Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

JL76 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=98523
nypris 449 EUR, jovisst, innan de konkade, innan de såldes för 99EUR hos tysken och innan de reades ut för 319EUR på coreupts egen sida.
"Skambud... undanbedes" : SÄTT ETT VETTIGT PRIS DÅ!
Inte min annons men spelar det nagon roll vad han köpte dom för?

josh sa:
JL76 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=98523
nypris 449 EUR, jovisst, innan de konkade, innan de såldes för 99EUR hos tysken och innan de reades ut för 319EUR på coreupts egen sida.
"Skambud... undanbedes" : SÄTT ETT VETTIGT PRIS DÅ!
Inte min annons men spelar det nagon roll vad han köpte dom för?
egentligen inte men om man nu själv anser att nypris spelar roll (vilket han gör genom att skriva ut det) så får man nog räkna med att den siffran ifrågasätts eftersom alla vet att den inte stämmer.

Det enda som egentligen spelar roll är ju vad just den skidan är värd för någon annan. Och med tanke på att det finns ganska många inplastade Coreupt så kan man ju därför anta att värdet på dem inte är jättehögt.

Pillard säger ju det mesta ovan men jag ifrågasätter inte hans inköpspris här utan hans påstådda "nypris", vilket redan sagts är egentligen irrelevant.
För övrigt tror jag inte han får 3k för dem har aldrig sett några moderna skidor som ökar i värde med åldern. Det finns mkt annat roligare för liknande pengar sen skulle jag på ren princip inte vilja betala extra till någon som "spekulerar" ifall det inte är typ 10-15% "finder's fee".

Finns några exempel på folk som satt tokiga priser och efter 2 (?) år inte fått dem sålda här på köp&sälj utan att sänka priserna nämnvärt, de verkar glömma att nya roligare modeller gör deras skidor ännu mindre värda (Elan 999 Wood och ett par Nordica Blower).

FF sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=98549

Men men... man vet iaf att grejerna inte är använda mkt då ett par naxos ju har en medellivslängd på sisådär 3 åk i puder, alternativt 0,5 åk på hårdpack...
Skidorna är ett par -07:or också....

mmmmm sa:
Tyckte också att det där var riktigt saftigt. Kostar väl nästan lika mycket ny?
Precis som du säger kostar den _nästan_ lika mycket ny, runt 2500. Så strax mer än en hundring _billigare_ för en ny, många ställen som säljer nytt har dessutom gratis frakt.

Tänkte fråga er heliga prisgurus här på freeride om jag har satt ett rimligt pris på detta paket, eller om det är helt uppåt väggarna

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=99023

skidan är som sagt bara åkt 1 vecka i fjällen, belagen är fina, kanterna likaså, hudarna aldrig använda...

tycker att 8000 borde vara rimligt då jag betalade 5500 för skidan, 4000 för bindningen och 1500-2000 för hudarna..

så som sagt, är priset rimligt?

oskarkarlsson sa:
Tänkte fråga er heliga prisgurus här på freeride om jag har satt ett rimligt pris på detta paket, eller om det är helt uppåt väggarna

skidan är som sagt bara åkt 1 vecka i fjällen, belagen är fina, kanterna likaså, hudarna aldrig använda...

tycker att 8000 borde vara rimligt då jag betalade 5500 för skidan, 4000 för bindningen och 1500-2000 för hudarna..

Det är ju annars ganska enkelt att för en fingervisning kolla vad motsvarande paket kostar nytt hos tysken. Där får du årets Gotama med Atomics variant på Guardian-bindning för 709 euro = 6150 SEK. Ett par hudar ligger på runt en tusenlapp. Fundera sen igen på ifall du tycker att fjolårets, använda skidor är värda mer... Det ska ju också tilläggas att det hänt ganska mycket på bindningsfronten i år så att gamla Dukes bör ha tappat mer i pris jämfört med tidigare säsongsskiften.

hmm, 7000 kanske vore ett rimligare pris med andra ord..under det så känns det nästan som att jag kan behålla dem, då har de rasat me 650 spänn per skiddag..

oskarkarlsson sa:
hmm, 7000 kanske vore ett rimligare pris med andra ord..under det så känns det nästan som att jag kan behålla dem, då har de rasat me 650 spänn per skiddag..
Det står ju självklart alla fritt att sätta vilka pris de vill men det kan ju vara bra att känna till vad man konkurrerar med så att säga. Allmänt resonerar folk lite konstigt tycker jag. Fokuset på vad man själv betalt för sakerna är oftast väldigt starkt, istället för att fokusera på vad jämförbar produkt kostar idag...

@oskarkarlsson
Sprillans nya grejor av årets modell (med en betydligt vassare bindning) för omkring 7 500 kr inkl.frakt eller förra årets grejor lätt begagnat för 7 000 kr. Vad skulle du välja själv?

Nej, de har inte rasat 650 kr per skiddag, har du verkligen betalat 11 000 kr är sanningen att de rasade 4000 kr direkt när du bar ut dem ur butiken!

Jag tror att du får vara glad om du får mer än 5 000 kr för grejorna. Tycker du att de är värda mer, behåll dem!

/MM

PS! Mycket bra annons för övrigt. Bra bilder och information! :-) DS.

Senast ändrad:
Begär jag för mycket??
Moment

Årets modell med Jester Team kostar ju ändå nästan 9 lök på Skistore, och då tycker jag att min bindning är bättre.
Men vad säger pris maffian?

Senast ändrad:

@oskarkarlsson
Jag hade ett par skidor som var motsvarande Gotama då med Duke för sådär en 4-5 år sen med påstått nypris på ca 11k som jag sålde inkl. BD STS hudar för om jag minns rätt ca 4,3k efter ca 10-11 skiddagar. Det var ett rimligt pris då.

8 k för dessa som iofs ser fina ut är heeeelt orimligt, MM' s gissning "glad om du får mer än 5 000 kr" håller jag med om, köpte du dem för 11 så är du dålig på att göra vettiga deals...

JSellberg sa:
Begär jag för mycket??
Moment

Årets modell med Jester Team kostar ju ändå nästan 9 lök på Skistore, och då tycker jag att min bindning är bättre.
Men vad säger pris maffian?
Är ju inte helt ute och cyklar, rimligt utgångspris (dvs viss förhandling följer) med bindning tycker jag.

oskarkarlsson sa:

helt uppåt väggarna.

MM jo och sen har dom gjort årets modell helt bizarrt styv! Så fjolårets modeller kan säkert vara mer eftertraktade :)

FF sa:
MM jo och sen har dom gjort årets modell helt bizarrt styv! Så fjolårets modeller kan säkert vara mer eftertraktade :)
Fri Flyt korade den nya Kuron till Årets bästa puderskida..eftersom den flöt bättre än alla andra skidor i testet. Kan det bero på att den hade, by far, störst area av alla testade skidor?

Jahadu jaaa jag har ingen aning, aldrig åkt på en endaste ny eller gammal kuro.. Men intressant fråga, flyt beror ju på så mycket mer än area och med kurons profil i kombination med styvt flex är väl en fullträff då

Kan man få tips på vad som är rimligt att ta för två par begagnade marker baron från 10/11 respektive 11/12. Tjejkörda om det har någon relevans :)

Vänliga hälsningar.

Tillbaka
Topp