Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Misterister sa:
JL76 sa:
PNyberg sa:
min enda fråga som dyker upp nær jag ser annonser som denna https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59926 ær...ær det ngn som faktiskt køper trøjorna? Får ju bættre deal på D&G... och då får man iaf lite finare kvalitet æn 100% cotton...
"D&G" som i Dolce & Gabbana?
Märket heter Dolce & Gabbana, de har två klädlinjer. En som heter Dolce&Gabbana och en som heter D&G. Så ja antar att han menar D&G som i Dolce & Gabbana.
haha.. ja så var det jag menade :)

PNyberg sa:
Misterister sa:
JL76 sa:
"D&G" som i Dolce & Gabbana?
Märket heter Dolce & Gabbana, de har två klädlinjer. En som heter Dolce&Gabbana och en som heter D&G. Så ja antar att han menar D&G som i Dolce & Gabbana.
Ja jag vet att dolce finns därför frågade jag, det kanske fanns nåt underground fula-stora-huv-tröjor-märke med samma förkortning som han syftade på.
Men då blev det förvirrande, att 12 åringarna vill åka i dessa fula "tröjor" är enkelt, de är unga och deras "idoler" åker i dem(sen varför "idolerna" åker i dem är helt obegripligt). Men varför skulle man vilja hellre köpa tacky D&G kläder än dessa fula tröjor?

Senast ändrad:
Gudrunnator sa:
PNyberg sa:
min enda fråga som dyker upp nær jag ser annonser som denna https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59926 ær...ær det ngn som faktiskt køper trøjorna? Får ju bættre deal på D&G... och då får man iaf lite finare kvalitet æn 100% cotton...
En är ju "gjord i en speciell windproof fleace" så det är klart folk köper :D

Nämen det är väl 12-13åringar vars stora mål med livet är att skaffa en jiberishtröja som går på sånt där skulle jag tro.
Ok om det har varit just så, p12 gangsters som åkte runt i dessa kläder.. Men det är det ju inte! Det är folk ända upp i 20 års åldern som gillar att klä sig i dessa fula tröjor (som förövrigt BARA köps efter själva märket. Tröjan kan i princip vara hur ful som helst, bara det är rätt märke) till överpriser från helvetet.

JL76 sa:
PNyberg sa:
Misterister sa:
Ja jag vet att dolce finns därför frågade jag, det kanske fanns nåt underground fula-stora-huv-tröjor-märke med samma förkortning som han syftade på.
Men då blev det förvirrande, att 12 åringarna vill åka i dessa fula "tröjor" är enkelt, de är unga och deras "idoler" åker i dem(sen varför "idolerna" åker i dem är helt obegripligt). Men varför skulle man vilja hellre köpa tacky D&G kläder än dessa fula tröjor?
Han menade att man kan få tag på en D&G tröja för samma pris som en begagnad jiberish här. Dock stämmer väl inte det riktigt men jag antar att det var en metafor för att beskriva hur dyra de är här på freeride.

simonthyrberg sa:
Gudrunnator sa:
PNyberg sa:
En är ju "gjord i en speciell windproof fleace" så det är klart folk köper :D

Nämen det är väl 12-13åringar vars stora mål med livet är att skaffa en jiberishtröja som går på sånt där skulle jag tro.
Ok om det har varit just så, p12 gangsters som åkte runt i dessa kläder.. Men det är det ju inte! Det är folk ända upp i 20 års åldern som gillar att klä sig i dessa fula tröjor (som förövrigt BARA köps efter själva märket. Tröjan kan i princip vara hur ful som helst, bara det är rätt märke) till överpriser från helvetet.
Hmm, kanske stämmer. Känns dock mer som en p12-grej att spara veckopengen och tjata på mamma och pappa bara för att få köpa den där tröjan som ens idol har. Tycker 20-åringar borde ha mer vett än att betala över tusenlappen för en begagnad tröja som kostar mindre ny.

OnT så såg jag den här: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=59958

Känns lite tveksamt, sen kan man alltid kolla på annonser med jiberish-kläder, rena ockerpriser där ju.

Jarle sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=60228
7k för ett bar beggade skidor med bindning?
Den kan man inte rädda med att "det är faktiskt nästa års skidor!!!" För att antagligen så kommer de att gå att få tag i innan nästa vinter ändå.... så... sjukt högt pris. Har har även samma på ett par Jimmys https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=60226 ...suck

Vad skulle forumet säga är rimligt pris för ett par Katana i 183 cm årsmodell -08 (köpta våren -09 så bara åkta på sammanlagt 15 skiddagar ungefär) som är borrade en gång för en Jester? Skidorna har inga större skador alls och inga tendenser till sprickor vid powder channel. Tänkte sälja dem clean utan bindning eller kan man få så mycket mer så att det är värt det att köpa nya jesters och få dem monterade istället? Man sparar ju en monteringskostnad på det viset...

Pillard sa:
Vad skulle forumet säga är rimligt pris för ett par Katana i 183 cm årsmodell -08 (köpta våren -09 så bara åkta på sammanlagt 15 skiddagar ungefär) som är borrade en gång för en Jester? Skidorna har inga större skador alls och inga tendenser till sprickor vid powder channel. Tänkte sälja dem clean utan bindning eller kan man få så mycket mer så att det är värt det att köpa nya jesters och få dem monterade istället? Man sparar ju en monteringskostnad på det viset...
Well..borrade och att det blev en uppgradering till i år gör att priset sjunker en del på dom. Så helt rena skulle jag säga att 3000kr vore rimligt. My 2cents

Jag tänkte sälja mitt Norrönaställ, någon idé vad jag kan få för det? Jacka som är lite smådaskigt på de vita områdena och två uppgnagda hål i innermembranet efter ryggskyddet, och byxor i faktiskt ganska bra skick, saknar dock en av knapparna om man vill knäppa ihop jacka och byxa... Jackan är nog inte värd så mycket men byxorna är mycket fina. Inkl. hängslen, vanligt snölås för jackan, och mellandel för ihopzippning. Från höst 07 och vår 08 om jag minns rätt.

Skulle kunna citera halva tråden (och sen, tydligen, skamset sälla mig till de nyreggade/reggade sen tidigare men aldrig inne).

Har av uppenbara skäl inte orkat läsa igenom allt, men viss problematik ligger väl också i att säljare inte alltid vet hur mycket man kan/ska/får/borde ta.

Precis som en köpare är rädd att bli lurad, så vill man lika lite om säljare "råka" sälja alldeles för billigt (även om målet här, i alla fall i ett av lägren, är att hooka up folk man känner).

Funderade på att kränga lite utrustning i och med viss upprustning av min utrustning föregående säsong. Fick panik och valde att hamstra hemma för sämre tider (om nått nytt gick sönder) istället. Synd på så fina saker!

Nu kommer väl tipsen flöda in på vilka sidor man ska kolla, och nypris, och hur mkt använt det är... men har inte köparen samma ansvar för sin ekonomiska bit, som säljaren (dvs googla, googla, googla - tydligen väldigt uppskattat).

Sen tycker inte jag att den sentimentala biten/egenvärdet hos produkten ska försummas - om jag har ett par ok parklagg och några tusenlappar på banken så kan det ju vara värt att sälja, om jag lyckad få ut tillräckligt för att köpa nya - annars ointressant... Och om jag har ett par skidor som hängt med några år så spikar jag hellre upp dem på väggen är förnedrar dem med ett skambud på någon hundralapp..

Har sömnproblem så när det löst sig kanske jag försvinner igen - men tack för sällskapet!

André in da house igen... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=60653

S-C har samma skida med vita Duke för 640 € (osäker om man kan dra av 20% på sommarrabatten, läste inte så noga), dock finns den bara kvar i 170. Men jag tror man kan överväga att vänta tills de får in höstgrejerna hos S-C...

Gör om, gör rätt någon gång André! Dessa var iofs. åkta, tro det eller ej...

Carled sa:
André in da house igen... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=60653

S-C har samma skida med vita Duke för 640 € (osäker om man kan dra av 20% på sommarrabatten, läste inte så noga), dock finns den bara kvar i 170. Men jag tror man kan överväga att vänta tills de får in höstgrejerna hos S-C...

Gör om, gör rätt någon gång André! Dessa var iofs. åkta, tro det eller ej...
Kanske har han bara bytt taktik, om man inte säljer sprillans nya skidor kan det kanske inte klassas som hobbyverksamhet...;)!?

Vi som är medvetna om hans verksamhet hade ju aldrig köpt något av honom, hoppas bara att ev. spekulanter ser denna tråd...

Jag hoppas verkligen johan fixar en köpar/säljar-funktion till freeride där man kan recensera/ge omdöme till de man haft att göra med. Nu hade detta kanske inte hjälpt i Andrés fall... En sätt att få det att "fungera" är att för att få recensera ngn som säljare/köpare måste andra parten recensera dig som köpare/säljare tillbaka. Det främjar köp/säljmarknaden och tryggheten i affärerna, och ökar på medlemsfördelarna (lönar sig att vara trogen/engagerad, bra ur Freerides synvinkel).

Sant, men det blir ju inte samma fina sökmöjligheter som vi har nu. Den stora fördelen är ju då möjligheten att söka och se på gamla sälj-trådar. jag tror (och tycker om man ser till TGR) att det blir för stökigt. Om ngn slänger upp en annons på ett par grymma skidor för en ruggigt billig peng blir det ju mer "Wow, bra deal", osv. och konstant annonsbumpande. Visst, bra ur konsumentsyfte, men mindre bra forummässigt.
En kommentarsfunktion till våra nuvarande annonser, där har vi däremot en bra grej. Lätt att fråga om bud, storlekar, skick, se hur många andra som budat på jibberisch-tröjan osv... Istället för att snacket går mellan gästböckerna!

Går det inte bara göra ett kommentarsfält på annonsen i fråga? Så blir det inte en massa bumpar

Carled sa:
Vi som är medvetna om hans verksamhet hade ju aldrig köpt något av honom, hoppas bara att ev. spekulanter ser denna tråd...

Jag hoppas verkligen johan fixar en köpar/säljar-funktion till freeride där man kan recensera/ge omdöme till de man haft att göra med. Nu hade detta kanske inte hjälpt i Andrés fall... En sätt att få det att "fungera" är att för att få recensera ngn som säljare/köpare måste andra parten recensera dig som köpare/säljare tillbaka. Det främjar köp/säljmarknaden och tryggheten i affärerna, och ökar på medlemsfördelarna (lönar sig att vara trogen/engagerad, bra ur Freerides synvinkel).
Jag startade faktiskt en sådan tråd men det blev ingen hit direkt, jag tror nog att man får göra en mer funktions möjlighet i det fallet för att det ska hålla.

Här är den om du vill titta till den; https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58056

Utter sa:
Eller bara göra som på TGR, göra annonsdelen som en vanlig forumdel.
+1

Det är ruskigt skönt i och med att man kan diskutera varorna, pruta, buda, lägga till fler bilder och allt möjligt i en sån tråd.

Hey, det var ju min idé! Jarle drabbades nog bara av plötslig analfabetism mot slutet av mitt inlägg... ;-)

Carled sa:
Hey, det var ju min idé! Jarle drabbades nog bara av plötslig analfabetism mot slutet av mitt inlägg... ;-)
Sry Charlesed...ditt var så långt med mååånga bokstäver i...ngt jag inte klarade av att processera 01.26 :P

Tillbaka
Topp