Plattor?

Plattor?
Vill börja med att tillägga att jag inte anser mig vara någon expert på området, men jag anser mig själv vara en duktig och erfaren skidåkare...som har några tankar kring frågeställningen.

I och med Carvingskidornas intåg så har det blivit mer regel än undantag med "plattor" under bindningarna och/eller någon form av "upphöjning" och det är dessutom vanligtvis s a s standard då du köper nya skidor + bindningar.

Behovet av "plattor" har ökat då många Carvingskidor har en extremt smal midja och plattorna hjälper då till att möjliggöra en ökad "kantisättning". Har man ingen platta på dessa skidor tar bindning/pjäxa "i backen" mkt tidigare (vid mindre kantisättning).

Men ovanstående resonemang bygger naturligtvis på att man kan åka skidor och vet vad "höftvinkel" är för att om möjligt ha ett behov av en platta. Majoriteten av de skidåkare man ser i backarna skulle egentligen klara sig utan dessa plattor eftersom de åker med liten höftvinkel/kantisättning...till följd att det sladdas och inte blir ett rent skär.

Plattor?
okej, tack för svaret!

men ger plattorna ngt för kantningen i i sig? ökar kanttrycket?
Om man läser tillverkarnas sidor så står det mkt i stil med, vår höga platta ger kraft och maximal fördelning av kraft osv osv.

Plattor?
Bra frågor !
Hoppas att någon som är "seriös" och vet vad han pratar om kan skriva något bra inlägg i ämnet. Jag har själv funderat en del kring detta med plattor och skulle vilja veta mera!

T ex så ser man ofta att Telemarksåkare åker med extrema plattor som är hur höga som helst och jag har aldrig förstått vitsen med detta ? Det skulle möjligtvis vara att dessa plattor ökar "trycket"...men det finns inte en chans att plattorna behöver vara så höga pga en telemarksåkares kraftiga kantisättning...

Tittar man på WC herrar storslalom (alpint) så förstår man behovet av högt monterade bindningar då de i princip ligger "raklånga" mot backen i vissa svängar...

Plattor?
Det är inte enbart för att kunna få utrymme att kanta mer som en del åkare väljer att åka på höga plattor. Höga plattor ger också en längre hävarm mellan foten och snön, detta medför att kraften mellan stålkant och snö blir större och man kan därmed kanta mer utan att kanten tappar greppet.

Jag åker telemark och åker med rätt höga plattor. De uträttar inte så mycket om man åker i mjuk snö med bra grepp, där håller de mest bara pjäxan från snön. Om man däremot åker i hård/isig pist är det en annan femma, där är plattorna en förutsättning för att kunna åka fort på kant.

Lycka till!!

/Kebbo

Plattor?
Mitt tips är att du endast har de som följer med bindningen eller de som monterats på skidan från fabrik. Extra fetingplattor riskerar att förstöra skidans egenskaper som flex och livlighet.
Så länge som du inte lägger pjäxan i snön vid kantning har plattorna inga positiva egenskaper för kanttryck.

Plattor?
Har du helt supit bort din skidkänsla, Supermountain eller har du supit för lite och aldrig fått nå"n? Antagligen gäller det senare och du är absolutist och tillhör något religöst samfund som förbjuder skidåkning i farter högre än 20kh/h. Kanske är du till och med skidlärare. Jag vet inte säkert, men att hävda att extra plattor FÖRSTÖR skidans egenskaper är så fullständigt gaaaaalet att man helt enkelt börjar undra om du alls någonsin åkt skidor själv.

I den skidverklighet som vissa av oss vågat oss ut i är det så att de flesta mer avancerade och rejäla plattor låter skidan böja sig på ett mer harmoniskt sätt än vad den gör med enbart bindning (med eventuell medföljande platta) och pjäxa. För den oinvigde verkar en riktigt rejäl platta som den gamla gode Deflex kanske skapa "kanter" i skidans böjlinje men det är inte riktigt sanningen. Visserligen styvar en rejäl platta upp skidans flexkurva ordentligt på mitten, men den gör det på ett harmoniskt sätt utan skarpa "kanter". Detta beror på att alla moderna rejäla plattor är flytande upphängda fram och bak.

De flesta bindningar däremot har tå och häldel fast och var för sig skruvade i skidan (t.ex. Ess och vissa andra undantaget). När man sätter i den inte direkt böjbara pjäxsulan vill skidan inte alls böja sig på mitten. Genom att montera en enkel förhöjningsplatta av den typ som ofta kommer med bindningen gör man problemet värre. Här går nämligen skruvarna rätt igenom plattan och ned i skidan och detta gör att skons uppstyvande verkan får ännu större "hävarm" på skidan.

Oavsett hur det är med flexen så ger dessutom rejäla plattor, helst av metall och gummi, mycket positiva effekter på skidans högfartsegenskaper. Förutom mer dämpning och ökad stabilitet får man också i praktiken bättre isgrepp.

Egentligen är väl den enda nackdelen med en riktigt rejäl platta den ökade vikten och det är det som hindrar mig från att ha feta alu/gummi-plattor på andra skidor än mina pistlagg. Offpist kan det i trånga situationer trots allt vara smidigt utan de extra kilona under fötterna. Om man åker väldigt sakta eller trixar kan ju den rejälare skidan som en riktig platta ger dig vara av ondo, men vem vill åka sakta?

De flesta åkare klarar sig utmärkt utan extra plattor, men det är inte riktigt samma sak som att plattor förstör skidans egenskaper. De flesta åkare klarar sig ju med betydligt sämre skidor än vad de åker runt på men det betyder ju inte att sämre skidor är bättre, eller?

När det gäller höjden tycker jag inte man skall ta i för mycket. Runt 60mm från snö till pjäxa tycker jag är max man behöver och på mina friåkningslagg har jag lite mindre. För övrigt gör verkligen mer höjd att man bättre kan utnyttja förflyttning av kroppstyngden för att kanta skidan.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren.

Tillbaka
Topp