Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=132094

Var bara tvungen, kanske går att claima nostalgi om ett par år eftersom dom inte tillverkas längre och därmed höja priset. Har alpingaraget kvar sina? Längesen jag var där men de tog 3500 för helt nya när de fortfarande hade kvar dom. Men att ha betalat 11 200 nypris låter som rena rånet, och det är väl 5000 för de här begagnade också.

jonaslukarlsson sa:

Var bara tvungen, kanske går att claima nostalgi om ett par år eftersom dom inte tillverkas längre och därmed höja priset. Har alpingaraget kvar sina? Längesen jag var där men de tog 3500 för helt nya när de fortfarande hade kvar dom. Men att ha betalat 11 200 nypris låter som rena rånet, och det är väl 5000 för de här begagnade också.
Jag tror faktiskt att du blandar ihop Pontoon och Pon2on. Dessa är alternativ två och en hel annan skida som fortfarande tillverkas. Därmed inte sagt att detta inte är ett överpris, men en helt annan liga än om det hade varit ett par Pontoon.

Utter sa:
jonaslukarlsson sa:

Jag tror faktiskt att du blandar ihop Pontoon och Pon2on. Dessa är alternativ två och en hel annan skida som fortfarande tillverkas. Därmed inte sagt att detta inte är ett överpris, men en helt annan liga än om det hade varit ett par Pontoon.
Senaste modellen som kommit ut av Pon2oon är från 2014 så är ganska övertygad om att de inte tillverkas längre, en sökning på k2s hemsida ger också samma resultat, skidan som kommer upp är från 2014 och "out of stock". Skitsamma, spelar mindre roll egentligen när man kan få årets motsvarande modeller på rea för samma peng. Blev mest uppmärksammad av nypriset som uppgavs, under mina år som skidintresserad sedan 2008 har jag aldrig sett ett par skidor kosta över 11k, bortsett från typ DPS och Hendryx.

jonaslukarlsson sa:
Utter sa:
jonaslukarlsson sa:

Senaste modellen som kommit ut av Pon2oon är från 2014 så är ganska övertygad om att de inte tillverkas längre, en sökning på k2s hemsida ger också samma resultat, skidan som kommer upp är från 2014 och "out of stock". Skitsamma, spelar mindre roll egentligen när man kan få årets motsvarande modeller på rea för samma peng. Blev mest uppmärksammad av nypriset som uppgavs, under mina år som skidintresserad sedan 2008 har jag aldrig sett ett par skidor kosta över 11k, bortsett från typ DPS och Hendryx.
Tillverkas fortfarande men i begränsad upplaga, ej med på hemsida och i katalog.

Priser över 10k var vanligt ett par år sedan, t ex så kostade Heads friåkningsskidor runt 13k med bindning.
Sen var det få skidor som faktiskt såldes för så mycket. Paketpris med bindning brukar dra ner det en hel del.

Nu är det "Europapriser" på de flesta märkena. Vilket givetvis drar ner värdet på begagnade skidor.

Utter sa:
jonaslukarlsson sa:
Utter sa:
Tillverkas fortfarande men i begränsad upplaga, ej med på hemsida och i katalog.

Priser över 10k var vanligt ett par år sedan, t ex så kostade Heads friåkningsskidor runt 13k med bindning.
Sen var det få skidor som faktiskt såldes för så mycket. Paketpris med bindning brukar dra ner det en hel del.

Nu är det "Europapriser" på de flesta märkena. Vilket givetvis drar ner värdet på begagnade skidor.
Precis, dagens marknad styr. Tyvärr går det inte att få tillbaka så mycket pengar längre på prylar eftersom nypriset är så lågt att folk oftast vill ha nytt när det är så billigt. Men coolt att skidan finns kvar, dock kanske informationen om dess tillverkning borde gå att få tag på? Jag menar om folk vill köpa och gör en vanlig sökning så finns den ju inte längre. Nu har ju inte detta med priset att göra men ändå.

Har ett exemplar av årets Sweet Hammer jacka midnight blue, oanvänd med taggarna kvar. Säljer pga fel storlek. Vad är ett rimligt pris? Enligt Sweets hemsida så kostar den 4000 kronor.

mmmmm sa:
Har ett exemplar av årets Sweet Hammer jacka midnight blue, oanvänd med taggarna kvar. Säljer pga fel storlek. Vad är ett rimligt pris? Enligt Sweets hemsida så kostar den 4000 kronor.
Hittade en sådan för ca 2000 kr på addnature. Så det blir nog svårt att sälja den över 2000 kr. Men färgen på addnatures jacka kanske var udda (kanske inte är exakt samma modell heller).

http://www.addnature.com/sweet-prot...4_pla&ef_id=UOtENgAAUWwiCCXR:20160212071339:s

Senast ändrad:
erik_lagg sa:
mmmmm sa:
Hittade en sådan för ca 2000 kr på addnature. Så det blir nog svårt att sälja den över 2000 kr. Men färgen på addnatures jacka kanske var udda (kanske inte är exakt samma modell heller).

http://www.addnature.com/sweet-prot...4_pla&ef_id=UOtENgAAUWwiCCXR:20160212071339:s
Det där verkar inte vara samma modell men ändå förvånande billigt tycker jag. Jag som hoppades på 3k i alla fall.

Senast ändrad:
mmmmm sa:
erik_lagg sa:
mmmmm sa:

Det där verkar inte vara samma modell men ändå förvånande billigt tycker jag. Jag som hoppades på 3k i alla fall.
Med tanke på att det flesta märken/butiker rear ut sina skal med upp till 50% direkt efter säsong så tror jag nog att 3k för en beggad 4k jacka är att vara väldigt positiv. Men men inget är omöjligt om man bar har viljan.

Tja! Har ett par Salomon Rocker 2 122 från 13/14 med tracker 16 bindning från samma år. Topsheetet är rätt slitet och delvis avskalat på ena skidan men det är inga skador på belaget. Bindningen har färfskav osv. Vad kan vara ett vettigt pris?

Newlund sa:
Tja! Har ett par Salomon Rocker 2 122 från 13/14 med tracker 16 bindning från samma år. Topsheetet är rätt slitet och delvis avskalat på ena skidan men det är inga skador på belaget. Bindningen har färfskav osv. Vad kan vara ett vettigt pris?
Sålde en Salomon Guardian 13 från 14/15 för 1500kr här på freeride i veckan som en referens. 2500 som bästa pris är nog inte helt off.

Nädu, denna pryl ska inte säljas, den ska skrotas. Bör aldrig användas längre!

skrotas omgående...

Omdöme från test "Summary: The Ortovox X1 was released as a two-antenna dual-mode (analog and digital) transceiver in 2002. It was later changed to a three-antenna (still dual mode) transceiver that eventually became the Patroller. I tested both the two- and three-antenna variations of the X1. Per the comments in the Searching section (below), I find this transceiver unacceptable (I tested four units)."

Källa

Betyd: 0 av 5

/Leder

Senast ändrad:
Ett par Scott Powd'Air 173 årmodell 2011 (svarta) i mkt gott skick med Dynifit Radical 12 och med stighudar speciellt gjorda för skidorna. Allt i mkt gott skick.

Om man sätter ut det på 3500, hamnar man här då???

kappakomplett sa:
Ett par Scott Powd'Air 173 årmodell 2011 (svarta) i mkt gott skick med Dynifit Radical 12 och med stighudar speciellt gjorda för skidorna. Allt i mkt gott skick.

Om man sätter ut det på 3500, hamnar man här då???
du har ju redan hamnat här...

Skämt åsido. Jag tycker att man ska kolla vad alternativpriset är men det är ju inte så lätt. Ser väl ut som man kanske kan hitta något motsvarande hos conrad för 7500 kr med dynafitskida (med reservation för felval). Men det blir ju dyrare om man väljer finare hudar.
Isf om man skulle ha full tilltro till min formel (vilket man verkligen inte behöver ha) skulle ett rimligt begagnatpris vara 2250 men det låter ju väldigt billigt. Med åldersavdrag är begagnatpriset då 30% av nyköpspriset.
Om man räknar åt andra hållet skulle nyköpspriset vara 11700 ifall ett rimligt begagnatpris skulle vara 3500.

Bindningen borde ju också ha ett bättre andrahandsvärde än skidor och stighudar och sen borde man ju ta hänsyn till att allt är i mycket bra skick. Utan att räkna och filura så mycket är kanske 3500 okej.

Tänkte försöka sälja min gamla barryvox tranciever.

Är en tusing för mycket för en 10-12 år gammal reciever. Egentligen vill man ju att folk ska köpa pulse eller elements eller nåt annat men barryvoxen är ju ändå digital och hyfsat snabb och modern för sin ålder.

åsikter om det?

/Henke

Henke_Sondell sa:

Är en tusing för mycket för en 10-12 år gammal reciever. Egentligen vill man ju att folk ska köpa pulse eller elements eller nåt annat men barryvoxen är ju ändå digital och hyfsat snabb och modern för sin ålder.

åsikter om det?

/Henke
Tycker det låter mycket för en så gammal tranciever, du kan ju få en ny för 1700.
Hur är den att söka med jmf med en modern, har den inte gjort sitt om den är drygt 10 år gammal?

Always-Sunny sa:
Henke_Sondell sa:

åsikter om det?

/Henke
Tycker det låter mycket för en så gammal tranciever, du kan ju få en ny för 1700.
Hur är den att söka med jmf med en modern, har den inte gjort sitt om den är drygt 10 år gammal?
Kanske, men den hänger fortfarande med. Den var massot bättre än alla andra som fanns då för 10-15 år sen (då var det mest analoga, krävdes bergsguidutbildning för att hitta nån under snön) och när vi söker med en ny Pulse är den kanske 5-10% långsammare. Så kostar ju Pulse/Elements mellan 3 och 5.

Henke_Sondell sa:
Kanske, men den hänger fortfarande med. Den var massot bättre än alla andra som fanns då för 10-15 år sen (då var det mest analoga, krävdes bergsguidutbildning för att hitta nån under snön) och när vi söker med en ny Pulse är den kanske 5-10% långsammare. Så kostar ju Pulse/Elements mellan 3 och 5.
Finns det nån som gör kontroller på så gamla transcievers öht? Jag skulle inte vilja använda en sån utan att kolla både så att sändfrekvensen inte drivit nämnvärt och att det inte blivit några sprickor i antennerna. Och hur det än vänds och vrids på det, det är en tvåantennstransciever och därmed hopplöst utdaterad. Jag hade inte använt den själv och inte lagt så mycket pengar på något jag endast skulle kunna använda som träningstransciever.

Henke_Sondell sa:
Always-Sunny sa:
Henke_Sondell sa:

åsikter om det?

/Henke
Följer man formeln som
@erik_lagg har kommit fram till så kommer vi fram till ett pris på mellan 150-0 kr.
i * (0.50 - (a*0.05) + (n*0.15) + (m*0.15) - (p*0.15))
Det beror på att om vi sätter åldern på 10 år så finns det ett litet fel i formeln som gör att allt kommer bli just 0. Men det går ju att bara byta åldern till 9,9 år så får vi ett ut ett pris på 15kr. Vilket inte låter helt orimligt. Det är ändå en ganska utdaterad produkt. Jag personligen skulle aldrig köpa en sådan gammal lavinsändare som mycket väl också kan vara sönder.

Henke_Sondell sa:
Always-Sunny sa:
Henke_Sondell sa:

åsikter om det?

/Henke
Haha lärde mig med analog och det är inte alls svårt. Och bra att fortfarande kunna det...

Tror du överskattar värdet i en sådan gammal transiver.

Okey, 6900:- för mina fina Dps w99 pure 3 är det verkligen för dyrt, får bara bud på max 5000 för ett par skidor som ändå ligger på minst 14000:- med Baronbindningar ?
Det känns ju som att man borde kunna sälja dom för halva priset iallafall, alla andra gör ju det med sina ett år gamla skidor. Vad tycker ni ?

blomman67 sa:
Okey, 6900:- för mina fina Dps w99 pure 3 är det verkligen för dyrt, får bara bud på max 5000 för ett par skidor som ändå ligger på minst 14000:- med Baronbindningar ?
Det känns ju som att man borde kunna sälja dom för halva priset iallafall, alla andra gör ju det med sina ett år gamla skidor. Vad tycker ni ?
Begskidor är ju precis värda vad någon är villig att betala för dem, vill ingen ge 7 snören för skidorna kommer du ha svårt att få dem sålda till det priset. Jag tycker 7000 är riktigt mycket för ett par beggade skidor, det går ju utan problem att gå ett par helt nya av något annat märke för det priset. Så det skulle vara om någon letar specifikt efter ett par dps wailer 99, men målgruppen för de skidorna brukar ju inte ha jätteproblem med att betala fullpris från första början.

Senast ändrad:
Får väl behålla dom helt enkelt, två par skidor är ändå ofta för lite. Någon som säljer ett par w112 pure 3 rp 2 ? ;)

Senast ändrad:
PK102 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=133192

No comments
tumblr_m5uanhe9kO1qhee5r.gif

Tillbaka
Topp