Premiere vill inte vara vän med .mov?

Owkee

Ny medlem
Tjenare mannen!, the ovster här.

Jag har ett litet /gigantiskt/ problem. Jag skall importera filer till premiere men programmet vägrar läsa dem..
Det är .mov filer alltihopa filmat med 550d. Överförde dem till en mac först (fått höra att detta är problemet, då mac ändrar någonting) och tog dem sedan till min pc. (64bit win7) Programmet vägrar alltså att läsa dem och jag har läst mig till att det är någon konstig codec som strular till det. Inte lyckats konvertera filerna med något program heller så jag ställer mig till er rutinerade filmskapare här på freeride.

Vet någon hur man löser problemet, ändrar filtypen eller fixar någon plugin eller liknande till programmet som kan tänkas hjälpa så hör gärna av er. Har premiere cs3 och cs4.

tack!
Åke

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte varken cs3 eller cs4 har stöd för HD-filmklipp, jag använder premiere cs5 med min 550d och det funkar fint!

cs4 funkar prima med HD-klipp, kört på det de senaste två säsongerna

Däremot behövs codecsen från quicktime till .mov

Senast ändrad:
Har ni aldrig någonsin märkt att det laggar när man redigerar mov. klipp från 550d i premiere? Jag använder iMac så det borde inte vara några problem. Ingen som vet vad filet kan vara?

Felixus sa:
Har ni aldrig någonsin märkt att det laggar när man redigerar mov. klipp från 550d i premiere? Jag använder iMac så det borde inte vara några problem. Ingen som vet vad filet kan vara?
Lagget kommer förmodligen från för taskig cpu/ram/grafikkort eller någon annan flaskhals, laggar lite på min laptoop med, inga problem att redigera med dock.

Se till att rendera ofta så flyter det smidigare och det blir mindre väntetid när du ska exportera projektet

Jarle sa:
Felixus sa:
Lagget kommer förmodligen från för taskig cpu/ram/grafikkort eller någon annan flaskhals, laggar lite på min laptoop med, inga problem att redigera med dock.

Se till att rendera ofta så flyter det smidigare och det blir mindre väntetid när du ska exportera projektet
Jag kan redigera felfritt med klippen i imovie men tyvärr inte i premiere. Eftersom jag använder mig utav en nyare iMac borde det inte prestandan vara den svaga länken.

Felixus sa:
Jarle sa:
Felixus sa:

Jag kan redigera felfritt med klippen i imovie men tyvärr inte i premiere. Eftersom jag använder mig utav en nyare iMac borde det inte prestandan vara den svaga länken.
Vet inte hur mycket du andvänt premiere men du vet väl att du måste Pre-rendera?

Prestandan kan alltid vara det när det gäller premier, som bara det kräver väldigt mycket av datorn att sedan redigera i HD kräver ännu mer, speciellt om du kör filerna genom AE först. Testa att rendera lite oftare så ska du nog se att det löser sig, ju mer orenderat, dessto tyngre :)

Jag kør Premiere CS5. vilket har en betydligt bættre och mer vælutvecklad renderings- och uppspelnings"motor" æn cs3 och 4. Detta ska kræva mindre av datorn. Dessutom ær CS5 mer anpassat før DSLR-kameror. Sitter också på en iMac och redigerar flytande i både 720p och 1080p. Æven klippt på en MacBook Pro med Dualcore processor och 4gig minne, utan några som helst problem. Lite tyngre att dra runt 1080p men 720 fungerar flæckfritt!

Vad kør du før OS på din Mac?

Ang PC-problemet ær det antagligen, som tidigare næmt, codecs du saknar!

Sebbe räddar dagen, stämmer bra att cs5 är snabbare och smidigare, har dock inte orkat vänja mig med den och tuggar vidare på 4. 1080p är lite laggigt men går fint att redigera 720p/60fps funkar fint (AthlonII X2 P340, Radeon HD5650 1gb, 4gb ddr3, så ingen värstingdator direkt, win7).

En annan sak som folk kan glömma ibland är att tillräckligt med plats på hårddisken med, vilket försämrar redigeringsprocessen en hel del. Bra med plats på hdd och rendera ofta så är det inga problem

F-T sa:
Felixus sa:
Jarle sa:

Vet inte hur mycket du andvänt premiere men du vet väl att du måste Pre-rendera?
Har precis börjat använda det och där kom du med ett himla bra tips asså. DANKE

Jag har quicktime på datorn om det är det ni menar? Sen är det inget prestanda problem då jag precis byggt ihop datorn och det är bra grejer. Hur fungerar det med codecs egentligen? vad behöver jag göra för att fixa detta?

Owkee sa:
Jag har quicktime på datorn om det är det ni menar? Sen är det inget prestanda problem då jag precis byggt ihop datorn och det är bra grejer. Hur fungerar det med codecs egentligen? vad behöver jag göra för att fixa detta?
ha quicktime installerat tillsammans med ffdshow (codec-paket) så ska det mesta fungera

Hej!

Problemet du upplever låter precis som något som hände mig tidigare. Jobbade då i premiere cs3. Jag fick material från någon som lagt in klippen på en Mac (final cut tror jag). I samband med det gjordes klippen om till ett annat .mov-format med ett codec som heter "icod". Detta codec är fullständigt exklusivt för Mac, går alltså inte att på något sätt spela upp eller komprimera om på PC.

Sättet jag löste det på var att låna en Mac med iMovie och komprimera om klippen till .mov med ett annat codec. Förlorade en del kvalitet på det men det var det enda jag kunde göra.

Kan du inte bara föra över klippen direkt till din pc från kameran? Förstår inte varför du gör det via en Mac om du inte också redigerar på den. Premiere cs5 har sk. Native-stöd för 550d-material så det går hur bra som helst att redigera utan att rendera om osv.

Mvh
Petter

Tillbaka
Topp