liften? Alla spännen + powerstrap?
Jag knäpper aldrig upp pjäxorna i liften, bara vid lunch och när dagen är slut. Under eftermiddagen drar jag ibland åt powerstrap lite extra och lite på finjusteringen på spännena. Har alltid samma stegläge på alla spännen. Köpte mina Salomon XPro 110 för ca 5 år sedan och fick under en vecka fantastisk hjälp av butiken att anpassa dem. Är naturligtvis väldigt glad att ha pjäxor som sitter så bra.
Kommer ihåg från gamla pjäxor jag hade på 80/90-talet just det problemet som du beskriver när det gäller att spänna upp pjäxorna mellan åken.
Har lagt märke till att elitåkare som man ser på träningsläger alltid spänner upp sina pjäxor i liften. Antar att de kör med hårdare mer ”obekväma” pjäxor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp