Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Om jag bara hade 10 k och ville ha en XC-trail cykel så skulle jag det. Bättre än att köpa en ren XC hoj ny och va missnöjd med den. Håller int me om att prylar slits så dom blir värdelösa på några år. Dämpare. Länkage. Hjul. Sånt håller länge om det rengörs och sköts. Ram och geometri ändras inte hur mkt du än kör på den.Gudrunnator sa:Är saker 4 år gamla är det lite väl optimistiskt att tro att du ska få 10k när dom kostar 19k nya. Tänk själv, skulle du köpa en 4 år gammal cykel för 10k? Bara att sakerna är en säsong gamla drar ju ner priset till i princip 50% av originalpriset brukar jag tänka. En cykel nöts dessutom relativt mycket och kommer att gå sönder förr eller senare så därför är nog ingen speciellt sugen på en 4 år gammal cykel.4800 sa:...Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc.
De flesta bjöd ca 5000. Helt värdelöst. Även om jag gillar DH bättre så kanske jag vill cykla XC fem eller 10 gånger per år. Och då kan jag lika gärna behålla cykeln och ha glädje av den. Priset ska ju betinga något värde för säljaren oxå. Annat än att man blir av med produkter som är urgamla, värdelösa och som man inte längre har plats för. Typ 25 år gamla skidor som säljes på blocket under rubriker som \"garagerensning\". En sån annons gör ju ingen människa glad.
Så mina erfarenheter som säljare är att folk gärna vill ha kakan kvar samtidigt som man äter den. Bra produkter till hutlöst låga priser.
Tycker att prissättningsguiden på tgr var en bra mall att utgå från faktiskt!
Kul med lite heta känslor! Klart ni som är sponsrade inte ska ge bort saker när ni säljer, men du skrev ju själv att du brukar sälja goggles för 400-800 och alltid skicka med en extralins och det är schysst tycker jag.Utter sa:Han har upgett sin ålder på sin sida. Det var inget motargument, det var ett påhopp.Fiberteknologi sa:Vad har du för belägg att han är snorunge? Snarare du som är det om du inte tål ett motargument.
Håller med PNyberg här, tycker det är rent ut sagt svinigt att blåsa folk sådär.PNyberg sa:ja och det är ju det som är grejen här på FR att, som ngn tidigare har skrivit, många som säljer vill gärna tjäna pengar på sina grejer vilket jag tycker är wierd. Sätt ett pris som du själv hade köpt det för?Fiberteknologi sa:Det finns betydligt mycket värre annonser och överpriser.
Och överpriser kan ju faktiskt löna sig, min kompis sålde en jacka för 900kr som han köpt ny för 600kr och använt en säsong![]()
Sj fattar jag inte hur man kan med att köra den varianten och rent av blåsa ngn för att få ut en liten slant??? Har sj aldrig gjort det utan om jag göra mig av med ngt så ser jag till att jag hookar upp ngn med grejer ist för att tjäna ngn lapp. Karmapoints ist för 3 öl på afterskin...
Men visst du har rätt. 10 var för mkt, cykeln är ännu i min ägo. Så lär det förbli. Jag gillar den och använder den tillräckligt ofta för att inte vilja släppa en 100 % fungerande 20 k cykel för 5 k.