PLUM Guide gruppköp - Avslutat

hehe, må bryta regeln då =)
vad är bättre med dessa jämfört med dynafits liknande förutom att dinskalan går till 12?

Kolla TGR och wildsnow.com, finns ett par trådar och inlägg värda att läsa där..
Men snabbt kan man säga att de väger hälften av FT12 och är byggda helt i metall. De som åkt dem (själv har jag bara fingrat i butik) säger att de "klickar i" bättre och tar bort de problem vissa har med att Dynafit löser ut i tid och otid. Ända anledningen jag ser att köpa Dynafit är om du skall köpa skidor samtidigt och får ett bra pris på paketet...

Dynafit TLT Vertical FT Z12 med stopper: 3995:-
Plum Guide utan stopper: 5495:-

Vad motiverar den skillnaden?

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Dynafit TLT Vertical FT Z12 med stopper: 3995:-
Plum Guide utan stopper: 5495:-

Vad motiverar den skillnaden?
Som Blide tidigare sa, metall och halva vikten. Det är saker som skulle kunna motivera det för MIG.

Hur du känner / värderar det hela är en helt annan sak ;-)

Så mycket mer metall vet jag inte om jag tyckte det var när jag jämförde de. Inte på viktigta ställen i alla fall.

Men jag är ju intresserad om vi får ner de till ett bra pris...

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Så mycket mer metall vet jag inte om jag tyckte det var när jag jämförde de. Inte på viktigta ställen i alla fall.

Men jag är ju intresserad om vi får ner de till ett bra pris...
Den lilla flärpen som håller upp skistoppern på FT12 är av plast. Detta har jag den hårda vägen fått lära mig inte är så bra. Av denna anledning kan jag tänka mig att byta bindning. Förvissa skulle en Dynafit Speed fungera lika bra.

Och ska man vara ärlig är det väl mer rättvist att jämföra Plum Guide med Dynafit TLT Speed Radical istället.

Då får du ju 419 € mot 299€.

Dock är jag fortfarande nyfiken på Plumen. Nya saker är alltid roligt. :D

Halvvägs dit på 1 dag, inte illa! Hamnar vi på dryga 20 par finns det förhoppningsvis utrymme för lite ytterligare prisförhandling.

Blide
ARE1977
FF
Piglet55
AKvS
Hasse_Lindborg
Tancoll
korpilombolo
kjt
Korsbandet
Jhesus
Leffeboy

Korsbandet sa:
Nån som vet nåt om när det kommer stoppers? Kommer dessa att kunna eftermonteras?
Eventuellt Januari och kommer kosta ca 500:- och skall gå att eftermontera.. Och skall monteras på framdelen av bindningen tydligen.

Senast ändrad:
De har väl ändrat datum för stoppern typ 3 ggr senaste månaden iofs med ja, januari säger dem nu.

Blide sa:
Så här svarade Plum själva på frågan i ett mail 2011-11-10:

The brake is not available yet but will be soon. So far the compatibility is not possible between a Guide and the future Guide with Brakes.
I så fall kan du plocka bort mig från listan om ja inte kan sätta på stopper sen.

Men enligt svenska agenturen så var det inga problem när jag skrev till de?

Jag har inte frågat den svenska agenturen om stoppers. Har läst överallt att det skall gå, sen att det inte skall gå. PLUM själv har sagt att det skall gå, sen givit ett annat besked. Samma med leverans datum, först var det December, sen i slutet av säsongen, esen nästa höst och nu (kanske) Januari. Många rykten helt enkelt.
Jag tror inte på något av det förens det visas på en mässa eller kommer upp på deras hemsida... Tänk på vikten ni sparar genom att inte ha stopper ;-)

Hasse_Lindborg sa:
Blide sa:

The brake is not available yet but will be soon. So far the compatibility is not possible between a Guide and the future Guide with Brakes.
I så fall kan du plocka bort mig från listan om ja inte kan sätta på stopper sen.

Jag e tveksam...:/ Broms känns relevant för min del.

Korsbandet sa:
Hasse_Lindborg sa:
Blide sa:

Jag e tveksam...:/ Broms känns relevant för min del.
Jag har också tänkt så innan, men har tänkt om lite. Var först också emot alla former av leash lösningar. Men eftersom jag i huvudsak kör antingen väldigt lätt/lugn åkning där det inte finns några konsekvenser av att ramla eller brant där jag absolut inte vill tappa skidan när jag använder tech-bindningar så känner jag att jag vill absolut vill använda leash. Alltså behöver jag inga stoppers.
Argumentet mot leash är enligt mig att det finns risk att få skidorna på sig om man skrotar ordentligt.
Finns också folk som hävdar att det skulle kunna fungera som en form av ankare och dra ner dig i en eventuell lavin. Jag tror att efter att ha tittat på främst Dynafits leash lösning så skulle en lavin ganska snabbt slita av den, särskilt eftersom de fästes med en tunn wire-liknande lösning på pjäxan. "Kedjan" bestående av den lilla wiren, pjäxan och själva leashet är alltför svag för kraften i en lavin och utgör därför ingen fara.
De gånger jag stått på ett lite knixigt ställe och försökt klicka i ett par tech-bindningar så har jag önskat att jag hade leash på dem, även fast jag då haft stoppers ligger skidorna inte helt still.

Men men to each his own eller vad man nu säger...

Så, nu har vi samlat ihop tillräckligt med intressenter för att få det fina gruppköps priset. Jag har PM:at samtliga och nu behöver ni som vill vara med bekräfta detta så att vi kan avsluta gruppköpet.

Har 2 personer till från TGR som är med också.

Vill du också vara med? Det är inte försent ännu, jag avslutar gruppköpet när vi når över 15 bekräftade personer. Sen ger jag de som visar intresse, men inte svarat, 1 dag eller 2 till och sen stänger jag köpet.

Blide sa:
Så, nu har vi samlat ihop tillräckligt med intressenter för att få det fina gruppköps priset. Jag har PM:at samtliga och nu behöver ni som vill vara med bekräfta detta så att vi kan avsluta gruppköpet.

Har 2 personer till från TGR som är med också.

Vill du också vara med? Det är inte försent ännu, jag avslutar gruppköpet när vi når över 15 bekräftade personer. Sen ger jag de som visar intresse, men inte svarat, 1 dag eller 2 till och sen stänger jag köpet.
Innan vilket datum måste man ha bestämt sig?

Tillbaka
Topp