Portillo, Chile, Sommarskidåkning

LuddeWingren

Ny medlem
HejHej!
Tänkte skapa en tråd för fölk som ska åka skidor i Chile och orten Portillo.

Jag ska till Chile och plugga ett år fom Augusti och tänkte då passa på att åka dit en månad tidigt och åka skidor hela Juli i orten Portillo. Sen åker jag även gärna vidare helger och så i Augusti, September och så länge sänsongen håller på då jag kommer bo relativt nära orten. Enda är att jag inte har några där borta att åka med och det vore ju trevligt.

Om någon annan ska dit eller känner några som är i de trakterna och kanske sugna på att åka lite får ni gärna höra av er. Alla andra tips och trix uppskattas också. Jag är snäll, trevlig och öppen för det mesta vad gäller skidåkning. Går på tur gör jag väldigt gärna och det vore ju inte helt fel att utforska lite sydamerikanska berg.

Hojta till om ni vet ngt om stället!

majajoh

Ny medlem
Hej!

Kul att du ska plugga i Chile, det är ett kul och spännande land!

Jag har åkt skidor på tre orter i Chile; Portillo, Valle nevado och el Colorado (1 dag på varje ställe). Portillo är väldigt fint men det händer inte så mycket. Det enda som finns är ett stort lyxigt hotellkomplex dit rika åker. Orten ligger precis på gränsen till Argentina så det finns inte så mycket i närheten. Kan nog bli rätt ensamt om det blir att du åker själv.

Om du tänkt vara där lite längre skulle jag rekommendera att du kollar på Valle nevado istället alternativt el Colorado. Där händer det lite mer och är lite mer folk, finns lite restauranger i backen mm. Skillnaderna på dessa orter är att Valle nevado är lite mer modernt, dyrare och lite mindre folk. El Colorado lockar till sig lite fler människor och blir nog lite mer laid back. Men har för mig att dessa orter ligger rätt nära varandra.

Sen tycker jag du bör ta dig till Portillo över en dag/helg för det är väldigt fint med sjön mellan bergen!

Hör av dig om du har några frågor!

clay

Ny medlem
majajoh sa:
Hej!

Kul att du ska plugga i Chile, det är ett kul och spännande land!

Jag har åkt skidor på tre orter i Chile; Portillo, Valle nevado och el Colorado (1 dag på varje ställe). Portillo är väldigt fint men det händer inte så mycket. Det enda som finns är ett stort lyxigt hotellkomplex dit rika åker. Orten ligger precis på gränsen till Argentina så det finns inte så mycket i närheten. Kan nog bli rätt ensamt om det blir att du åker själv.

Om du tänkt vara där lite längre skulle jag rekommendera att du kollar på Valle nevado istället alternativt el Colorado. Där händer det lite mer och är lite mer folk, finns lite restauranger i backen mm. Skillnaderna på dessa orter är att Valle nevado är lite mer modernt, dyrare och lite mindre folk. El Colorado lockar till sig lite fler människor och blir nog lite mer laid back. Men har för mig att dessa orter ligger rätt nära varandra.

Sen tycker jag du bör ta dig till Portillo över en dag/helg för det är väldigt fint med sjön mellan bergen!

Hör av dig om du har några frågor!
Ensamt om du åker själv???? HELL NO! Jag var där 2008 och drog dit helt ensam. Är du hyfsat social så träffar du sköna människor direkt! 1 vecka var lagom på orten, vi åkte ospårat hela tiden och då hade det inte snöat på ett tag.

majajoh

Ny medlem
Vad kul! Jag var ju som sagt bara där en dag så då har du säkert mycket bättre koll :)

micke_rick

Ny medlem
Tja, skidåkning i Chile låter spännande jag har själv suttit och kollat på att åka dit i sommar för två veckors skidåkning. Antingen två veckor på ett ställe eller en vecka på olika ställen, funderar på att vara borta totalt tre veckor. Så vill du kolla på att planera något tillsammans så hör av dig. micke

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp