Problem med pjäxorna

Olichor

Medlem
Problem med pjäxorna
Köpte ett par pjäxor som jag nu använt i 2 veckor.

Jag har problem med smärta i foten, samt att jag ibland inte får tillräckligt med blod i foten (domnar nästan av).

Pjäxorna har formgjuten sula osv.

Har ni några tips på vad man ska göra för att lösa detta problem? Och tror ni att skidbutiken skulle ställa upp och lästa pjäxorna om det behövs utan extra kostnad?

/ O

Problem med pjäxorna
Olichor sa:
Köpte ett par pjäxor som jag nu använt i 2 veckor.

Jag har problem med smärta i foten, samt att jag ibland inte får tillräckligt med blod i foten (domnar nästan av).

Pjäxorna har formgjuten sula osv.

Har ni några tips på vad man ska göra för att lösa detta problem? Och tror ni att skidbutiken skulle ställa upp och lästa pjäxorna om det behövs utan extra kostnad?

/ O
Om det var någon välrenommerad skidbutik så brukar dem fixa sådant gratis. Vet att det är orsaken till varför jag själv inte köper billiga pjäxor från Tyskland, utan istället går till alpingaraget. Vet dock inte hur Stadium eller någon annan "allt i allo" butik gör, dem brukar inte ha all utrustning som behövs.
Allt beror på vart du köpt dem/vart du bor.

Problem med pjäxorna
Min erfarenhet av nya pjuck är att det har alltid tagit ganska många åktimmar att vänja fötterna, speciellt om du gått upp i flex, låt säga från index 80 till 120, eller ändrat framåtvinkel. Formgjuten sula är naturligtvis alltid en bra start, de flesta innerskor har egenskapen att forma sig något efter foten av fotvärmen, men det kan ta ett tag. Om du sen har någon specifik "hot-spot", t e x lilltån utsida, stortåleden eller fotknölarna kan man få skalet "tryckt", d v s en skomekaniker värmer skalet och pressar ut det, skapar mer plats. Det finns många justeringar att göra bara man tid pengar och ork!

Sen får man testa lite. Spänna olika spännen olika hårt, åka känna efter, dra toppbandet olika hårt, prova igen, o s v. Eftersom jag har kört i mer eller mindre hårda race pjuck i ett helt skidliv har jag vant mig vid att knäppa upp dom nedersta 2 spännena mellan åken, ibland 3 nedersta, i krisfall alla 4, röra på foten i pjäxan i liften upp, få tillbaka cirkulationen och knäppa igen rubbet på toppen igen.

MEN för att kunna få hjälp med att få pjucken fixade måste du kunna tala om för pjäxmekanikern vad dit problem verkligen består i, och då är det åkning och testning som gäller!. Annars blir det bara gissningar.

Lycka till!
/Ace DG

Snödjup

Tillbaka
Topp