Prisvärda backcountryguider i Utah

ehawk

Ny medlem
Blev helt såld på Utah förra vintern så måste bara dra dit i vinter igen!

Skulle dock vilja utöka upplevelsen med lite mer "riktig" backcountry åkning. Eftersom jag inte besitter några större snökunskaper så letar jag efter professionella och prisvärda guider som går att anlita (gärna där utrustning ingår), tills man känner att man är mogen för att ge sig ut själv. Solitude och Powder Mtn erbjuder egna guider, men långt ifrån alla gör det. Alta har också iofs, men de gillar inte oss brädåkare ;)

Tacksam för tips då det enda matnyttiga jag hittat via google är heli-skiingturer.

http://www.powderbird.com/

Där har du. Enda jag kommer ihåg att jag såg under mina 3 månader där. Möjligt att det kan finnas nåt upp mot Ogden lr i Uinta också. Dock så skulle jag rekommendera dig att dra upp till Åre på någon av lavincentrets kurser och sedan dra ut på egen hand. BCC is the shit och powderbirds är dumma....

Hyrde guide i Powder Mountain en dag förra året och där var priset OK, dock var kvalitén på guiden inte vad man är van vid från alperna. I Snowbird och Alta var det mycket dyrt, delvis för att vi var 6 gubbar och de tog max fem pers per guide. Vi frågade dock på en restaurang om de kände till någon som kunde visa oss lite och det visade sig att en annan av servitörerna gärna gjorde det. Vi fick oss en halv dags guidning (skulle tillbaks till jobbet) till mycket rimlig kostnad. Det sista rekommenderas.

Tack så mycket för feedback!

Liedholm: Lavincentret i Åre ser mycket intressant ut. Frågan är om jag hinner med det innan vi drar till Utah i mitten av Januari. Såg i alla fall att en av böckerna jag har skickat efter från Amazon också såldes av lavincentret. Har du själv gått kursen? Och är den värd att åka till Åre för?

SSyk: Var faktiskt också i Powder Mountain förra året ett par dagar, men hyrde aldrig guide. Tog Caten ut på lightning ridge ett antal gånger, men åkte aldrig riktig backcountry åkning utanför systemet. Snackade med en lokal gubbe om att åka ner på baksidan istället för ner till liftarna, men det var tydligen inget för amatörer då det var rätt risky natur. Vart tog guiden er när ni hyrde och vad va det som var bristfälligt tyckte du?

Det som jag tyckte var bästa åkningen den dagen var något gudien kallade "The Bus" efter ett bussvrak som stod ute i naturen. Om jag minns rätt så åkte vi förbi stället där skärmflygarna höll till, traskad/åkte lite genom skogen och så var det bra skogs/öppen åkning fram till att en pist fångade upp oss.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp