Pjäxval för nybörjaren på topptur

joster1

Medlem
Hej,

Står inför pjäxval för mina första topptursskodor, K2 Coomback med Marker F12. Söker en pjäxa som gör klättringen behaglig och utförsåkningen underbar, utan att spränga banken! Blir dagturer i Norska fjällen, åtminstone i början.
Har alla pjäxor som passar dynafitbindning även sulor för alpinbindning, eller måste man se upp med detta. Kan ju hända att jag framöver vill ha en mer renodlad bindning, men inte vill köpa nya pjäxor igen...
Väljer mellan t.ex:
Tecnica Cochise Light Pro Dyn
Black Diamond Factor 130
Garmont Radium TLT
men är öppen för andra bra förslag.
190 cm, 85 kg, åker hårt och snabbt, men hoppar inte, förutom av misstag ibland...
Tack på förhand för hjälpen!

BD Factor tung men mycket stabil. Utbytbar sula. Nya Scarpan Fredom något lätare i klass med Factorn.också utbytbar sula.Bägge är överlappsskor med plats för höga vristar

Pjäxsulor som passar med dynafitbindningar passar generellt sett inte med DIN-standarden för alpinbindningar (undantaget är väl K2 pinnacle). Däremot passar de allra flesta med DIN-standarden för ramturbindningar (undantaget är väl dynafits allra lättaste racemodeller och har även hört att det ska vara strul med la sportiva spectre pga hårt rockad sula). Om du dock väljer en sko med utbytbara sulor är du ju helgarderad, då du kan byta sula! Finns en hel del olika skor med utbytbara sulor, bland annat de gubbfan nämnt.

Någon speciell anledning till att du tittat på light-modellen av cochise och in deras "vanliga" pro 120/130? Men som vanligt när det gäller pjäxor, testa vilken sko som passar din fot bäst och ha tillgång till en bra bootfitter som kan fixa så att du får en rejält bra passform. Annars kan det bli som för la_grave!

Har en två år gammal cochise light som jag är ganska nöjd med och nya modellen skall vara förbättrad med bättre gåläge och lite mindre volym runt vristen om jag inte kommer ihåg fel. Ok vikt och styvhet tycker jag.

Tillbaka
Topp