Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

tommypeters sa:
Echelon85 sa:
Söker tips från experterna:

Har vunnit ett par Nordica Fire Arrow 74 skidor 174cm årets modell, och efter som jag är en sådan som gillar att åka sidleds så tänkte jag sälja dessa. Tänkte då kolla med er vad som är rimligt att sätta ut dem för?
De är givetvis oanvända och det sitter bindningar monterade(Standard?).
Är ett utgångspris på 4000kr med prutmån för mycket?

Tack på förhand :D
FireArrow i affär...
Intersport rear ut dem för halva priset nu; 3000:-!! Ser ut att vara samma skida och inte en "Intersportvariant" (men man kan aldrig så noga veta)

Pillard sa:
tompelompe sa:
Hasse_Lindborg sa:
Då är det ju en större förlust affär? Pillard måste köpa nya bindningar till sina skidor plus att han förmodligen för ett skambud för sina skidor...

Har personligen börjat sålt skidor Norge där har folk vet att betala för sig ;)
Precis vad en presumtiv köpare tycker och därför avstår köp
Så kan det eventuellt vara. Men att som säljare gå och köpa en ny bindning och skruva dit låter ju inte speciellt ekonomiskt försvarbart. Jag gör ju då automatiskt förlust även på den. Det måste i mitt tycke vara bättre att köparen köper en ny bindning och därmed åtnjuter fördelarna av att köpa nytt.

Sen är det ju så att om ingen vill köpa så blir de kvar. Jag är mest nyfiken på vad som hänt med andrahandspriserna som gör att det inte går att sälja n av världens absolut bästa skidor från förra året i normalt skick?
Jag har inte sagt att du ska köpa nya bindningar och sätta på dina gamla skidor innan du säljer dom. Var har du fått det ifrån?

Hawkeye61 sa:
tommypeters sa:
Echelon85 sa:
Söker tips från experterna:

Har vunnit ett par Nordica Fire Arrow 74 skidor 174cm årets modell, och efter som jag är en sådan som gillar att åka sidleds så tänkte jag sälja dessa. Tänkte då kolla med er vad som är rimligt att sätta ut dem för?
De är givetvis oanvända och det sitter bindningar monterade(Standard?).
Är ett utgångspris på 4000kr med prutmån för mycket?

Tack på förhand :D
FireArrow i affär...
Intersport rear ut dem för halva priset nu; 3000:-!! Ser ut att vara samma skida och inte en "Intersportvariant" (men man kan aldrig så noga veta)
En del Intersportaffärer då, flera rear dem fortfarande för 5500:-...

tompelompe sa:
Pillard sa:
tompelompe sa:
Precis vad en presumtiv köpare tycker och därför avstår köp
Så kan det eventuellt vara. Men att som säljare gå och köpa en ny bindning och skruva dit låter ju inte speciellt ekonomiskt försvarbart. Jag gör ju då automatiskt förlust även på den. Det måste i mitt tycke vara bättre att köparen köper en ny bindning och därmed åtnjuter fördelarna av att köpa nytt.

Sen är det ju så att om ingen vill köpa så blir de kvar. Jag är mest nyfiken på vad som hänt med andrahandspriserna som gör att det inte går att sälja n av världens absolut bästa skidor från förra året i normalt skick?
Jag har inte sagt att du ska köpa nya bindningar och sätta på dina gamla skidor innan du säljer dom. Var har du fått det ifrån?
Eftersom jag inte har några bindningar att skicka med så blir ju det resultatet. Hade jag haft bindningar så hade jag självklart sålt dem tillsammans...

Sveda_och_verk sa:
Du är alltså fortfarande sne för att du sålde dina p18 för billigt, sorgligt.
Dagens smartaste mening. Att ta 1400:- för en bindning med 5+ år på nacken, med stoppers som är 80 mm breda är ett överpris.

Sveda_och_verk sa:
Angående axialbindningarna så är dom inte att jämföra med fks/p eller salomons sth. Enligt min mening
Hur kan FKS/P och STH vara så pass bra att dom inte går att jämföra med en axial? Vad är det du tycker är så mycket bättre?

Utter sa:
snej sa:
Varför skulle axialen vara ett bättre köp än fksen?
1000:- för en nyare, fräshare och dyrare bindning. Istället för 1700 för det omvända.
Nyare ja, fräschare ev, dyrare går väl att diskutera, sämre dinskala för snittkonsumenten absolut. Sen var det väl iofs 1400 o inte 1700. Tror säkert att priset kan pressas till 1000:- o då vet jag iaf vilken jag skulle köpa.

Förlåt, missade helt att 18-dinaren inte var en turntable. My bad. Dom är givetvis mycket sämre. Dock är 1000:- ett schysst pris för dom iom att dom är rätt nya och ser ut att vara i bra skick.

Något man verkligen inte kan säga om de andra. De ser ut att ha genomlevt landstigningen i Normadie och priset var satt till 1700:-, nu är det sänkt till 1400:- som fortfarande är (minst) 6-700:- för dyra.

Förövrigt, nej bara nej: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=91110

Senast ändrad:
Ang. pris på brukt utstyr så vil det vel variere med tid på året du skal selge. Har man fått takk i "neste års" greier tidlig på høsten så får man selvfølgelig bedre pris en i februar når butikkene selger ut det meste med 40-60 prosent rabatt.
Nå med full rea er ingenting verdt mere enn 2-3000,- uansett hvor lite brukt de er. ( DPS er vel unntaket)

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=91197 Mmm, reklamskidor är nog värda 6000:-...
Såg den här annonsen strax efter att den kommit upp och tänkte "Undrar hur lång tid det tar innan den här kommer upp i pricecheck-tråden". En timme är rätt snabbt ändå :)

vad tror ni är ett vettigt pris för ett par amplid cholesterone reverse camber med look 15 bindningar?
skidorna är väl använda med en del repor av olika storlek i belaget. topsheet är i ok skick. årsmodell 09 eller nått sånt.

pedernutti sa:
vad tror ni är ett vettigt pris för ett par amplid cholesterone reverse camber med look 15 bindningar?
skidorna är väl använda med en del repor av olika storlek i belaget. topsheet är i ok skick. årsmodell 09 eller nått sånt.
Nån tusenlapp max, tänk på att årets skidor är på rea nu. Så max 50% av billigaste motsvarande reamodell kanske. Såvida nån inte är ute efter just den modellen dvs. Skistore har t ex CoreUpt BTD för 4995:- med en Pivot 14. Tysken har en hel del olika fetingar med likvärdiga bindningar för samma pengar.

Går i tankarna att sälja mina Line Mr Pollards Opus 185 cm med en Marker Griffon 13 på. Har åkt färre dagar än en hel vecka på dom under säsongen här i Åre, då skidlärarjobbet bara erbjuder 2 dagar ledigt i veckan, och har tyvärr insett att dom inte passar mig fullt ut. Inhandlade på Åre Skidsport för 7200 kr i januari med en full service (400kr) gjord på skidorna idag på samma ställe. Har redan spekulanter då dom i princip är slutsålda överallt i Sverige och Europa, så efterfrågan är just nu högre än tillgången :) Så vad är ett bra pris med tanke på dessa parametrar? Tack för hjälpen på förhand!

TTovle sa:
Heinz_p sa:
Här har vi ännu en som håller ett gött överpris på ett par turnables:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=91025

Jämför med denna binding, som istället är ett riktigt bra köp:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90530
Vad skiljer denna axial bindning mot dessa?

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90050

Färgen endast?
Är det någon annan årsmodell?
upplys mig tack :)
Personligen så tycker jag att hälen på den du säljer är väldigt tung och har för mig haft en tendens till att börja glappa redan efter en säsong på dem.
FKS185 har jag aldrig fått till å glappa...ever.

PNyberg sa:
TTovle sa:
Heinz_p sa:
Här har vi ännu en som håller ett gött överpris på ett par turnables:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=91025

Jämför med denna binding, som istället är ett riktigt bra köp:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=90530

Färgen endast?
Personligen så tycker jag att hälen på den du säljer är väldigt tung och har för mig haft en tendens till att börja glappa redan efter en säsong på dem.
Nu blandar du känslor med fakta, sanningen är att axialbindningarna går sönder mer frekvent än pivot/fks

Sveda_och_verk sa:
PNyberg sa:
TTovle sa:

Färgen endast?
Nu blandar du känslor med fakta, sanningen är att axialbindningarna går sönder mer frekvent än pivot/fks
That indeed I did. Men vi är eniga iaf. FKS håller som bara den med axial inte gör det :)

PNyberg sa:
Sveda_och_verk sa:
PNyberg sa:
That indeed I did. Men vi är eniga iaf. FKS håller som bara den med axial inte gör det :)
Rätta mig om jag har fel!
Men det är väll en riktigt stor skillnad på en pivot/fks bindning och axial bindning.
pivot/fks = mer kvalité och turntable häldel.
Medan en axial är en kraftig bindning med hög DIN skala.

Så varför nämna pivot/fks då jag frågar vad som skiljer på den axial som jag säljer i min annons (vit) mot den som omnämns tidigare i tråden (svart)?

Har själv en FKS 180 i skrivande stund på mina skidor så är fullt medveten om utseende/funktion på dessa..

TTovle sa:
PNyberg sa:
Sveda_och_verk sa:
Rätta mig om jag har fel!
Men det är väll en riktigt stor skillnad på en pivot/fks bindning och axial bindning.
pivot/fks = mer kvalité och turntable häldel.
Medan en axial är en kraftig bindning med hög DIN skala.

Så varför nämna pivot/fks då jag frågar vad som skiljer på den axial som jag säljer i min annons (vit) mot den som omnämns tidigare i tråden (svart)?

Har själv en FKS 180 i skrivande stund på mina skidor så är fullt medveten om utseende/funktion på dessa..
Whoops. My bad :P

Samma bindning var det ja :D

Peas!

har ett par kryptons som jag skulle behöva bli av med. Inga ID-liners eller så. Alla tungor osv kvar, ca 2år gamla.

700:-?

Den är lurig. Mig veterligen säljs inte ON3P i Sverige? Vad låg nypriset på inkl frakt, tull osv?

Måste kolla vad jag betalade. Idag kostar ett par ink frakt $815, men jag var med på preordern så det kapar $50 och sen tull o moms..

Ja, för en så pass ny skida samt att den är relativt ovanlig borde i mina ögon göra att priset inte behöver vara allt för lågt. 5500:- för ett par nya inkl. frakt plus eventuell tull. Är STH:n nya också?

Om helt nya bindningar och en skida åkt en vecka i nyskick så skulle nog runt 5000:- vara rimligt. Vad hade du själv tänkt dig ungefär?

Heinz_p sa:
Ja, för en så pass ny skida samt att den är relativt ovanlig borde i mina ögon göra att priset inte behöver vara allt för lågt. 5500:- för ett par nya inkl. frakt plus eventuell tull. Är STH:n nya också?

Om helt nya bindningar och en skida åkt en vecka i nyskick så skulle nog runt 5000:- vara rimligt. Vad hade du själv tänkt dig ungefär?
Bindningarna är lika nya som skidorna. Vill juh helst behålla bindningsystemet, men hoppades få i närheten av 4k för skidorna så känns det helt ok.

Tillbaka
Topp