Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

JO har 990000 följare på instagram och 1,5 miljoner på YouTube. Gissar att en auktion där på dessa skidor skulle kunna inbringa mer än 7800 kr trots att skidorna bara bär hans namn.
Då kanske man skulle köpa de för 250 kr och sedan sätta ut på auktion.... *katjing* 💰

Sitter och kollar pjäxor på köp-och-sälj åt en kompis och hittade ”mina” som jag själv åker i. Generellt svårt att prissätta och sälja begagnade pjäxor, men dessa är årsmodell 2016. Alltså nästan 10 år gamla. Även om de är sparsamt brukade så ska de väl knappast säljas för denna peng? Nypriset var dessutom, enligt freerides pryldatabas, knappt 5000.

Sitter och kollar pjäxor på köp-och-sälj åt en kompis och hittade ”mina” som jag själv åker i. Generellt svårt att prissätta och sälja begagnade pjäxor, men dessa är årsmodell 2016. Alltså nästan 10 år gamla. Även om de är sparsamt brukade så ska de väl knappast säljas för denna peng? Nypriset var dessutom, enligt freerides pryldatabas, knappt 5000.

Herregud. Köpte mina Speedmachine 130 årsmodell 2019 för ett och halvt år sedan för 750 spänn.

Vad hade ni sagt är ett rimligt pris för Atomic bent chetler 120 (2012 modell) med FFG Team edition bindning, sparsamt använt skick?

Vad hade ni sagt är ett rimligt pris för Atomic bent chetler 120 (2012 modell) med FFG Team edition bindning, sparsamt använt skick?

Mkt svårt att säga. Målgruppen är nog ganska liten De flesta som vill ha en sån skida har nog redan en nyare, och de övriga intresserade skulle nog välja att skaffa en nyare.
Med så gamla prylar tror jag man får nöja sig om man får dem sålda överhuvudtaget.

En sån som jag t ex har aldrig ägt en så bred skida och skulle iofs gärna prova den. Kanske provköpa om jag får feeling. Men risk att det skulle bli nån sorts skampris.

Som ref så köpte jag ett par salomon 150 2013 förra året för 400 spänn. Helt ok i skicket, kula att åka men mycket mer skulle jag inte gett. Dock utan bindning

Som ref så köpte jag ett par salomon 150 2013 förra året för 400 spänn. Helt ok i skicket, kula att åka men mycket mer skulle jag inte gett. Dock utan bindning
Bindningen är ju bra och kanske betingar ett värde på 7-800 i sig. Skidan kanske har retro-appeal för någon så 1500-2000 ihop? Om du hittar nån som vill ha just nåt sånt (jäkligt bred skida med dagens mått mätt) och sulmått osv passar.

Mkt svårt att säga. Målgruppen är nog ganska liten De flesta som vill ha en sån skida har nog redan en nyare, och de övriga intresserade skulle nog välja att skaffa en nyare.
Med så gamla prylar tror jag man får nöja sig om man får dem sålda överhuvudtaget.

En sån som jag t ex har aldrig ägt en så bred skida och skulle iofs gärna prova den. Kanske provköpa om jag får feeling. Men risk att det skulle bli nån sorts skampris.
Precis, jag hade ju velat köpa den för att den har häftig grafik och samt testa hur den är att åka på

Du kan få ett par Sick Day 125 192cm för en struntsumma om du vill prova 😉 jävligt mycket skidor är det och passa på innan du blir för gammal 😂

Alltid fint att försöka kränga ovanför nypris :love:

Bilagor

• IMG_4018.webp
    IMG_4018.webp
    91.4 KB · Besök: 50
  • IMG_4017.webp
    IMG_4017.webp
    87.3 KB · Besök: 48
Svindyra svinlätta kolfiberskidor med alpinbindningar på måste vara något avancerat självskadebeteende.
Ett tag var det vanligt med Blizzard ZeroG med alpina hyrbindningar. Bisarr kombo men gick att modifiera enkelt genom att köpa loss billigt, skruva på en ATK Crest och därmed ha skapat ett superlätt paket som lätt såldes dyrare och man hade fått en lös hyrbindning på köpet dessutom.

En fundering vad tycker ni ett par Norse enduro 2022 med en shift bindning och pomoca race Stig hud. Skidorna har några mindre repor, samt en lagning på en repa som är lite djupare. Är det rimligt med 7500?

Bilagor

• IMG_1110.webp
    IMG_1110.webp
    387.6 KB · Besök: 97
En fundering vad tycker ni ett par Norse enduro 2022 med en shift bindning och pomoca race Stig hud. Skidorna har några mindre repor, samt en lagning på en repa som är lite djupare. Är det rimligt med 7500?
Låter lite saftigt! Själv sålt motsvarande utan hudar för 5500 och helt utan skador, märken o lagningar...

Jag brukar utgå från vad lägsta nypris för grejerna är idag och sen halvera det, förutsatt att det är prylar i bra skick. Sen kan man justera för skick. Tycker inte att man kan begära mycket mer än så, med tanke på att man inte får några som helst garantier. Paketet ovan skulle då till exempel landa på ca 5600 kr.

Jag brukar utgå från vad lägsta nypris för grejerna är idag och sen halvera det, förutsatt att det är prylar i bra skick. Sen kan man justera för skick. Tycker inte att man kan begära mycket mer än så, med tanke på att man inte får några som helst garantier. Paketet ovan skulle då till exempel landa på ca 5600 kr.
Jag köpte skidorna med bindning och stighud för 7500 jag gjorde alltså bort mig? Skidorna var om man tar bort skadan annars i riktigt bra skick.

Jag hittar inte riktigt någon som följt det tankesättet, trots att jag verkligen håller med.. Tycker alla skidor begagnade med både hybrid bindning och stighudar, om du vill ha lite nyare skidor sällan blir så billiga. Men kan ha fel.

Jag köpte skidorna med bindning och stighud för 7500 jag gjorde alltså bort mig? Skidorna var om man tar bort skadan annars i riktigt bra skick.

Jag hittar inte riktigt någon som följt det tankesättet, trots att jag verkligen håller med.. Tycker alla skidor begagnade med både hybrid bindning och stighudar, om du vill ha lite nyare skidor sällan blir så billiga. Men kan ha fel.
Du kan sätta vilket pris du vill men du ska inte vara förvånad med bud som ligger vid 50% av rabatterat nypris.

Ja det kan vara en dåligt fungerande marknad där köpare och säljare nog sällan hittar varandra pga orimliga förväntningar från säljaren. Kanske förblir mycket osålt.
Å andra sidan - om du nu är nöjd med dina grejor och var beredd att betala det priset så - varför inte? Jag tycker inte att du har gjort bort dig, ingen vet om du faktiskt hade kunnat hitta något liknande billigare (även om det säkert händer).

Frågan är hur skicket på stålkanterna är, Belag är ju lättare att reparera. Stighudarna är väl värda en del också, beroende på skick så klart. Men spontant lite i överkant kanske om inte stålkanter och bindning och stighudar är i väldigt fint skick. Men det är bara du som kan avgöra om det var värt de pengarna för dig.

Senast ändrad:
Okej
Frågan är hur skicket på stålkanterna är, Belag är ju lättare att reparera. Stighudarna är väl värda en del också, beroende på skick så klart. Men spontant lite i överkant kanske om inte stålkanter och bindning och stighudar är i väldigt fint skick. Men det är bara du som kan avgöra om det var värt de pengarna för dig.
, tack för alla svar. Är lite ny på att kolla på toppturssaker.. så lite förvirrande med vad saker är värda och så 😊

Nu kommer reorna och då börjar the silly season här på Köp & Sälj. Ibland undrar man om folk faktiskt köper reagrejor och sedan försöker kränga dem här med hänvisning till "fullpris". Nedanstående "fynd" för 9950 kr finns att köpa nya online på kontinenten för 700 euro och i Sverige för 9000 kr. Med garanti etc etc

I just detta fall ser jag att samma säljare försökt sälja dem sedan flera månader, så gissar att han faktiskt betalat nån sorts fullpris själv.

Hmmmm... Dessa använda i tre säsonger för 5000 kr:

Eller dessa nya i tre års nyare modell för 508 euro:
1741275273823.webp

Jag skulle iofs kunna tänka mig att lägga ett bud - det är ju fina skidor - med knappast för mer än halva utgångspriset. Och det känns ju då som ett skambud.

Påtaglig duck-stance? Eller normal montering inom Sport-Bittls galet generösa felmarginaler? ;)

I vilket fall, här kan man för en hygglig peng få ett par fina puderskidor om man är nyfiken på hur det känns att åka med duck-stance. Så egentligen fel tråd kanske.

1741596815286.webp

Påtaglig duck-stance? Eller normal montering inom Sport-Bittls galet generösa felmarginaler? ;)

I vilket fall, här kan man för en hygglig peng få ett par fina puderskidor om man är nyfiken på hur det känns att åka med duck-stance. Så egentligen fel tråd kanske.

Visa bilaga 38219

Här kan vi snacka höger- och vänsterskida!

Tillbaka
Topp