Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Ska vi verkligen fortsätta dividera om åldern?

Jag resonerar som följer iaf:
Dels kan man räkna antalet år/säsonger som skidan har åkts, och sen kan man diskutera hur gammal modellen är. Och visst snackade vi om hur gammal modellen var? Modellen blir ett år äldre vid midsommar/när Stryn stänger, iaf. om du frågar mig. Så ett par 10/11 som du köper nu blir inte en "gammal modell" förrän till sommarn. Men de är 1 år gamla/en säsong gamla redan i mars om du ser på det ur åksynpunkt.

Klart som korvspad?!?

tompan14 sa:
När blir skidorna ett år gamla Carled? Om man räknar som du gjorde så är säsong 1=0 år gamla. Visst det kan jag väl spontant köpa, skidor som man handlar nya i butik nu är inte ett år gamla än. Men när vänder det? Slutet av säsongen? När 11/12 modellen börjar släppas? Midsommar?
Problemet med skidsäsongen är att den sträcker sig över nyår på rätt sida ekvatorn. Därför föreslår jag att man istället mäter skidans ålder i antal säsonger, då får vi 5 säsonger, så som Hasse räknade, vilket jag tycker är ett ärligare sätt att redovisa skidans ålder på än att säga att den är fyra år gammal.
Ponera att jag köper ett par sprillans nya skidor imorgon och åker en hel vinter på dem. Nu är vi framme i april och jag väljer att avyttra skidorna till dig. Hur skulle du själv beskriva dem då, efter en säsong? Som ett år gamla, eller hur? Åker du sedan en säsong på dem för att sedan avyttra dem till en tredje part, hur gamla är de då? Fortfarande ett år gamla?:/
Problematiken ligger alltså i att säsong ett lätt döljs i det räknesystemet. Därav följer Tompans lag om skidålder.
Antal säsonger=Antal år.
Hej jag gillar att lägga mig i. Så här tycker jag: eftersom 10/11 säsongen inte har varit än, knappt börjat ens så räknas inte den. För vem säger att ett barn som föds i oktober -99 är två år januari -01? Därför röstar jag på att skidorna är 4 år/säsonger gamla.

Ett barn har oftast en födelsedag som är begränsad till 24 timmar, inte fyra-fem månader så den jämförelsen haltar lite. Skulle man räkna på samma sätt med skidor blir det väldigt svårt, när fyller en skida år? När modellen släpptes? När skidan tillverkades? När du köpte skidan? Ålder bör räknas i antalet säsonger som skidan har funnits på marknaden är min fasta övertygelse. Därför är den korrekta enheten inte år, utan säsong.
Att inte räkna 10/11 säsongen för att den inte börjat än förstår jag inte riktigt hur du menar? Att helt nya, dvs oåkta skidor, inte är att beteckna som en säsong gammal, är det ditt bidrag till diskussionen?

Lima-ko sa:
tompan14 sa:
Eller så har han snott den.
Helt ny jacka som var för stor, varför byter han inte i butiken?
Han skriver "runt 900 eller bud" men under rubriken står det 700, vad gäller egentligen?
Luktar skumt tycker jag...
Kan mycket väl vara en Chinese Goose, kanske rent av Pekinganka, fina grejer, åtminstone på restaurang =).
Hund brukar de göra kragen av också =D

tompan14 sa:
Ett barn har oftast en födelsedag som är begränsad till 24 timmar, inte fyra-fem månader så den jämförelsen haltar lite. Skulle man räkna på samma sätt med skidor blir det väldigt svårt, när fyller en skida år? När modellen släpptes? När skidan tillverkades? När du köpte skidan? Ålder bör räknas i antalet säsonger som skidan har funnits på marknaden är min fasta övertygelse. Därför är den korrekta enheten inte år, utan säsong.
Att inte räkna 10/11 säsongen för att den inte börjat än förstår jag inte riktigt hur du menar? Att helt nya, dvs oåkta skidor, inte är att beteckna som en säsong gammal, är det ditt bidrag till diskussionen?
Ja nå sånt kanske,

karljonas sa:
Har den här varit uppe förut?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=62197
För det här är ju fasen GULD!
facepalm10.jpg

Vilken instruktör jobbar hellre med ett par Fujatives än ett par 170cm pistskidor? I call "can't ski for shit"!
facepalms0x8f.jpg

Blide sa:
Lovar att köpa om han förklarar hur man åker puder med de där laggen... Alternativt visar en video.
Jodå serru så att så är det serru att det fanns en tid när skidorna inte var breda som laggårdsdörrar, utan var smala och nätta. På den tiden betraktades 77 mm midja som en riktigt fet skida, och hör och häpna, man åkte puder även på dessa skidor. På denna tiden fanns även en kille vid namn Patrick Vallencant, som var hyfsad på just detta. :D

Och här är en film att backa upp detta makabra påstående med;

Senast ändrad:
koppen89 sa:
Carled sa:
Vilken instruktör jobbar hellre med ett par Fujatives än ett par 170cm pistskidor? I call "can't ski for shit"!
Folk som lär barn och nybörjare åka???
Jag tycker iaf att det är bra mycket smidigare med ett par korta pistskidor än ett par mittmonterade parklagg när jag ska hålla på och ploga'n'shiet... Det är inte kul att visa hur skärning fungerar på ett par twintips, svängen kommer ju aldrig om du inte ökar farten...

Carled sa:
koppen89 sa:
Carled sa:
Folk som lär barn och nybörjare åka???
Jag tycker iaf att det är bra mycket smidigare med ett par korta pistskidor än ett par mittmonterade parklagg när jag ska hålla på och ploga'n'shiet... Det är inte kul att visa hur skärning fungerar på ett par twintips, svängen kommer ju aldrig om du inte ökar farten...
Tänkte mest på att när du lär barn åka så tillbringar man ju mesta tiden baklänges. Plus att ungarna konstant kör över ens skidor, så då vill man ju inte ha sina fina skidor, utan ett par knäck färdiga twintips ;)

Senast ändrad:
STORPOTATEN sa:
Blide sa:
Lovar att köpa om han förklarar hur man åker puder med de där laggen... Alternativt visar en video.
Jodå serru så att så är det serru att det fanns en tid när skidorna inte var breda som laggårdsdörrar, utan var smala och nätta. På den tiden betraktades 77 mm midja som en riktigt fet skida, och hör och häpna, man åkte puder även på dessa skidor. På denna tiden fanns även en kille vid namn Patrick Vallencant, som var hyfsad på just detta. :D

Var hittar du pudret? Brant som fan kunde Vallencant och Baud åka men kan inte påstå att jag sett dem åka speciellt mycket puder.

Visst fanns det en sån tid, men kanske inte kan få lika bra betalt för den nu som då. En genomsnittlig sportbil från 70-talet kanske inte går att sälja idag till samma pris som en modern Porsche bara för att den var snabb för sin tid...

Carl-Jan sa:
tompan14 sa:
Ja nå sånt kanske,
Jag skulle säga att enda sättet att göra detta vettigt på är helt enkelt att skriva ut årsmodell och skiddagar på skidan. När ni köper en bil så skiter ju ni ganska mycket i hur länge säljaren haft bilen utan det viktiga är årsrmodell i relation till milen. Antagligen är väl detta varför ni inte kan enas, ingen av era lösningar funkar egentligen fullt ut utan det behövs en kombo för att man ska få den info man är intresserad av?

Grym sekvens, den är med i Steep eller hur? Måste se den igen snart...

Men tvivlar lite på att ens de herrarna hade åkt där med skidorna i annonsen, skärningen plus snowblades-längden hade nog gjort att de skrattat åt dem ;-)

Pillard sa:
STORPOTATEN sa:
Blide sa:

Var hittar du pudret? Brant som fan kunde Vallencant och Baud åka men kan inte påstå att jag sett dem åka speciellt mycket puder.

Visst fanns det en sån tid, men kanske inte kan få lika bra betalt för den nu som då. En genomsnittlig sportbil från 70-talet kanske inte går att sälja idag till samma pris som en modern Porsche bara för att den var snabb för sin tid...
Hallå, det är ju neige fraiche ända upp till stålkanterna. Ok, kanske inte så mycket på denna video, men jag tvivlar inte en sekund på att karln galant tog sig fram i en halvmeter nytt. Annars finns ju dem gamla pelikanfilmerna, och där ligger säkerligen midjemåttet under 77 mm, gott om puder i dem.

Sen priset, det är en annan fråga, det säger jag inget om, men att det gick att åka puder med spaghetti-lagg, det är ju klart som korvspat!

STORPOTATEN sa:
Pillard sa:
STORPOTATEN sa:

Hallå, det är ju neige fraiche ända upp till stålkanterna. Ok, kanske inte så mycket på denna video, men jag tvivlar inte en sekund på att karln galant tog sig fram i en halvmeter nytt. Annars finns ju dem gamla pelikanfilmerna, och där ligger säkerligen midjemåttet under 77 mm, gott om puder i dem.

Sen priset, det är en annan fråga, det säger jag inget om, men att det gick att åka puder med spaghetti-lagg, det är ju klart som korvspat!
Hehe, klart de lär ha varit grymma på att pumpa puder. Det stora problemet är ju attmin generation är så lat och bekväm så vi orkar inte pumpa. Vi vill åka istället :)

JL76 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=66943
orkar inte kolla vad det skulle kostat hos tysken men tycker ändå det låter mkt även om pjäxor är inkluderat(sannolikheten att de passar är ju liten)
Hehe, jag skrev ett svar först men ångrade mig och kollade upp priserna:

Coomba 329 euro
Bindning 249 euro
Pjäxor 499 euro
Summa: 1077 euro = cirka 10500:-

Nu får man med ett par stighudar till det men jag skulle nog iaf hellre köpa nytt i så fall, om inte annat för garanti och annat. Plus att då får man pjäxor i rätt storlek.

Senast ändrad:
magnusericsson sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=66910

Hejhej överpris!

Men hey, det är en fet bil!
Grym bil, jag tog körkort i en sån. Mina föräldrar sålde den dock för snart 5 år sen, för 23.000. Den hade iof gått det dubbla men ändå 39.000 5 år senare är rätt mastigt...

Pillard sa:
JL76 sa:
orkar inte kolla vad det skulle kostat hos tysken men tycker ändå det låter mkt även om pjäxor är inkluderat(sannolikheten att de passar är ju liten)

Coomba 329 euro
Bindning 249 euro
Pjäxor 499 euro

Nu får man med ett par stighudar till det men jag skulle nog iaf hellre köpa nytt i så fall, om inte annat för garanti och annat. Plus att då får man pjäxor i rätt storlek.
jo men din summa har ingen "paketrabatt", köper du allt så kostar det 889 EUR (var tvungen att kolla) och då är 10500 aldeles för mkt även med stighudarna...

Hej!

Har en fråga som jag hoppas denna tråd & dess skribenter kanske kan hjälpa mig med.

Vad kan jag rimligt begära för ett par Atomic Pimp 07:ans modell.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2007/atomic/pimp.html

Inte en repa i belaget & hela stålkanter, slipade 1 gång (belag, petex & stålkanter) ej åkta på sedan dess, hela stålkanter och med en STH 12 monterad.

Jag har funderat på runt 1500, men tänkte höra med er om detta låter humant eller inte?

Låter som ett ganska vettigt pris. Vet ej om du kommer få dom sålda dock.

JL76 sa:
Pillard sa:
JL76 sa:

Coomba 329 euro
Bindning 249 euro
Pjäxor 499 euro

jo men din summa har ingen "paketrabatt", köper du allt så kostar det 889 EUR (var tvungen att kolla) och då är 10500 aldeles för mkt även med stighudarna...
Ah, jag försökte faktiskt påvisa att jag tyckte det var för dyrt även med min uppställning... Tyvärr lyckades jag inte få ihop paketet eftersom hemsidan bara ville leverera telisbindningar till Coomba. Med de där priserna så är ju annonsen ännu mer rån än jag trodde...

DGustafsson sa:
Hej!

Har en fråga som jag hoppas denna tråd & dess skribenter kanske kan hjälpa mig med.

Vad kan jag rimligt begära för ett par Atomic Pimp 07:ans modell.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2007/atomic/pimp.html

Inte en repa i belaget & hela stålkanter, slipade 1 gång (belag, petex & stålkanter) ej åkta på sedan dess, hela stålkanter och med en STH 12 monterad.

Jag har funderat på runt 1500, men tänkte höra med er om detta låter humant eller inte?
Absolut! Allt från 2000:- och neråt är ok enligt mig iaf, såvida dom är i det fina skicket.

Tillbaka
Topp