Priser

Priser
Hej !
Du får räkna med ett ganska saftigt matkonto för en vecka i Val Thorens och det lönar sig knappast att laga maten själv.
Val Thorens har inte många fasta invånare så matbutikerna
servar nästan enbart turister, vilket b.la bidrar till höga priserna.
(liftkort för en vecka kostar 2300:- )
Men det är en underbar skidort !!

ERTY

Priser
räcker 3000 kr i fickpengar till mat och att ha kul i Val Thoréns?
och liftkortet kostar inte 2300 :- utan 180 Euro = ca 1800 :-
när ska du ner till Val Thoréns? Själv åker man den 11/4 :P

Priser
tjena, var i Valan förra veckan. Klarade mig fint på 3000 i fickpengar. Men då lagade vi all mat själv och hade med oss mat i backen. Priserna ute i barerna är som hemma. Ha det bra

Priser
En pasta i backen kostar väl en 10 euro...

För kvällen kan jag rekomendera "take away". Hämtpizza, färdig kyckling m.m, finns överallt och man slipper laga själv. En hel grillad kyckling kostade 7,50 € förra veckan.

Rödvin på typ PET-flaska fanns för under 3 € på Sherpa.

Priser
ok, så det är inget man kan räkna med att det räcker om man ska ut och äta ngn dag och festa m.m?
och vad betalade ni för liftkortet?

Priser
Drick inte för mycket på krogen bara. Jag minns inte att jag betalade så saftigt när jag var där nere. Skulle inte maten löna sig att laga själv? Get real... Berro naturligtvis om du går och käkar kebab när du går ut och om du när du käkar hemma köper Oxfilé....

Priser
Tjena. Priserna i barerna är ungefär som hemma, dvs inte billigt. Däremot finns det stort utval av sprit i butikerna till hyfsade priser. Sherpa är att rekommendera. Ang liftkort så är det inte alls billigt, men du måste ta liftkortet för alla tre dalarna (les 3 vallées), vilket inkluderar courchevel, meribel, val T och lilla belleville (som ofta inte nämns). Det lär gå runt 2000:-. Åkningen är underbar och du hinner inte med hela systemet på en vecka, det är nämligen väldigt stort! På Underground är det rätt bra ös, samt afterskin på Tango, som du säkert hört innan. Där vimmlar det av svenskar. Vad mer...? Äh, det var nog allt, men se till att ha en trevlig vecka!

Priser
tja var nere i val för 2 veckor sen,,,

det är dyrare med liftkort för alla 3 dalarna, lite under 2000 typ 1800 eller vad det blev, mot 1500 i enbart val, men köp för alla dalarna, det är värt det...

maten är som hemma (eller snarare som ica åre...) om man köper hem o lagar själv, det är ganska dyrt att äta ute, det lönar sig inte tycker jag, inte värt det för vad man får..

take away pizzorna är dock bra, bra priser med typ 40 % billigare än i val disere (var där förra året)...

åk följande tokbra åk...

1,
ta funitel peclet liften upp från thorens och åk offpist längs "christine" backen, mkt bra åk.

2.
pas du lac liften i meribel ber bra höjd om det är nysnö..

3,
skön soft hoppning i courchevel om man har sol och gillar att småjibba på naturliga hopp..

hare
wg

Priser
e d lönt att hyra bergsguide i val T, verkar som om det går att klara sig i bergen hyfsat utan att ha bergsguide. Bergen e ju lite snällare där än i ex chamonix. De andra dalarna kanske kräver bergsguide, nån som vet?

Priser
Det är dyrt utav bara faaan! Ett tips är att ta med snabbmakaroner och knorr pastasås som man lever på hela veckan. Spara pengarna till öl och sprit istället.

Priser
angående bergsguide...

jag skulle inte råda nån till att gå de markerade lederna utan guide, främst med tanke på lavinrisken och risken att fantna på nån olämplig klippkant nånstans...

det är rentav farligare att åka offpist i thorens än i chamo tycker jag, mest pga att det helt plötsligt kan komma ett dropp på 50 meter när man som bäst är ute och cruisar, det händer inte i chamo, där vet man med sig om man är i ett sådant områpde eller läge, det är mycket tydligare ...

pmpa på därute men om ni inte ser var backen tar vägen över ett krön, ... åk inte fram o chansa som jag gjorde flera gånger, det resulterar i lätt svindel och feta promenader i tunn luift...

hare wg

Tillbaka
Topp