Problem att limma fleece i en hjälm?

Pillard

Aktiv medlem
Min fru skulle kalla mig smått autistisk men jag stör mig på hur Sweethjälmar dels är obekväma över öronen men också drar kallt vid öronen. Ett alternativ är att alltid köra en tunn mössa eller buff över öronen. Det funkar men är också lite obekvämt i ansiktet osv. Jag testade att sy en kudde som man stoppar in i öronhålet på hjälmen men det verkar svårt att få den att sitta. Den uppdaterade prototypen är att stoppa lite vadd i hålet och sen limma på en bit fleece som lock med textillim. Vad tror ni? Kan det uppstå några problem med detta som jag förbiser? När jag bara håller biten där känns det väldigt bekvämt.

Bilagor

• IMG_9190.webp
    IMG_9190.webp
    546.2 KB · Besök: 61
Jag har också alltid tyckt att det drar kallt om öronen, speciellt när det är lite kallare. Har också haft funderingar på att fylla det med något, ska bli kul att höra om det blev bra.

Problemet som jag funderat på är om det blir för ljudisolerade. Kompisarna får skrika så man hör i liftkön.

Woolpower hjälmmössa är lösningen, det är inte många dagar jag åker utan den.
Formad som en hjälm sitter, utan hjälm ser man ut som ett ufo i den. Men den är gjord för att bäras under hjälmen.
Merino förstås.
Genialiskt plagg!
IMG_1087.webp

Woolpower hjälmmössa är lösningen, det är inte många dagar jag åker utan den.
Formad som en hjälm sitter, utan hjälm ser man ut som ett ufo i den. Men den är gjord för att bäras under hjälmen.
Merino förstås.
Genialiskt plagg!Visa bilaga 44209
Alltså, den ser ju inte alls dum ut men den kommer med tre nackdelar som jag försöker undvika:

1. Ytterligare en pryl att hålla reda på i packningen. Redan nu är ju varje skidresa ett jäkla stresspåslag och de börjar bli många
2. Då går jag ju miste om möjligheten till att modifiera och få bra ventilation av hjälmen i övrigt när jag vill.
3. Dottern har samma problem och utifrån skidförbundet så ska man inte ha mössor under tävlingshjälm. Varför? Ja det har jag inte en aning om men jag skulle gärna hitta en lösning jag sen även kan använda på hennes hjälm. Och utifrån det kan vi också återknyta till punkt 1...

Var är steezen?! Själv rycker jag bort öronmuffarna helt och hållet från nya hjälmar.
Charmigt. Men Freeride 2026 handlar inte om steeze, det handlar om driftekonomi och fysisk form.

Vi limmar gärna fleece om det gör att vi kan bränna lagg hela dagen utan att frysa. Man vill ju vara i topptrim när kallelsen till prostatascreeningen dyker upp i Kivra – och ha energin i behåll för att debattera laddkurvan på en begagnad ID.4 i liftkön.

Charmigt. Men Freeride 2026 handlar inte om steeze, det handlar om driftekonomi och fysisk form.

Vi limmar gärna fleece om det gör att vi kan bränna lagg hela dagen utan att frysa. Man vill ju vara i topptrim när kallelsen till prostatascreeningen dyker upp i Kivra – och ha energin i behåll för att debattera laddkurvan på en begagnad ID.4 i liftkön.
Mitt inlägg är smått ironiskt. Jag tar bort muffarna för att jag faktiskt ofta tycker att det är för varmt med dem på och dessutom hör jag mindre.

Min första prototyp var en sån där fleecelapp med en påsydd kudde som fyllde ut hålet. Men den kommer inte sitta bra. Tänker du att sy fast den där lappen bara i befintlig öronflapp, iatället för lim?
Ja, lim och fleece har inte funkat bra för mig. Däremot fylla ut hålet och sedan sy fast fleecelappen låter bättre.

Min fru skulle kalla mig smått autistisk men jag stör mig på hur Sweethjälmar dels är obekväma över öronen men också drar kallt vid öronen. Ett alternativ är att alltid köra en tunn mössa eller buff över öronen. Det funkar men är också lite obekvämt i ansiktet osv. Jag testade att sy en kudde som man stoppar in i öronhålet på hjälmen men det verkar svårt att få den att sitta. Den uppdaterade prototypen är att stoppa lite vadd i hålet och sen limma på en bit fleece som lock med textillim. Vad tror ni? Kan det uppstå några problem med detta som jag förbiser? När jag bara håller biten där känns det väldigt bekvämt.
Sa jag inte till dig att köpa en Poc Skull Dura ;), finns i Jr modell också, problem solved

Beställde hem en Poc. Satt som en flyttkartong på huvet…
Vilken otur, och du har inte hittat nåt annat märke som har liknande modell?
Sweet Protection Volata? Edit: såg att den inte satt bra heller...
Annars kanske sy på kardborrefästen på fleeceskydden skulle funka?

Senast ändrad:
Vilken otur, och du har inte hittat nåt annat märke som har liknande modell? Kanske sy på kardborrefästen på fleeceskydden skulle funka?
Rent krasst sitter Sweet Trooper bäst på mig av alla jag provat. För dottern är utbudet av fartgodkända hjälmar man kan prova vettigt smidigt ytterst begränsat. Sweet sitter klart bäst. Det är bara öronen.

Vilken otur, och du har inte hittat nåt annat märke som har liknande modell?
Sweet Protection Volata? Edit: såg att den inte satt bra heller...
Annars kanske sy på kardborrefästen på fleeceskydden skulle funka?
Att sy kardborrfästen hade varit min favorit. 🌞👍 Enklare å få till formen av öronlapparna och löstagbart.

Tillbaka
Topp