Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67070 3500 för en skitdator är alldeles för mycket enligt mig.
Folk brukar ju överprissätta sina appledatorer så jag tycker inte det var så farligt. Men sen är det ju första modellen med många barnsjukdomar, värdelös hårddisk, seg processor och lite minne så jag hade inte betalat 3500 kr för den.
En ny är betydligt mer värt.

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67123 jo tjena...
Hmm ... fast ibland undrar jag vem det egentligen är som torskar ... den som säljer billigt eller den som köper dyrt!

Jag sålde nyss ett par Fischer Watea 05/06 (uttagen mars 06) i gott skick med STH 14 för 1500 kr vilket jag tyckte var en OK affär både för mig och köparen. I princip samma skida som Scotten.

Förra året sålde jag mina Hendryx PH 07/08 (mindre kantskada) med Head (Din 20) bindning för 3 500 kr ... kanske hade 5 - 6 000 kr varit ett mer marknadsmässigt pris!

Så frågan är. Får de som begär "dyrare än tysken" sålt sina grejor eller inte? Kan man få upp till 80 % av nypriset för ett par begagnade Hendryx? Vem är det egentligen som är torsk?

/MM

Mountain_Man sa:
...
Så frågan är. Får de som begär "dyrare än tysken" sålt sina grejor eller inte? ...
/MM
att döma av hur länge annonserna ligger kvar på köp&sälj: Nej!
Alla dessa Czar och Gotama verkar ligga kvar hur länge som helst för att de helt enkelt inte är värda så mycket i köparnas ögon.

Thomsson sa:
"Endat seriösa köpare" står det ju. Håll inte på att trasha andras annonser bara får att du inte fattar vad det handlar om.

Jag har försökt komma fram sedan 05.50 i morse men det är upptaget hela tiden. Fan också. Utan den här gången också. Och det var tre färger kvar av fyra, och bara smala delen av den gröna avbiten - inte ofta man får en sån chans...

Anledningen till att jag frågade var att jag inte hittade den i deras sortiment? Den är nämligen inte köpt därifrån. Länka gärna direkt isf så ska jag korrigera priset därefter.

Senast ändrad:
Utter sa:
Samma bindning, annan lack. Så på begagnatmarknaden så är det absolut ingen skillnad.
Nu förstår jag inte riktigt den, annars, så vise Herr Utter. Detta påpekas i annonsen. En produkt som är dyrare i inköp (lyxvara?), men likvärdig en annan - varför skulle det inte återspeglas i begagnatpriset?

Sedan har du inte heller svarat på min ursprungliga fråga. Vad skulle vara ett skäligt pris?

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
FKS-en är (av någon märklig anledning) dyrare än P18. Se på skidbutiken.com.
Kanske för att den är licenstillverkad till ross? Dynastar äger väl Look om jag inte har fel.. Det är lite korsägande på något sätt där.

För övrigt håller jag med Utter. Samma pris på beggade marknaden..

Heinz_p sa:
FKS-en är (av någon märklig anledning) dyrare än P18. Se på skidbutiken.com.
Kanske för att den är licenstillverkad till ross? Dynastar äger väl Look om jag inte har fel.. Det är lite korsägande på något sätt där.

För övrigt håller jag med Utter. Samma pris på beggade marknaden..

Bindningar ska ju vara samma pris om det är samma bindning, men för just en orange FKS180 kan jag iaf tänka mig att betala de 200:- mer som den typ kostar. Dock undrar jag också vad ett skäligt pris är, för 2600:- reagerade iaf jag på. Nu har jag mycket svårt att hitta de på skixpress, men inte ska du gå vinst på dem. Ev. jämnt ut...

jag stör mig som bara den på två Contour-annonser som kommit upp...
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67249 och https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67242

2500:- för en Contour HD får inte anses som skäligt marknadspris när den går att köpa för 1900:- från DustinHome om man reggar sig som student. Herregud, jag köpte min för 2400:- förra hösten, redan då var den billigare!!! Jag hoppas folk ser detta och inser hur sjukt billigt man faktiskt kan hitta Contouren!

Med tanke på att du får en hel del fördelar som konsument när du köper från en butik så bör priset vara rejält lägre för att det ska vara värt att köpa begagnat (oavsett om det är en ny produkt).

2800 för ett par Look från conrad, 3100 från skidbutiken och 200kr mer för ett par Ross. För att ett par Ross ska vara värda mer beggade så krävs det att någon verkligen vill ha den orangea fägen. Annars samma pris som Look.

Så personligen skulle jag hellre lagt åtminstone <500kr mer för att få dom med kvitto, garanti etc. Så någonstans 2-2500:- skulle jag säga som absolut maxpris. Men alla ska sätta det priset dom själv vill, dock tas ju annonsen upp här om någon tycker att priset är annat än skäligt.

Carled sa:
jag stör mig som bara den på två Contour-annonser som kommit upp...
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67249 och https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=67242

2500:- för en Contour HD får inte anses som skäligt marknadspris när den går att köpa för 1900:- från DustinHome om man reggar sig som student. Herregud, jag köpte min för 2400:- förra hösten, redan då var den billigare!!! Jag hoppas folk ser detta och inser hur sjukt billigt man faktiskt kan hitta Contouren!
Tycker du kan sluta störa dig ... 2 500 kr för en ny 1080P är ett riktigt bra pris ... det är alltså inte den gamla 720P som sålts ut senaste tiden. 1080P ligger normalt omkring 4 000 kr i nypris i Sverige.

/MM

Senast ändrad:
Nypris om man är en dålig konsument ja... Men om man registrerar sig som student (vilket i dagsläget inte kräver att man visar att man är student på något sätt) så kostar den under 1800:-. Nya GPS'en kostar 2500:-.

Jag ser ingen som helst anledning att inte ta vara på den arbitragemöjligheten. Jag lägger ut en annons på 2200:-!

Carled sa:
Nypris om man är en dålig konsument ja... Men om man registrerar sig som student (vilket i dagsläget inte kräver att man visar att man är student på något sätt) så kostar den under 1800:-. Nya GPS'en kostar 2500:-.

Jag ser ingen som helst anledning att inte ta vara på den arbitragemöjligheten. Jag lägger ut en annons på 2200:-!
Denna Contour för 1800:-??? Sjukt billigt och bra rabatt i så fall.

Carled gör om gör rätt igen..

Carled sa:

Det var som 17 ... mer än 50 % i studentrabatt ... ! Hade ingen aning om att Dustin hade studentrabatter på den nivån. :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Carled sa:

Det var som 17 ... mer än 50 % i studentrabatt ... ! Hade ingen aning om att Dustin hade studentrabatter på den nivån. :-)

/MM
Framför allt ligger det under inköpspris så det är dessutom en förlust affär mer eller mindre för butiken.. Blir mer och mer skeptiskt till ditt studerande Carled ;)

Edit: De tjänar 55 kr på den...

Senast ändrad:
jag vet inte om jag ska lägga ut en printscreen elelr inte... Studentrabatten iaf. Nu lägger jag upp en annons! Vill du köpa Hasse, du kan få den för 2k!

Ge oss print Screenen på den jag länkade till med ett pris för 1800 så köper jag den för 2000:- och säljer den för 2600:- Ingen bild inte sant!!!

Utter sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=74863&p=1#r828288 Nästan tio tusen i månaden för 20kvm utan kök (nej, pentry är inte ett kök). Fy fan säger jag bara, varför gör folk säsong i Cham? Du kan hitta lika fin åkning på andra ställen där man faktiskt kan bo för drägliga pengar.
Tycker det verkar vara ett bra pris. Hyr man 4 personer blir det ca 2400 var.Per dygn ca 80 kr per person och dygn
4 peroner är ju lite trångt men man är ju nere för att åka skidor. Billigare än 2 starköl per dygn

Carled sa:
Hur fan kunde du köpa den förra hösten då den inte ens fanns då? Tror fortfarande du snackar om fel Contour...

Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
Hur fan kunde du köpa den förra hösten då den inte ens fanns då? Tror fortfarande du snackar om fel Contour...
När jag trycker på din länk och loggar in står det 1782 kr.

Kostar ju 249£ som billigaste i England till och med. Alltså ca 2750 kr. Och England är sjukt mycket billigare än Sverige... Och 3200 som billigaste i Sverige... Ge oss en skärmdump nu!

Edit: Tooo late...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp