Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Kebabmannen sa:
http://www.blocket.se/goteborg/Slalompjaxor_Raichle_samt_Snowboard_Crazy_Cre_38380132.htm?ca=2
"Håller tävlingsklass. Pris 650. " Sen var det liiite Full Tilt Kopia där.
Lilla mannen nu skall du få lära dig något...

Full-Tilt är en kopia av den där pjäxan. Det där är orginalet...

Kebabmannen sa:
http://www.blocket.se/goteborg/Slalompjaxor_Raichle_samt_Snowboard_Crazy_Cre_38380132.htm?ca=2
Med tanke på att dessa pjäxor var tokheta typ 1991 undrar jag hur du menar med att dom kopierat Full Tilt...

Magngan sa:
Kebabmannen sa:
Med tanke på att dessa pjäxor var tokheta typ 1991 undrar jag hur du menar med att dom kopierat Full Tilt...
Jag var i en mindre utvecklad form 1991...

JenZaa sa:
Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=89695 Eller ett par från tysken för 269 euro.
+ 15€ i frakt från tysken! Detta betyder att Tysken är 400 pix dyrare än säljaren i denna annons och båda säljer nytt. Ser inget fel med det...
Det skulle ju vara den där lilla detaljen att när du köper från butik så en viss trygghet vid garantiärenden osv. Dom får du som så mkt svårare att driva igenom när du köpt dem privat.

Hasse_Lindborg sa:
Kebabmannen sa:
Lilla mannen nu skall du få lära dig något...

Full-Tilt är en kopia av den där pjäxan. Det där är orginalet...
Tack hasse! (Tycker att det är på tiden att freeride inför Karma) 10/10!

Piglet55 sa:
JenZaa sa:
Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=89695 Eller ett par från tysken för 269 euro.
+ 15€ i frakt från tysken! Detta betyder att Tysken är 400 pix dyrare än säljaren i denna annons och båda säljer nytt. Ser inget fel med det...
Det skulle ju vara den där lilla detaljen att när du köper från butik så en viss trygghet vid garantiärenden osv. Dom får du som så mkt svårare att driva igenom när du köpt dem privat.
Jo, visst är det så att det är lättare att driva igenom en reklamation om man som första person köpt från en butik. Tycker dock att säljaren i denna annons inte förtjänar att hamna i denna tråd som tar sikte på "annonser med orimliga priser". Då kan vi väll plötsligt börja länka till alla annonser med lite "prutmån" i sig. Eller?

Snowjunkie sa:
Oj, inte mycket info där förutom årsmodell och längd. Modell, fler mått, skick kanske? Känns lika säljande som Blåvitt-produkter: Flingor. Fiskpinnar. Juice....

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90272
Tycker inte att det var så farligt...
Mycket värre med pjäxannonser utan storlek.
(Skidan i din länk är ett par K2 Maiden AK 2007 med måtten 137-108-127. Bindningen är förmodligen en Marker Comp 14 Free och skicket ser ut av bilderna att vara helt ok.)

Överlag verkar många personer inte kunna sätta värde på sina 2 år gamla lagg. Jag menar jag har ett gäng gamla skidor som jag inte skulle komma på tanken att sälja. När jag åkt 2-3 säsonger på 1 par så är dom så pass slutkörda så jag gett bort dom till bättre behövande. Fattar inte hur folk t.ex. kan slänga ut sina gamla Völkl karma typ 04/05 för 1500:- !? Tror gemene man att skidorna är fräscha bara för att belaget är fint?

Jag menar dom kan ju vara stukade, ha trasig/dysfunktionell bindning, tappat flexet m.m. otroligt dumt att köpa begagnat och tro att du ska få ett par som är i klass med nya. Till och med nya skidor skiljer i kvalitéten.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90650 Turnissar hade man kunnat trott. Men det visade sig att det snarare var ett genomgående tema hos personen i fråga: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90649.

Lite konstruktiv kritik:
Gotamorna är inte värd många kronor, bindningen bör vara det som det trycks på i det fallet. Sen är begagnade saker inte värda i närheten av vad nya är, vilket det är många som verkar ha missat.
Dynastaren är (precis som Gotamorna) en förlegad konstruktion som därmed sjunker REJÄLT i pris. Se t ex bilar när en ny modell kommer ut. Samma sak med PX-bindningar som är oerhört mycket sämre än P.

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90650 Turnissar hade man kunnat trott. Men det visade sig att det snarare var ett genomgående tema hos personen i fråga: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90649.

Lite konstruktiv kritik:
Gotamorna är inte värd många kronor, bindningen bör vara det som det trycks på i det fallet. Sen är begagnade saker inte värda i närheten av vad nya är, vilket det är många som verkar ha missat.
Dynastaren är (precis som Gotamorna) en förlegad konstruktion som därmed sjunker REJÄLT i pris. Se t ex bilar när en ny modell kommer ut. Samma sak med PX-bindningar som är oerhört mycket sämre än P.
Turnissar, Hendryxåkare och Årebor...

PhatFred sa:
Utter sa:

Lite konstruktiv kritik:
Turnissar, Hendryxåkare och Årebor...
Glöm inte att DPS åkare oxå är där nu...

Söker tips från experterna:

Har vunnit ett par Nordica Fire Arrow 74 skidor 174cm årets modell, och efter som jag är en sådan som gillar att åka sidleds så tänkte jag sälja dessa. Tänkte då kolla med er vad som är rimligt att sätta ut dem för?
De är givetvis oanvända och det sitter bindningar monterade(Standard?).
Är ett utgångspris på 4000kr med prutmån för mycket?

Tack på förhand :D

Heinz och tompa..
Är inte ute efter att blåsa någon, snarare tycker jag att det är svårt att värdera. Varför skulle jag ta mig tiden att lägga ut en annons som, enligt er, är onödigt då priset är för högt? Faller på sin egen orimlighet. Det enda jag hade att gå på var liknande annonser på liknande skida, i det här fallet samma skida för 4000 resp. 4500. Dessa båda par skidor var dock med bindningar vilket givetvis drar upp priset, dock var det "hybrid", alltså inte helt i kolfiber, vilket drar ner nypriset avsevärt i förhållande till min. Detta antog jag skulle speglas även vad gäller begpriset.

Vad sägs om att ni ist för att kasta skit kanske skulle kunna hjälpa mig med att värdera, ni är uppenbarligen bättre på det än jag då skidorna fortfarande inte är sålda?!

gurchan sa:
Heinz och tompa..
Är inte ute efter att blåsa någon, snarare tycker jag att det är svårt att värdera. Varför skulle jag ta mig tiden att lägga ut en annons som, enligt er, är onödigt då priset är för högt? Faller på sin egen orimlighet. Det enda jag hade att gå på var liknande annonser på liknande skida, i det här fallet samma skida för 4000 resp. 4500. Dessa båda par skidor var dock med bindningar vilket givetvis drar upp priset, dock var det "hybrid", alltså inte helt i kolfiber, vilket drar ner nypriset avsevärt i förhållande till min. Detta antog jag skulle speglas även vad gäller begpriset.

Vad sägs om att ni ist för att kasta skit kanske skulle kunna hjälpa mig med att värdera, ni är uppenbarligen bättre på det än jag då skidorna fortfarande inte är sålda?!
Har inte tänkt på att dina skador drar ner priset?

gurchan sa:
Heinz och tompa..

Jag är ingen expert på begagnatpriser och håller ett getöga på marknaden för begagnade lotusar, då jag ev. är ute efter ett par. Anledningen till att jag personligen reagerade när jag såg din annons är för att det finns två rejäla skador, totalkvaddad stålkant+belag i ena spetsen och ett rejält core-shot som inte är lagat (är iaf vad det ser ut som på bilden). I och med att du säljer dem utan bindningar också så blir priset för att köpa dina skidor + laga core-shot:et + köpa nya bindningar (säg att montering ingår i bindningspriset) landar typ 200 kronor under ett par nya hybrider med bindningar och montering.

Som sagt, dina är kolfiberskidor, men jag tror de allra flest skulle föredra ett par helt fräscha hybrider framför ett par riktigt hårt körda pure. I alla fall ligger jag i den kategorin. Det är trots allt som så att om man köper begagnat av dig vet man inte mycket om hur hårt du har kört skidorna, i princip kan de vara helt slut och bryta ihop på nästa drop. Jag tror inte du kommer få de där sålda för mycket mer än en spottstyver, typ 2 snören eller så...

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
gurchan sa:
Heinz och tompa..

Jag är ingen expert på begagnatpriser och håller ett getöga på marknaden för begagnade lotusar, då jag ev. är ute efter ett par. Anledningen till att jag personligen reagerade när jag såg din annons är för att det finns två rejäla skador, totalkvaddad stålkant+belag i ena spetsen och ett rejält core-shot som inte är lagat (är iaf vad det ser ut som på bilden). I och med att du säljer dem utan bindningar också så blir priset för att köpa dina skidor + laga core-shot:et + köpa nya bindningar (säg att montering ingår i bindningspriset) landar typ 200 kronor under ett par nya hybrider med bindningar och montering.

Som sagt, dina är kolfiberskidor, men jag tror de allra flest skulle föredra ett par helt fräscha hybrider framför ett par riktigt hårt körda pure. I alla fall ligger jag i den kategorin. Det är trots allt som så att om man köper begagnat av dig vet man inte mycket om hur hårt du har kört skidorna, i princip kan de vara helt slut och bryta ihop på nästa drop. Jag tror inte du kommer få de där sålda för mycket mer än en spottstyver, typ 2 snören eller så...
Kunde inte sagt det bättre själv

Lotus Pure kan man köpa för 9995 om man beställer idag. Och snart börja skidaffärer rea bort grejor, med lite tur kan man pruta till en ännu lägre pris eller slår till på ett demo par som man kan ju provåka själv. Två säsonger sedan, fick jag ett par Rossi S7 med bindningar, några demo åk men i princip ny skick för 2500:- En bra deal, kanske jag fick tur. Men 5000:- för ett par riktig risiga skidor utan bindningar, det går inte att ens jämföra.

Tack för lite konstruktiva saker.

Kan även påpeka att det inte är ett core-shot, dessutom lagad med transparent belagssticka.
Det syns kanske inte på bilden men så är det.
Skadan på nosen är i mina ögon 90% estetik vilket jag personligen inte ger så mycket för.
Så skidorna är knappast ett par rishögar..
Om jag slänger på ett par sprojlans nya griffons?

Senast ändrad:
Salomon Crossmax...
Visserligen i nyskick, men är inte Salomon Crossmax 10 GS en modell från typ 2005 ? Stämmer det verkligen att de är 2010/11 ? Är de verkligen 10/11 är det ju en bra affär, men annars ...

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp