Planerat inköp av skidor

Jonteg

Medlem
Planerat inköp av skidor
Hej! Jonatan här!
Jag har lite frågor kring vad jag egentligen ska köpa för skidor, det är en djungel av grejer där ute! :D
- Min tanke var att åka mest i pisten men också utmana mig själv något så smått utanför pisten. Offpist är ett områden jag skulle kunna tänka mig glida in på om jag får lite träning, men som sagt mest i pist.
- Jag åker inte allt för många gånger per säsong, men tänker mig börja åka iaf 4-10 tillfällen per år. Och har alltid velat ha egen utrustning.
- Jag är en rätt kunnig åkare med typ 23 års erfarenhet :P, är 28 år nu. Så söker ändå en skida i den mer erfarna kategorin.
- Gillar att carva fina skär och komma upp i höga farter. Men samtidigt så vill jag ut och utforska berget. :D
Jag är 183cm lång och väger 95kg. Har lite problem att hitta och förstå vilken längd som skulle passa.

Jag har testat Nordica Enforcer 100, men det var något med den som inte kändes rätt. Är ju verkligen inte van att åka med 100 under foten. :P Har kollat runt en del själv och fastnat för Nordica Navigator 85. Bra overall reviews och känns som en skida som jag skulle kunna trivas med.

Vad vill jag då av freeridefolket? Jo jag söker bekräftelse om detta låter som ett bra val att köpa Navigator 85. Eller om jag ska satsa på Enforcer 93 kanske? :D
Tack för svar på förhand!

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Tycker du kan satsa på navigator 90 i längsta längd om du inte gillade enforcern. Mindre metall i navigatorn och en lättare feeling, och något mer bärighet än navigator 85.

Med din vikt är det generellt långa längder som gäller 180-190 cm.

Planerat inköp av skidor
dallan sa:
Tycker du kan satsa på navigator 90 i längsta längd om du inte gillade enforcern. Mindre metall i navigatorn och en lättare feeling, och något mer bärighet än navigator 85.

Med din vikt är det generellt långa längder som gäller 180-190 cm.
Juste kan ju köra på 90an också. Men problemet jag ofta stöter på att min längd inte finns på lager på många butiker. Och anledningen jag funderade på enforcern igen var mest att den fanns tillgänglig i den längden. När du säger bärighet menar du bara att den har lättare att flyta på snön? Ska kolla lite mer var Navigator 90 finns att införskaffa. ?
Tack för svaret! ☺

Planerat inköp av skidor
Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Jonteg sa:
dallan sa:
Tack ska kolla på det! ?

MnO sa:
Vad har du för pjäxor?
Jag har Nordica Speedmachine 130. Köpte dom i Åre för några veckor sedan. Jag gillar ju också att tajma märken. ? varför ville du veta vilka pjäxor jag har?(undrar en nyfiken man) ?
Det är för att det är väldigt vanligt att åkare som formulerar en fråga på det sätt som du gör har pjäxor som är för mjuka och för komfortinriktade för att det ska gå att driva ett par större skidor. Iom att du inte gillade Enforcer hade det kunnat vara en förklaring och har du ett par enklare pjäxor får man ta med det i beräkningen när man rekommenderar skidor. När bredden och prestandan ökar på skidorna måste pjäxorna hänga med, annars blir det ingen trevlig upplevelse för åkaren. Ett par Speedmachine 130 däremot är en pjäxa som inte sätter de begränsningarna.

När det gäller skidorna är frågan vad du inte gillade i Enforcern. Det låter i mitt tycke aningen riskabelt att välja en annan Nordica på chans om du inte trivdes med den du har testat. Navigator är lättsammare och poppigare, men har samma grundbalans, och det kanske är det du söker. Tyckte du att Enforcern var lite för bångstyrig och hård är det läge att kliva ner lite i bredd ELLER i flex och metallmängd. Båda ger en effekt av att skidan känns smidigare och rappare.

Du kan dock inte går ner för mycket i bredd eftersom redan 100mm är ganska smalt om du har offpistambitioner på sikt. Om du går smalare ner mot, eller till och med under 90mm gäller det att inte ha orimliga förväntningar på offpistegenskaperna. I 90mm måste man gå mot något ganska mjukt om det ska fungera i lössnö. Ett par 90mm:are med hårt flex och pistinriktning blir ett par riktiga klubbor i bra lössnö, samtidigt som ett par mjukare skidor med mycket rocker kan gå förvånande bra. Lite metall och ett hårt pistflex kommer inte att göra offpiståkning lätt i den breddklassen, men man tar sig ju fram såklart ändå. Har du tänkt dig att fortsätta att åka pist i majoritet men ta en kortare tur utanför nån gång ibland när det har snöat över natten då kommer 90mm att fungera bra. Har du däremot tänkt dig att utvecklas som offpiståkare och på sikt börja ta dig an lite mer seriös åkning i bättre snö är 90mm snarare att betrakta som en komplementskida för rena pistdagar. Då är det bättre att kliva upp till något runt 105mm åtminstone och gärna runt 110mm. Den bredden vänjer man sig snabbt vid. Då är det fortfarande lite smalare skidor än rena offpistinriktade varianter och du får en smidighet av den smalare midjan jämfört med 110-120mm-kategorin. Men det beror på vad du har tänkt med din åkning de närmaste åren. Det låter på din beskrivning som 90-100mm i midjebredd passar bäst för stunden, men att 105-110mm är ett lite roligare val som ger dig bättre möjlighet för utveckling mot offpiståkning.

Planerat inköp av skidor
MnO sa:
Jonteg sa:
dallan sa:
Tack ska kolla på det! ?

MnO sa:
Vad har du för pjäxor?
Jag har Nordica Speedmachine 130. Köpte dom i Åre för några veckor sedan. Jag gillar ju också att tajma märken. ? varför ville du veta vilka pjäxor jag har?(undrar en nyfiken man) ?
Det är för att det är väldigt vanligt att åkare som formulerar en fråga på det sätt som du gör har pjäxor som är för mjuka och för komfortinriktade för att det ska gå att driva ett par större skidor. Iom att du inte gillade Enforcer hade det kunnat vara en förklaring och har du ett par enklare pjäxor får man ta med det i beräkningen när man......
Wow vilken härligt svar och förklaring! Tack! ?
Ja jag fick ett carvingcast på innerskidan som jag inte alls var beredd på. Det var det enda men när jag tänker i efterhand försökte jag mest bara känna hur den kändes i skären. Så egentligen var skidan skön och skulle kunna tänka mig köpa den helt klart. Men frågan är ju om det är 93an eller 100an. Sen att jag kom in på navigator är för jag sett att den har fått bra recensioner.
Men jag kommer nog köra kanske 80-20 pist vs offpist eller 85-90% pist. Så fokus kommer fortfarande vara pist men vill ha en skida som inte totalt floppar i mjuksnön.

Dom närmaste åren kommer det handla om mest pist och lite äventyr ut i offpisten. Sen om jag märker nån dag att jag bara vill köra ofpist kan man ju hyra nån riktig offpistskida när jag känner att jag kommit framåt. Och det kanske leder till ett köp av offpistskida inom några år. ?

MnO om du skulle rekommendera mellan enforcer 93 och Navigator 90 vad skulle du rekommendera? Nu när du lärt känna lite vad jag kommer använda dom till. ?

Men den enda erfarenheten av skidor är ju hyrskidor. Detta kommer bli mitt första egna inköp.

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Om du ändå skall upp till Åre så har Hanson gratis skidtest torsdag - lördag. Tror även att Åre Skidsport har så att du kan hyra skidorna innan du köper dem och att de då drar av hyran från priset.

Planerat inköp av skidor
pd sa:
Om du ändå skall upp till Åre så har Hanson gratis skidtest torsdag - lördag. Tror även att Åre Skidsport har så att du kan hyra skidorna innan du köper dem och att de då drar av hyran från priset.
Har dom alltid det varje vecka?

Planerat inköp av skidor
Snacka med Hanson, Skidsport och även Stadium när du kommer till Åre, och stirra dig för gudsskull inte blind på ett märke, alla märken gör bra skidor, så dumt att vara låst mentalt ett märke och missa ev den bästa skidan du inte visste fanns.
Sen är det värt att snacka med personalen på plats, många av dem är så erfarna att de kan ta fram grymma skidor bara du snackar med dem på ett bra sätt.
Men framförallt, testa testa testa, det är det enda sättet att hitta de bästa för dig

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Snacka med Hanson, Skidsport och även Stadium när du kommer till Åre, och stirra dig för gudsskull inte blind på ett märke, alla märken gör bra skidor, så dumt att vara låst mentalt ett märke och missa ev den bästa skidan du inte visste fanns.
Sen är det värt att snacka med personalen på plats, många av dem är så erfarna att de kan ta fram grymma skidor bara du snackar med dem på ett bra sätt.
Men framförallt, testa testa testa, det är det enda sättet att hitta de bästa för dig
Jo får se om man kanske tar nån dagstur dit. ? jo jag köpte ju pjäxorna i Åre och dom hjälper en grymt mycket! Men hade jag varit där idag när jag vet mer om skidor etc så skulle jag kunnat testa fler olika skidor. Nu körde jag bara en dag på ett par enforcers.

Men tackar ödmjukast för hjälpen av alla. Finns det någon som vill tillägga nått så känn er välkomna. Kanske har nått jag inte riktigt tänkt på. En polare rekommenderade dps wailer 112 men tror inte det är där jag ska börja iaf. ?

Planerat inköp av skidor
Gällande DPS wailer 112, så kan jag både rekommendera och inte göra det, skulle inte rekommendera det som enda skida, men om du lägger krutet på en bra allround skida, så kan du garanterat hitta en 112 eller liknande skida för en hyfsat billig peng, det finns en uppsjö utav breda skidor nu som inte används speciellt mycket och därmed är riktigt billiga, ser många som går för vad bindningen är värd, skulle säga att allt över 108-110 går numer att få billigt, och skulle du hitta ett par som kostar en del, så är det prutläge...
Men som sagt, koncentrera dig på ett par bra allround först :)

Planerat inköp av skidor
pd sa:
Men deras utbud är väldigt pistorinterat.

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Gällande DPS wailer 112, så kan jag både rekommendera och inte göra det, skulle inte rekommendera det som enda skida, men om du lägger krutet på en bra allround skida, så kan du garanterat hitta en 112 eller liknande skida för en hyfsat billig peng, det finns en uppsjö utav breda skidor nu som inte används speciellt mycket och därmed är riktigt billiga, ser många som går för vad bindningen är värd, skulle säga att allt över 108-110 går numer att få billigt, och skulle du hitta ett par som kostar en del, så är det prutläge...
Men som sagt, koncentrera dig på ett par bra allround först :)
Men det låter ju som att bästa idén är att åka och testa. Tror inte jag är så kräsen dock. När jag är van hyrskidor liksom. Nä inte direkt så att jag tänkte köpa dps wailer.
Har du förslag på några allroundskidor? ?

Planerat inköp av skidor
Kan rekommendera Lines skidor.

Line Sick day 94 eller 104, riktigt trevliga skidor som fungerar riktigt bra i både pist och offpist.
Årets modeller är lite omgjorda och jag har inte hunnit testa dem men förra årets modell var riktigt grymma.

Planerat inköp av skidor
RWD sa:
Kan rekommendera Lines skidor.

Line Sick day 94 eller 104, riktigt trevliga skidor som fungerar riktigt bra i både pist och offpist.
Årets modeller är lite omgjorda och jag har inte hunnit testa dem men förra årets modell var riktigt grymma.
Dom såg ju fina ut! Bra att ha några förslag som man kan testa om jag pallrar mig till Åre någon dag! ?

Planerat inköp av skidor
Jag är tyvärr lite partisk, då jag jobbar för ett märke, givetvis det bästa. Men skall utesluta dem här och ge lite tips på bra och populära skidor

Kolla in Blizzard, både Brahma och Bonafide är grymma, sen gör Salomon riktigt bra skidor, speciellt om man inte är så van skidåkare, de har lyckats med konststycket att göra bra skidor som är förhållandevis lättåkta och roliga, kolla in QST99 där.
K2 Pinnacle 95 kan du testa med.
Men de jag mest kan rekommendera dig att testa när du kommer till Åre är Extrem, de har flera modeller i den kategorien du letar efter, brukar stå granne med dem på tester och många gillar deras skidor, så det är ett måste att testa dem...

Lycka till :)

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Jag är tyvärr lite partisk, då jag jobbar för ett märke, givetvis det bästa. Men skall utesluta dem här och ge lite tips på bra och populära skidor

Kolla in Blizzard, både Brahma och Bonafide är grymma, sen gör Salomon riktigt bra skidor, speciellt om man inte är så van skidåkare, de har lyckats med konststycket att göra bra skidor som är förhållandevis lättåkta och roliga, kolla in QST99 där.
K2 Pinnacle 95 kan du testa med.
Men de jag mest kan rekommendera dig att testa när du kommer till Åre är Extrem, de har flera modeller i den kategorien du letar efter, brukar stå granne med dem på tester och många gillar deras skidor, så det är ett måste att testa dem...

Lycka till :)
Tack för tipsen! Men vad jobbar du för då? ? Men tycker det verkar som att jag har en handfull skidor som skulle kunna passa. Bara testandet kvar ?

Planerat inköp av skidor
Haha, jag jobbar för det märke som du garanterat kommer bli rekommenderat utan att jag nämner det, så du får säkert testa dem ;)

Lycka till som sagt, du har ett svårt men sjukt roligt jobb framför dig.

Planerat inköp av skidor
Testade en hel del skidor för ett par veckor sen. bl.a Brahma, Project 100, Opinion 108 charger, Völkl rtm 84 och 86 (som är mer pistskidor)
Har haft ett par Rossignol soul 7hd och BC Atris och Anima.
Brahman tyckte jag kändes lite tråkig men lättåkt
Project 100 stabil men tunga i tipp och tail, för dämpade och tråkiga för min smak
Opinion 108 Charger riktigt rolig och livlig med bra kantgrepp och hyfsat stabila i hög fart men lite fladdrig tip (störde inte mig så mycket)
RTM 86 går som på räls med otroligt bett, men är nog inget för offpisten men bra i uppkört.
RTM84 lite mindre dämpad än 86 annars ganska lik.
Soul 7 hd lättåkt/lättmanövrerad och livlig och funkar bra i både pist och offpist, känns betydligt kortare än den är, hyfsat stabil och bra kantgrepp på hårt underlag.
Atris stabil och trygg utan att bli för tråkig
Anima stabil och lekfull, lättåkt, påminner om Opinion charger men inte lika fladdrig tip.

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Haha, jag jobbar för det märke som du garanterat kommer bli rekommenderat utan att jag nämner det, så du får säkert testa dem ;)

Lycka till som sagt, du har ett svårt men sjukt roligt jobb framför dig.
Haha tack! :D RWD skapade just nu en tanke att jag kanske ska gå för en mer pistorienterad skida ändå. Men som det är sagt tidigare så måste jag nästan ta mig till Åre och testa en del. :D

RWD sa:
Testade en hel del skidor för ett par veckor sen. bl.a Brahma, Project 100, Opinion 108 charger, Völkl rtm 84 och 86 (som är mer pistskidor)
Har haft ett par Rossignol soul 7hd och BC Atris och Anima.
Brahman tyckte jag kändes lite tråkig men lättåkt
Project 100 stabil men tunga i tipp och tail, för dämpade och tråkiga för min smak
Opinion 108 Charger riktigt rolig och livlig med bra kantgrepp och hyfsat stabila i hög fart men lite fladdrig tip (störde inte mig så mycket)
RTM 86 går som på räls med otroligt bett, men är nog inget för offpisten men bra i uppkört.
RTM84 lite mindre dämpad än 86 annars ganska lik.
Soul 7 hd lättåkt/lättmanövrerad och livlig och funkar bra i både pist och offpist, känns betydligt kortare än den är, hyfsat stabil och bra kantgrepp på hårt underlag.
Atris stabil och trygg utan att bli för tråkig
Anima stabil och lekfull, lättåkt, påminner om Opinion charger men inte lika fladdrig tip.
RTM 86 lät ju riktigt najs. Har hört talas om dom project skidorna och hört bra saker där också. Jag får ju bara mer och mer saker att tänka på. :D Nu började jag ju till och med fundera om man ska bara satsa på en mer pistorienterad skida. Är ju ändå där mest åkning sker. Men men, är fortfarande smartast att åka å testa.
Är ju lite så att jag vill ju ha ett par skidor att åka på som är mina egna. :D Längtar efter den känslan!
Tack för svaret RWD!

Planerat inköp av skidor
Absolut ska du testa om du har möjlighet, det är alltid det bästa. Sen är det dubbellt så kul att ha två par skidor så klart ?
Men där är du kanske inte än.

Planerat inköp av skidor
RWD sa:
Absolut ska du testa om du har möjlighet, det är alltid det bästa. Sen är det dubbellt så kul att ha två par skidor så klart ?
Men där är du kanske inte än.
Nej det är jag inte riktigt. Men man blir ju äldre och visare för varje sekund som går. :D Får till och med se om det blir nått köp så jag kan åka denna säsong. Kanske hittar nått prispressat kap under våren här som jag inte kan stå emot. :D

Planerat inköp av skidor
Men om jag köper Tex en skida utan bindning, vad ska man ha för allround bindning? Jag skulle kunna sätta på vad som helst. Tänker mest så jag inte tar nått skit, Men vill samtidigt inte att den ska kosta lika mycket som skidan. :P

Planerat inköp av skidor
De flesta skidor säljs som paket, antingen med lös bindning, där kan man t.ex välja inom paketen vad man vill ha, just nu är det trendigt med lätta topptursbindningar typ Marker KingPin eller liknande, men om man inte har för avsikt att knalla med skidorna eller ens har Tech-inserts på pjäxorna, så är det smartare att köpa "vanliga" bindningar.
Det som oftast skiljer mellan bindningarna är viktspannet, är du en lättviktare så kan du med fördel välja en enklare bindning som därmed blir både lättare och når ner till din vikt, medans om man väger lite mer kan välja en mer anpassad bindning för det.

Sen kan det vara såsom en skida som du blev rekommenderad, Völkl RTM, de har en integrerad bindning med skida, helt enkelt att skidan och bindningen är byggda som en del, och därmed jobbar ihop vid flexning.
Kan vara bra att ha i åtanke när man kollar priserna på skidor, RTM86 kostar nästan 9000 och det kan verka dyrt, men när man på en billigare skida måste köpa till en bindning, hamnar på ungefär samma pris (eller nja, rtm är rätt dyra).

Men rent krasst så är ett paketköp att rekommendera, de flesta skidmärken tillhandahåller paketpris som är bra mycket billigare än vad man kan komma ner i om man köper lösskida och bindning.

Planerat inköp av skidor
Hur fel kan det bli med ett par Völkl Kendo 177cm med Griffon eller Tyrolia Aaatack bindningar från Sportbittl för ca 400 euro. Lika bra bett i dom som RTM skidorna men betydligt mer mångsidiga.

Planerat inköp av skidor
Stjäl tråden lite...

Har idag ett par Rossignol Experience 75 (176 cm). Är väl hyffsad på att åka (självlärd så finns nog en del skavanker). Är 177 cm och väger ca 70 kg. Åker väl ca 90 % pist och 10 % offpist. Köpte skidorna för snart 2 år sedan och har åkt en del, tycker de känns helt ok. Har dock inte så mycket att jämföra med, skidorna jag hade innan var ett par riktigt gamla twintipskidor som var hemska.

Är ju rätt smal midja på dessa samt att det verkar vara en instegsskida. Skulle jag märka skillnad på en bättre skida? Samt vad skulle ni rekommendera i sådana fall?

Tack på förhand!

Planerat inköp av skidor
Oj, det är supersvårt att säga här på ett forum om hur du skulle uppleva olika skidor, brukar lite elakt och hånfullt dissa folk som bestämt kan säga si eller så om skidrekommendationer för folk de inte träffat.
Men skall vara snäll här :)

Lite enkelt så kan man säga ja, du kommer märka skillnad, men sen är det omöjligt att säga vilka skidor som kommer vara rätt för dig utifrån vad du skrivit. Men det svåra kan vara att känna direkt om man hittar rätt, oftast så känner man när man går tillbaka till sina gamla skidor om man hittat något som är bättre.
Så om du är nöjd med dina skidor och inte vill byta, så skulle jag avråda från test utav skidor, men är du inne på ett skidbyte så tycker jag verkligen att du skall testa lite.

De flesta stora skidaanläggningar har möjlighet att få tag på test skidor, oftast i skiduthyrningar/sportbutiker
Det var länge sedan jag var runt på de mindre anläggningarna så kan inte svara hur det är hos dem.
Men att rekommendera ett par är omöjligt, utan du får först fundera på vilket märke du gillar, det låter lite konstigt med det är lite samma som när man köper en bil, cykel, eller nya skor. Man går köper gärna det man gillar, det är lite samma med skidor, gillar du Elan, kolla in dem, gillar du Rossignol, kolla på dem, gillar du inte Head, så undvik dem då. I stortsätt alla tillverkare är numer bra, kan vara värt att undvika okända märken om man inte har koll.
Sen får man fundera på vad och hur man åker, blir det bara pist, bara park eller vill du kunna åka lite överallt.

Ha lite tankar men var även lite öppen på förslag, så tar du en diskussion med det stället du besöker för att testa skidor.

Men som sagt, ingen här som inte känner dig, kan säga vad som är bra för dig, om någon säger det så skall du inte lyssna på dem, hårt men sant :)

Planerat inköp av skidor
wayney sa:
Stjäl tråden lite...

Har idag ett par Rossignol Experience 75 (176 cm). Är väl hyffsad på att åka (självlärd så finns nog en del skavanker). Är 177 cm och väger ca 70 kg. Åker väl ca 90 % pist och 10 % offpist. Köpte skidorna för snart 2 år sedan och har åkt en del, tycker de känns helt ok. Har dock inte så mycket att jämföra med, skidorna jag hade innan var ett par riktigt gamla twintipskidor som var hemska.

Är ju rätt smal midja på dessa samt att det verkar vara en instegsskida. Skulle jag märka skillnad på en bättre skida? Samt vad skulle ni rekommendera i sådana fall?

Tack på förhand!
Scott The Ski, osexigt skida på pappret men gör alla nöjd som är någorlunda osäkra på vad dom är ute efter.

Planerat inköp av skidor
dallan sa:
wayney sa:
Stjäl tråden lite...

Tack på förhand!
Scott The Ski, osexigt skida på pappret men gör alla nöjd som är någorlunda osäkra på vad dom är ute efter.
Okej, så en midja på 75 är inte optimalt med tanke på min åkning?

Planerat inköp av skidor
Skulle säga att en midja på 75 är kasst för dom allra flesta. Under 80 mm är komplement tills 80-90 mm. Även om man bara åker pist.

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Oj, det är supersvårt att säga här på ett forum om hur du skulle uppleva olika skidor, brukar lite elakt och hånfullt dissa folk som bestämt kan säga si eller så om skidrekommendationer för folk de inte träffat.
Men skall vara snäll här :)

Lite enkelt så kan man säga ja, du kommer märka skillnad, men sen är det omöjligt att säga vilka skidor som kommer vara rätt för dig utifrån vad du skrivit. Men det svåra kan vara att känna direkt om man hittar rätt, oftast så känner man när man går tillbaka till sina gamla skidor om man hittat något som är bättre.
Så om du är nöjd med dina skidor och inte vill byta, så skulle jag avråda från test utav skidor, men är du inne på ett skidbyte så tycker jag verkligen att du skall testa lite.

De flesta stora skidaanläggningar har möjlighet att få tag på test skidor, oftast i skiduthyrningar/sportbutiker
Det var länge sedan jag var runt på de mindre anläggningarna så kan inte svara hur det är hos dem.
Men att rekommendera ett par är omöjligt, utan du får först fundera på vilket märke du gillar, det låter lite konstigt med det är lite samma som när man köper en bil, cykel, eller nya skor. Man går köper gärna det man gillar, det är lite samma med skidor, gillar du Elan, kolla in dem, gillar du Rossignol, kolla på dem, gillar du inte Head, så undvik dem då. I stortsätt alla tillverkare är numer bra, kan vara värt att undvika okända märken om man inte har koll.
Sen får man fundera på vad och hur man åker, blir det bara pist, bara park eller vill du kunna åka lite överallt.

Ha lite tankar men var även lite öppen på förslag, så tar du en diskussion med det stället du besöker för att testa skidor.

Men som sagt, ingen här som inte känner dig, kan säga vad som är bra för dig, om någon säger det så skall du inte lyssna på dem, hårt men sant :)
Tack för svaret! Ska nog kanske avvakta lite men det är kul att fundera lite. Ska nog köpa nya pjäxor först, de jag har nu är för stora och sitter inte som de ska. Kan nog göra väldigt stor skillnad, större skillnad än vad nya skidor kan göra tror och hoppas jag.

Köper kanske nya skidor nästa år :)

Planerat inköp av skidor
dallan sa:
Skulle säga att en midja på 75 är kasst för dom allra flesta. Under 80 mm är komplement tills 80-90 mm. Även om man bara åker pist.
Okej, ska nog sikta på ett par med midja runt 90 då, tack för alla svar :)
Skulle du säga att 90 är bättre än 75 även vid ren piståkning?

Längd på 175 cm borde passa bra va?

Senast ändrad:
Planerat inköp av skidor
Ja, satsa på ett par bra pjäxor, det är den viktigaste delen, tipset där är att gå till en butik som är bra på pjäxor.

Sen läser du det sista jag skrev i det förra inlägget igen ;)

Planerat inköp av skidor
zerode sa:
Ja, satsa på ett par bra pjäxor, det är den viktigaste delen, tipset där är att gå till en butik som är bra på pjäxor.

Sen läser du det sista jag skrev i det förra inlägget igen ;)
Haha, men tänkt generellt gällande längd. Men jag får väl testa lite olika längder. Men om man ska säga lite generellt med min vikt och att jag är hyffsad att åka men inget proffs. Testa skidor mellan ca 170-177 cm?

Planerat inköp av skidor
Ja, tycker det är ett bra längdspann, är själv 176cm och har gått ner till 177 längder på skidorna från att ha kört 185/86 längder innan, och moderna skidor är så pass stabila att man inte behöver längden längre, utan man får en bra mycket roligare skida när man går ner i längd.
Har även på den här säsongens skidtester promotat kortare längder med otroligt positivt resultat.

Sen när det kommer till midjemåtten, så ligger de populäraste skidorna på test mellan 68-86mm i midja, där de 68mm är ren race och 86 är mer allround.

Vad man väljer för midjemått, är helt efter vad man vill ha och är van med. Bor i enligt Freeride, Sveriges bästa skidort, åker så mycket jag kan, typ 2-3 dagar i veckan, har även här gått ner i bredd, från 116mm till numer 98 och 86mm midja, så nu skall vi försvåra allt lite till. Mina 98or är mer lättåkta en mina 86, de är mer lekfulla och lättmanövrerade men tappar rejält i fartstabilitet, så man kan inte bara bedöma en skida hur bred den är över midjan, utan även hur den är uppbyggd.

Planerat inköp av skidor
wayney sa:
dallan sa:
Okej, ska nog sikta på ett par med midja runt 90 då, tack för alla svar :)
Skulle du säga att 90 är bättre än 75 även vid ren piståkning?

Längd på 175 cm borde passa bra va?
Ja, jag skulle våga påstå det rent subjektivt. Skidvärlden är konservativ (eller människor i synnerhet)

För 10 år sedan va 80 mm 90. Om 10 år är (nu är) säkert 70 mm 80 och 90 = 100 mm.

Tror dock maxbredden är manifesterad.

Kör på 175 det känns som en bra längd för din vikt.

Tillbaka
Topp