Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Här verkar ju finnas en hel del kunskap (och en del tro och tycke) om vad som är rimligt pris på begagnat marknaden.

Jag tänkte sälja en hjälm, orange POC Receptor BUG, inköpt 2011 och den är använd mindre än 2v. Helt utan märken, fel eller skador, st M. Nypris 1100:-, vad är rimligt pris nu?. Alla extra "kuddar" gogglespänne mm finns kvar såklart. Är 700:- ett ok pris?

Anledningen till att jag säljer den är att jag köpt en gul jacka och gult/orange är en färgkombo som får mig att vilja kräkas lite.

ABadHabit sa:
Här verkar ju finnas en hel del kunskap (och en del tro och tycke) om vad som är rimligt pris på begagnat marknaden.

Jag tänkte sälja en hjälm, orange POC Receptor BUG, inköpt 2011 och den är använd mindre än 2v. Helt utan märken, fel eller skador, st M. Nypris 1100:-, vad är rimligt pris nu?. Alla extra "kuddar" gogglespänne mm finns kvar såklart. Är 700:- ett ok pris?

Anledningen till att jag säljer den är att jag köpt en gul jacka och gult/orange är en färgkombo som får mig att vilja kräkas lite.
700 låter väl rimligt, det är en attraktiv hjälm som sällan finns på rea.

Snowjunkie sa:
ABadHabit sa:

700 tycker jag vore ok(bra) pris att köpa av en privatperson om den var helt ny. Använd men i nyskick skulle jag kunna tänka mig att betala 500:-.

assr sa:
Lima-ko sa:
ABadHabit sa:
Jag har för mig att jag sett de på REA för 500ish SEK.
hittade jag en poc hjälm för 500spänn på rea skulle jag köpa den direkt och sälja för 800spänn på FR.

inga konstigheter.
Förra året sålde lokala Peak-butiken ut alla POC-grejer med typ 40% rabatt. Jag köpte en receptor bug och ett par Lobes till tjejen för typ 1700:-

GOS sa:
Ace_DG sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=86190
7200:-, nypris över 11 papp

på Skitreff går dom för 599,99 EUR ca 5700:- + ev.frakt.
https://www.skitreff.de/de/ski-sport/ski/renn-ski/voelkl-racetiger-sl-r-speedwall.html
..så ni vet

/A
Dock inte samma skidor. De som ligger på Köp&Sälj är race-stock, vilket de tyska inte verkar vara. 11k är billigt för riktigta race-stock skidor, med montering brukar dom ligga på 13-14.
hmmm, jo, var nog lite snabb där erkännes! (för bra för att vara sant!) Lurade mig på DIN 16-bindningen. Finns på Völkls hemsida i längder från 150 till 170 cm (=butiksrace). FIS-skidan görs i 155, 160, 165 cm
Mitttåt!
/A

Ace_DG sa:
GOS sa:
Ace_DG sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=86190
7200:-, nypris över 11 papp

på Skitreff går dom för 599,99 EUR ca 5700:- + ev.frakt.
https://www.skitreff.de/de/ski-sport/ski/renn-ski/voelkl-racetiger-sl-r-speedwall.html
..så ni vet

/A
Dock inte samma skidor. De som ligger på Köp&Sälj är race-stock, vilket de tyska inte verkar vara. 11k är billigt för riktigta race-stock skidor, med montering brukar dom ligga på 13-14.
hmmm, jo, var nog lite snabb där erkännes! (för bra för att vara sant!) Lurade mig på DIN 16-bindningen. Finns på Völkls hemsida i längder från 150 till 170 cm (=butiksrace). FIS-skidan görs i 155, 160, 165 cm
Mitttåt!
/A
Hmm, nja det verkar allt vara samma skidor. Förövrigt så finns det ett oerhört enkelt sätt att få väldigt mycket billigare raceskidor. Gå med i en slalomklubb så har du i regel "b-kontraktspriser". Sen ska det sägas att det är en stor skillnad mellan "racestock" och skidorna du får om du tävlar på hög nivå (ec+).

Pillard sa:
assr sa:
Lima-ko sa:
Jag har för mig att jag sett de på REA för 500ish SEK.
hittade jag en poc hjälm för 500spänn på rea skulle jag köpa den direkt och sälja för 800spänn på FR.

inga konstigheter.
Förra året sålde lokala Peak-butiken ut alla POC-grejer med typ 40% rabatt. Jag köpte en receptor bug och ett par Lobes till tjejen för typ 1700:-
Det är bara att gratulera er lyckostar. Flyt kallas det visst :)

Har en finfin Custom X-bräda på 162 cm med Burtons feta Greed-bindningar. Den har några år på nacken (5 om jag minns rätt) men är bara använd någon enstaka gång om året och därför i toppskick. Vad kan man få för en sån idag? Nypriset för bräda + bidningar var ca 12 000. Mest nyfiken på om det kan vara värt att sälja eller behålla för att använda någon gång ibland.

OR1420 sa:
Har en finfin Custom X-bräda på 162 cm med Burtons feta Greed-bindningar. Den har några år på nacken (5 om jag minns rätt) men är bara använd någon enstaka gång om året och därför i toppskick. Vad kan man få för en sån idag? Nypriset för bräda + bidningar var ca 12 000. Mest nyfiken på om det kan vara värt att sälja eller behålla för att använda någon gång ibland.
1000 spänn

Förstår inte gnället här så fort det kommer ut ett par Hendryx, dom är värda det folk vill betala. Tillgången på dessa skidor är relativt begränsad. Att gnälla på detta känns mer som avundsjuka!

Magngan sa:
Förstår inte gnället här så fort det kommer ut ett par Hendryx, dom är värda det folk vill betala. Tillgången på dessa skidor är relativt begränsad. Att gnälla på detta känns mer som avundsjuka!
Folk vill inte betala 7500 kr och mer för ett par begagnade skidor..

somebody sa:
Magngan sa:
Uppenbarligen vill folk det då dom sällan ligger ute länge.

Magngan sa:
somebody sa:
Magngan sa:
Uppenbarligen vill folk det då dom sällan ligger ute länge.
Okej, medelålders män med för mycket pengar och för lite kunskap är väl relativt köpstarka. Sålda på freeride blir dom nog inte utan många plockas nog bort eftersom att dom hamnar i den här tråden efter 5 minuter.

Fakta: man får bättre betalt för begagnade Hendryx jämfört med många andra lagg, sen hur mycket kan man ju dock diskutera.

Magngan sa:
Lima-ko sa:
Fakta: man får bättre betalt för begagnade Hendryx jämfört med många andra lagg, sen hur mycket kan man ju dock diskutera.
Man får även betala mycket mer för dom som nya.... (än väldigt många andra)
Exakt, och eftersom Hendryx inte säljs (och förhoppningsvis aldrig någonsin kommer säljas) hos Ze German blir andrahandsvärdet avsevärt bättre på de. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att de är förbannat kickass.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
inte säljs (och förhoppningsvis aldrig någonsin kommer säljas) hos Ze German blir andrahandsvärdet bättre på de.
hmmm kurs i ekonomi tillsammans med lite sydstater kanske? känns det inte bättre att köpa en produkt billigare i största allmänhet och ligga ute med mindre deg för att sen sälja vidare för en lämplig peng, jämf med att köpa dyrt och sälja dyrt minus lite... (bortsett fran eventuell märkesimage av att ha ett dyrt märke da naturligtvis)

delta sa:
Lima-ko sa:
inte säljs (och förhoppningsvis aldrig någonsin kommer säljas) hos Ze German blir andrahandsvärdet bättre på de.
hmmm kurs i ekonomi tillsammans med lite sydstater kanske? känns det inte bättre att köpa en produkt billigare i största allmänhet och ligga ute med mindre deg för att sen sälja vidare för en lämplig peng, jämf med att köpa dyrt och sälja dyrt minus lite... (bortsett fran eventuell märkesimage av att ha ett dyrt märke da naturligtvis)
Jag tänkte mer eller mindre enbart på faktumet att det klingar bättre att inte säljas hos Tysken.

Senast ändrad:
Han kunde ju lätt ha pressat priset en aning alltså då det är rätt jävla högt! Köper du ett par hendryx vågar du inte titta på dom med ett kritiskt öga utan det är konstant världens bästa jävla skida, jag testade ett par och dom var inte fantastiska. Inte dåliga men inte 10k+ bra, får en skönare och för min del bättre fungerande skida hos tysken till mindre än halva priset..

Tillbaka
Topp