problem med utrustning?-UF

Roppe95

Ny medlem
Tjenare!

ska starta ett företag i skolan och utveckla en produkt. tänkte kolla om någon här har ett problem när de åker skidor/snowboard som de behöver en lösning på. stavar/brillor/skidor/kläder you name it, vad som helst är till nytta. Har mycket tid till det så även om det är ett stort problem/idè så har vi tid till det

tack på förhand!!

peace

Mitt största problem när jag åker skidor är att trots att jag gett mig ut i pist/på fjället så kan mindre njutbara tankegångar kvarstå som jag hade innan jag for dit. Så kan Ni lösa detta vore jag mycket tacksam! Ibland händer det även att dessa påverkar mitt känsloliv.

Senast ändrad:
Känslan när en handske eller en stav singlar mot marken från sittliften är begränsat skön. Bara känslan att man vet att det kan hända när man måste mickla med nåt i liften är inte heller behaglig. Kan ni fixa nåt mot det?

SooL2007 sa:
Känslan när en handske eller en stav singlar mot marken från sittliften är begränsat skön. Bara känslan att man vet att det kan hända när man måste mickla med nåt i liften är inte heller behaglig. Kan ni fixa nåt mot det?
tack!!! de va precis det här jag ville höra, finns säkert en lösning på de som är smidig.

limegreen sa:
Mitt största problem när jag åker skidor är att trots att jag gett mig ut i pist/på fjället så kan mindre njutbara tankegångar kvarstå som jag hade innan jag for dit. Så kan Ni lösa detta vore jag mycket tacksam! Ibland händer det även att dessa påverkar mitt känsloliv.
hahaha det tror jag alla upplever ibland, prova att utmana dig själv mer så ska du se att adrenalinet får bort dedära tankarna för en stund ;)

Rrobiin sa:
SooL2007 sa:
tack!!! de va precis det här jag ville höra, finns säkert en lösning på de som är smidig.
Hestra har i alla fall ett snöre som man sätter fast runt handleden så man inte tappar dem. Men jag återkommer om jag kommer på nån idé! :)

Jo visst är det så, men man ska vara rädd om korsband/menisk, & även das Hufvud! De där första 2 har jag dragit efter div utmaningar av den egna personen (JAG). Det slutade med en 2-rakets-operation förra vår-vintern..

Men nog om min självömkan. Hörrödu, där har vi ju Affärsidén inramad & klar. Med Ski-Nanny (vilka florerat i Åre) i tankarna och som inspiration, skall ju ni erbjuda en typ av Coaching-tjänst fast på skidor. Dvs erbjuda kund typ av Runar Sörgard-verksamhet, fast till fjälls. Förutom ex. mogna Åre-bor med fradga i mungipan (som ropar hurra i kör, till allt som är nytt & ´utvecklande), så skall ni i huvudsak locka den breda massan till snön med terapeutiska & säreget stärkande möten. Där ingår alltså vanliga dödliga Svensson´s ("och det är ju inte Åre-bor".. ) som kan köpa eran tjänst. Innan dess har Ni skaffat Landstings-connections så att folk följaktligen kan stämpla sitt möte hos Er - på väg mot ett högkostnadskort. Och med det sagt har jag bara en sak att tillägga: Våga Vilja Vinna!

Senast ändrad:
Jag har filosoferat över mina trugors(grejen längst ner på staven) storlek och konstaterat att den är perfekt i pisten då de inte är i vägen men på de dagar man kan njuta av att vara utanför pisten är de allt för små för att bära på lössnön när man skråar. Större trugor som går att sätta på de befintliga vore en underbar lösning.

Tror han syftar på ex. en lös-snö-truga som kan knäppas fast över en liten & befintlig pist-truga. Va ju iof en god idé! Drygt i längden att släpa på stav-quivern land & rike runt :P

Senast ändrad:
Allt fler beger sig utanför liftsystemen och idag finns det mängder med hybridbindningar (alpin/tur) och styva alpinpjäxor med "gåfunktion". Men stighudarna är ett elände att plocka med. Ska man gå längre sträckor är det OK, men ibland när man bara vill gå en kortare bit är det allt för omständigt att sätta på dem. Jag skulle vilja ha en snabb enkel lösning för att få fäste vid kortare transporter som kan aktiveras och inaktiveras utan att man behöver ta av sig skidorna ... kanske något som i konstruktion är som ett par infällbara stegjärn ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Allt fler beger sig utanför liftsystemen och idag finns det mängder med hybridbindningar (alpin/tur) och styva alpinpjäxor med "gåfunktion". Men stighudarna är ett elände att plocka med. Ska man gå längre sträckor är det OK, men ibland när man bara vill gå en kortare bit är det allt för omständigt att sätta på dem. Jag skulle vilja ha en snabb enkel lösning för att få fäste vid kortare transporter som kan aktiveras och inaktiveras utan att man behöver ta av sig skidorna ... kanske något som i konstruktion är som ett par infällbara stegjärn ... ;-)

/MM
+1!

Du tänker typ skarjärn med gångjärn så de kan fällas upp vid åkning?
Tveksam till hur pass bra fäste det ger på en promenad genom lössnön...

SirTeoM sa:
Rrobiin sa:
SooL2007 sa:
Hestra har i alla fall ett snöre som man sätter fast runt handleden så man inte tappar dem. Men jag återkommer om jag kommer på nån idé! :)
Även polarn o pyret har en del snörlösningar till handskar

Tompan14 sa:
Du tänker typ skarjärn med gångjärn så de kan fällas upp vid åkning?
Tveksam till hur pass bra fäste det ger på en promenad genom lössnön...
Njae ... tror nog inte det går att ersätta stighudar när det är löst och brantar på ... tänker mest på den där flackare biten i dalgången tillbaka när man bara inte orkar trixa med hudarna, eller den lite kortare hajken från liften snett upp mot vänster. ;-) Fäste under foten skulle räcka, med hud eller järn eller något annat.

/MM

Ända sen morsan satte fast galonhandskarna med säkerhetsnålar har man ju varit mer eller mindre bättre utrustad på området. Ni som oxå har drillats i något av arméns vinterförband är väl knappast främmande för handskremmen runt handleden?

Men jag avsåg egentligen fenomenet att tappa något, vad som helst, från liften. Handskremmen hjälper knappast för mobilen, kameran, pennan, termosmuggen eller vad man för stunden väljer att mickla med i liften. Tvärt om, ibland blir man istället klumpig med en hängande handske...

Mountain_Man sa:
Njae ... tror nog inte det går att ersätta stighudar när det är löst och brantar på ... tänker mest på den där flackare biten i dalgången tillbaka när man bara inte orkar trixa med hudarna, eller den lite kortare hajken från liften snett upp mot vänster. ;-) Fäste under foten skulle räcka, med hud eller järn eller något annat.

/MM
Jag vet precis vilken dalgång du menar, och där kanske det vore idé att experimentera med kickerskins. Har man traditionellt spann borde det kunna bli riktigt bra. Den större frågan är varför du väljer fegislinjen snett uppåt vänster istället för den snett uppåt höger där bara riktiga storabergsslaktare överlever? ;)

SooL2007 sa:
Men jag avsåg egentligen fenomenet att tappa något, vad som helst, från liften. Handskremmen hjälper knappast för mobilen, kameran, pennan, termosmuggen eller vad man för stunden väljer att mickla med i liften. Tvärt om, ibland blir man istället klumpig med en hängande handske...
Principen med fångstremmar fungerar ju även för andra saker än handskar, det finns till och med färdiga att köpa...

@ Mountain_Man
Håller fullkomligt med. Är man i ex. Åre å ex. vill upp mot Lillskutan/Getvalen/Totthummeln/beyond Tege/Duved så känns det ibland SÅ ovärt att börja mecka med hudar, såvida man inte vet att det kan vänta en särskild vit guldgruva vid ankomst..

Tänket från Atomic Skin Tec bör ju (ska säga såhär istället: finns på marknaden på populära tjock-plank cirka 2015+!!) gå att flytta över på utförs-sidan också! Fast på en större del av belaget, samt att en snabb-lösning bör finnas. Alltså Wax On Wax Off - klick ska det låta, och uppför/utför bär det av :)

Senast ändrad:
Jag tror den mest realistiska och förnuftiga lösningen är att avla fram en ny ras av stighundar som kombinerar deras dragkapacitet med handväskehundarnas praktiska förvaring.

Äsch, hur svårt kan det vara? Allt som behövs är ett hemligt, toppmodernt labb inuti en vulkan och en ondskefull galning med doktorshatt sen är det bara att vänta in åskovädret...

Det här med airbags är ju smart. Kan man tweaka den säkerhetsdetaljen på något vis och få den bättre?
Som tex ett långt och smalt rör som fylles med luft utöver den vanliga bagen. Röret kan vara en meter(?) långt och ge en extra humm om vart personen är begravd om så är fallet. Alltså en ytterligare chans att något sticker upp över snöytan.
Någon kanske redan sagt det, isåfall tar jag tillbaks hela inlägget :)

Har sett en bra lösning i en James Bondfilm annars!

Skulle behöva nagot som dämpar köplusten innan/under/efter skidsäsong sa man slipper ha ett stort hal i plankan aret om. Typ Antabus för pryltokiga?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp