Pjäxval-hög vrist och formgjutna sulor

mjuk

Medlem
Tänkte kolla om nån har några kloka råd i pjäxdjungeln. Körde med hälen låst i helgen för första gången 17år och kände mig klart hooked. Har halkat runt på telisar och fuskat lite på bräda men känner att det dags att utöka arsenalen m en allround slalompjäxa.

90kg,30+. Inte lika stark och vältränad som när man säsongade el åtminstone snittade 30dar /säsong. Pist å park blir väl standard nu när man blivit familjefar men egentligen trivs jag såklart i pudret.

Är det nån modell som är anpassad för hög vrist som jag borde kika närmare på. Gärna nån som är nåt år gammal som man hittar på rea för halva priset...

Ska jag fixa formgjuten sula först (har ändå tänkt fixa såna till mina andra pjäxor å löparskor) så att jag får 100%ig utformning fr början eller kan jag lika gärna ta det senare? Är Olmed bäst el kan jag lika gärna köra på garaget el Alpints grejer?

Gå till en välsorterad skidbutik då det är extremt svårt att veta hur dina fötter ser ut.
Har du vägarna förbi åre, passa på att dra in på åre skidsport.

Att försöka lista ut vilka som passar via internet är omöjligt. Jag provade pjäxor vid flera olika tillfällen, minst en timme varje gång innan jag hittade ett par som passade mig bra.

På skidsport fixar dom sulor samt formgjuter inneskon om den klarar av det.

Är helt omöjligt att göra en seriös rekommendation om man inte kan mäta foten på alla ledder och göra en bedömning av den. Bara att gå till en butik och prova. Lycka till! :)

Ok,ett självklart svar som jag borde kunnat lista ut själv om det inte hade varit så sent...

mjuk sa:
Tänkte kolla om nån har några kloka råd i pjäxdjungeln. Körde med hälen låst i helgen för första gången 17år och kände mig klart hooked. Har halkat runt på telisar och fuskat lite på bräda men känner att det dags att utöka arsenalen m en allround slalompjäxa.

90kg,30+. Inte lika stark och vältränad som när man säsongade el åtminstone snittade 30dar /säsong. Pist å park blir väl standard nu när man blivit familjefar men egentligen trivs jag såklart i pudret.

...

Ska jag fixa formgjuten sula först (har ändå tänkt fixa såna till mina andra pjäxor å löparskor) så att jag får 100%ig utformning fr början eller kan jag lika gärna ta det senare? Är Olmed bäst el kan jag lika gärna köra på garaget el Alpints grejer?
Det mest logiska borde väl vara att börja m sulorna? Men orsaken till att jag frågar är att sist jag hade gjutna sulor(anpassade eft joggingskor) så var de för stora för mina pjäxor, skridskor osv och efter att ha skurit ner dom lite för att få plats så blev passformen kass...

Jag köpte pjäxorna först och körde ett bra tag i dem utan sula, tillslut så köpte jag en.
Hade nog väl 20 åkdagar innan jag köpte sulorna.

Är det inte allt för stor skillnad på dina telis pjux och dina andra så går det ju att flytta mellan.
Börja med pjäxa, provåk. Går det inte att åka utan så är det lätt att gjuta en sula efteråt.

Snödjup

Tillbaka
Topp