Problem med fjärrutlöst blixt

lgrstdt

Medlem
Jag har en EOS 400d och en Sigma EF-500 DG super ETTL II.
När jag ska köra fjärrutlösningen får jag dubbla blixtar när jag trycker av fotot. Först tänder Sigman och jag får det ljus jag är ute efter, men en millisekund senare blixtrar kamerans inbyggda blixt och hela ljussättningen blir annorlunda.

Hur ska jag göra för att bara Sigman ska tändas när jag kör på fjärrutlösningen?

Problemet ligger i att ETTL skickar ut en förblixt för att mäta exponeringen, sigman triggar på denna. Så jag tror lösningen på problemet är ngn form av ir eller radio kommunikation med blixten så du slipper trigga på ljus.

busmissen sa:
Problemet ligger i att ETTL skickar ut en förblixt för att mäta exponeringen, sigman triggar på denna. Så jag tror lösningen på problemet är ngn form av ir eller radio kommunikation med blixten så du slipper trigga på ljus.
Pocketwizard, dyrt men bäst. Om du ska satsa på att fota ska du köpa Multimax som kan köra en massa kanaler, annars får man problem på tävlingar med att folk snor blixten av en. Den billiga har bara 4 kanaler Multimax har 32 samt subkanaler./erics pappa

Tjena

Är du ute efter att trigga sigman med kamerans inbyggda blixt? I sådana fall så skickar kamerans blixt ut en mätblixt strax innan den "riktiga" blixten kommer. Mätblixten triggar sigman och kör du sigman på full effekt hinner den inte ladda om för att hinna slå då den "riktiga" blixten från kameran kommer. Din bild blir förmodligen för mörk ;) Det brukar gå bra om du inte kör på full effekt.

Det kanske du har listat ut redan och det enklaste för att bara få sigman att slå utan att kamerans inbyggda blixt är med i exponeringen är helt enkelt att ställa slaven med sensorn vriden mot din kamera (gärna lite på sidan av) samt göra alla dina inställningar, slå mätblixten manuellt med FEL-knappen (stjärna tecknet *) medan du håller in avtryckaren till hälften. Sedan skärmar du bara av eller riktar om ljuset från kamerans blixt från motivet med handen eller något annat mot din slav som kommer att lösa ut.

Det funkar kanonbra och du kan utan problem köra på 20-30m om du gör rätt, säkert ännu längre i bra förhållanden.

Sigman har ju inga kontakter så för att börja radiostyra den måste du ha dels någon form av radiosändare (Elinchrom har grymma för runt tusenlappen per set) samt någon form av adapter till hotshoe kontakten på blixten med uttag för syncsladden från radiomottagaren.

Senast ändrad:
Mattis-J, Den där slaven du snackar om, är det någon man kan köpa eller borde jag bara sätta en av mina vänner på uppdraget? ;)

men du kan ju inte ha blixten uppe när fjärrutlösaren sitter ovanför den ? :S eller va har du för kamera :P

dudemeister sa:
men du kan ju inte ha blixten uppe när fjärrutlösaren sitter ovanför den ? :S eller va har du för kamera :P
Grejen är den, att kameran skickar ut en blixt till den externa blixten. Det sitter ingen fjärrutlösare på den. Mitt första inlägg förklarar situationen ganska precis så som den är. Har en EOS 400D.

jaha din externa reagerar på kamerablixten och synkar från den ?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp