Problem när man byter flyg i olika länder på väg till alperna?

adamwere

Medlem
Tjenare!
Jag ska till val thorens och planerar att vara där när liftarna öppnar den 21e november, och just nu funderar jag på hur man kan ta sig dit utan att stöta på problem som karantän osv. Kan man t.ex. byta flyg i flera olika länder på vägen? (jag har nämligen hittat en del billiga alternativ, men då behöver man byta en massa) Känns som att man borde försöka minimera gräns-överträdandet?

Eller är det fritt fram inom alla EU länder nu?

Tacksam för alla svar!
//Adam

Jag är ingen expert på Covid-19 och lagarna som finns men så vitt jag kan förstå så finns det väldigt stora skillnader, inte bara mellan olika EU-länder, utan även även regionala skillnader. Den kroatiska huvudstadsregionen Zagreb kan du t ex mellanlanda på men den är ett undantag inom Kroatien.

Senast jag kollade så var det fritt fram i EU plus Schweiz, men ingen vet ju egentligen hur det kan se ut om en månad eller två. Hade jag varit du så hade jag minimerat antalet mellanlandningar, och försökt ta rakast möjliga väg från Sverige (eller Danmark om du bor i syd) till antingen Genève eller Lyon.

Ett tag i somras var det snack om att Schweiz ville stänga gränsen mot Frankrike vid Genève, men det är 200 000 människor som jobbpendlar över gränsen åt bägge håll där, så kontentan blev att så länge det inte blir en till riktig lockdown i antingen Frankrike eller Schweiz så lär gränsen vara öppen, så att ta sig från Genève och vidare bör iallafall inte vara något problem.

Totalt orelaterat till Covid så är det f.ö. oftast en fördel att inte ha många byten om du reser med mycket bagage, då varje byte är en ny chans för väskor att komma på villovägar. En annan grej att ha i bakhuvudet är att transfern från flygplatsen till VT (och alla andra skidorter i Savoie) inte sällan kan äta upp mellanskillnaden mellan ett dyrare och ett billigare flyg, så ett tips är att kolla transfermöjligheter parallellt med flygbiljetter. Plus att är flyget billigt beror det ofta på att man får hänga på flygplatsen i Genève i en halv evighet innan nästa buss överhuvudtaget går.

Uppdatering: Jag har gjort research och man kan byta flyg utan problem om man ska till Geneve och vidare till Val thorens (om bytet inte varar längre än 24h i ett land som Schweiz har på sin no-no lista) Här e en länk: https://www.bag.admin.ch/bag/en/hom...sende/quarantaene-einreisende.html#1918240392 " The mandatory quarantine requirement does also not apply to transit passengers who have spent less than 24 hours in a country or area with an increased risk of infection. " Länder som nederländerna och Danmark är t.ex. med på listan, så det verkar inte vara helt fritt fram att resa i hela EU (schweiz e ju inte med i EU, men ni fattar)

Tillbaka
Topp