PM Gear Lhasa Pow 186 vs. Rossignol S7?

Blide

Medlem
Nu har väl ingen här på forumet testat PM Gears skida kanske iom att det är ett litet amerikanskt märke och kanske inte så många som provat S7an heller, själv såg jag den bara i backen förra året...
Men är ändå intresserad av att jämföra dem och se vilken som skulle göra sig bäst som en vardagsskida med en Duke på.
Känns som att man skulle kunna dra runt på vanliga "inom systemet letandes puder" dagar och inte vara sur för att man lämnade puderskidan hemma när man väl hittar det men samtidigt inte ha ett helvette för att ta sig runt innan man gör det iom den vanliga skärningen under foten...

Tankar? Nån som testat nån av skidorna?

Bro: http://pmgear.com/product_info.php?cPath=52&products_id=90
S7: http://www.rossignol.com/US/s7-caballero_RA8QC02_product_ski-men-skis-freestyle.html

En mycket intressant fråga. Dess två skidor representerar två ganska skilda lösningar för att komma till en allroundskida som ska gå riktigt bra i puder, men som ändå ska visa ett acceptabelt beteende i pisten. Rossen har hybridspann (eller har den fullängdsrocker?) och indragen skärning och framförallt förvånande mycket skärning. 17,5m i 188 är riktigt mycket sväng. Lhasan är ju en mer tiprockerbetonad skida med pintail och begränsat med skärning uppåt 40 meter. Min gissning utan att ha testat skidorna är att S7 är betydligt mer lekfull och jibbig, medans Lhasan är en kraftfull och stabil skida i grunden, men som lättats upp i egenskaper med rockern. Skidor med så tydlig pintail brukar kännas som att dom svänger en hel del och är lätta både få runt och att att variera radien så länge det är mjukt. På hårdare underlag saknas oftas svar från den snälla bakänden.

Nån som har kört på några andra PMGear? Bromodel? Konstruktionen och grundkänslan lär ju vara rätt lika.

@MnO:
"Vill du ha en stor spara i 60 raka i ett svalt 100km! men du har fel skidor!"

Jj, det är ju något vi alla måste fråga oss...! :)

Lee-nus>

Helt sant. Det är en central frågeställning när man väljer skidor.

Tänk också på det här:
"en flexibilitet som absorberar hög hastighet upp lättnad och om du får i derby läge, du närmar död och din grupp du ledsen pro"

Jag vet inte riktigt vad det betyder, men vad ni än gör så undvik i allra möjligaste mån att hamna i derbyläget. Näradödenupplevelser och ledsna pros är ju knappast något man vill vara med om!

MnO sa:
Rossen har hybridspann (eller har den fullängdsrocker?) och indragen skärning och framförallt förvånande mycket skärning. 17,5m i 188 är riktigt mycket sväng.
Frågan är ju då om den är för svängig och mjuk för att tillåta tuffare åkning?
Har läst mer positiva grejer om PM Gears skida än S7an, men sen så är ju alla små indiebolag tok hypade på TGR, så de recensionerna erbjuder väl inte så mycket distans direkt...

MnO sa:
"en flexibilitet som absorberar hög hastighet upp lättnad och om du får i derby läge, du närmar död och din grupp du ledsen pro"
Faktum är att det där stämmer rätt bra :) Det här på franska:

neige trafollée: une souplesse qui absorbe le relief jusqu'à vitesse haute; si tu te rentres en mode derby, tu approches le décès et là tu regrettes tes squad pro...

Betyder ungefär:

uppspårad snö: en smidighet som absorberar spåren fram tills det går fort: om du går in i derby-mode* närmar du dig de döda och där ångrar du [att du inte tog] dina squad pro...

* Derby-mode gissar jag syftar på Derby de la Meije-mode...

Med andra ord, den verkar rätt mjuk. Han skriver även att den korta glid-ytan (140 cm) gör att den blir rätt orolig när det inte bjuds på ordentligt med mjuk snö. Däremot är den helt fantastisk i orört när större delen av skidan har kontakt med snön.

För att komma tillbaka till idén med den här tråden, att hitta en bredare vardagsskida som skall göra bort sig så lite som möjligt på hårda partier.
Någon som har testat Salomon Czar? Känns spontant väldigt kort med sina 182 cm, ingen som vet om den kommer i någon mer längd till vintern?

Blide sa:
För att komma tillbaka till idén med den här tråden, att hitta en bredare vardagsskida som skall göra bort sig så lite som möjligt på hårda partier.
Någon som har testat Salomon Czar? Känns spontant väldigt kort med sina 182 cm, ingen som vet om den kommer i någon mer längd till vintern?
Ja det där är ju en jävla kvinnostorlek.. Men den sägs komma i en storlek större... En Lab version.

Blide sa:
Man kan ju få lika humoristisk översättningpå det oxå... http://translate.google.se/translat...gnol/s7_tests.html&sl=fr&tl=sv&hl=sv&ie=UTF-8

Märkligt usel han är på franska, Google. Men jävla roligt blir det. Tror jag håller mig till orginalet: http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2009/salomon/czar.html

Tror inte Czar blir särskilt allround bara för den görs större.

Blide sa:
Någon som har testat Salomon Czar?
Jag har testat Czaren.
Läs Åka Skidors test på www.akaskidor.se. I vanlig ordning är det ingen direkt uttömmande beskrivning, men de träffar ändå väldigt rätt. Det huvudsakliga intrycket av Czar var lättsamhet och åkglädje. Hårdare underlag i pist hanterar den dåligt och skärningen känns nästan helt obefintlig, vilket gör piståkning till en ren transport. Personligen hittade jag aldrig den övre fartgränsen utanför pisten (då tar jag det iofs relativt lugnt i jämförelse med folk som verkligen laddar på), men i pisten däremot fick jag hålla igen på farten. Så fort snön var någorlunda mjuk var den ett lyckopiller dock. Fantastiskt roliga måste jag säga och man kunde åka den som en längre skida när det gäller viktfördelning. Det är den kortaste skida som jag har testat som jag ändå upplevde som tillräckligt lång utanför pisten. Den största fördelen tyckte jag var smidigheten och lättåktheten i svår snö. Tiprockern underlättar verkligen i underlag som annars är riktigt utmanande. Totalt sett var det faktiskt en favorit förra säsongen, och det trodde jag verkligen inte att den skulle vara när jag först fick syn på den. En utmärkt skida för den som kan tänka sig att sladda runt i pisterna i sökandet efter linjer och som vill ha en lättsam och rolig skida som låter åkaren fundera på annat än att hantera skidan.

Senast ändrad:
oscarius sa:
Snowgod sa:
Tror inte Czar blir särskilt allround bara för den görs större.
Inte jag heller. Men jag tror den blir mycket stabilare.
Trodde hela poängen med skidans design var lekfullhet i puder och därför har stabilitet prioriterats bort. Dock har även storväxta åkt samma väg i och med små storlekar på skidan men särskilt mycket vardagsegenskaper får man nog inte även om man gör den större.

MnO sa:
Blide sa:
Någon som har testat Salomon Czar?
Jag har testat Czaren.
Läs Åka Skidors test på www.akaskidor.se. I vanlig ordning är det ingen direkt uttömmande beskrivning.
Hehe så rätt, har tidningen med "testet" i och blev lagom imponerad av det...
Men tack för att du dela med dig, ville ju få reda på om den får något sorts grepp och det verkar väl inte vara så. Tror den går bort.
Så, fler alternativ?

Tillbaka
Topp