Project 100, ny mot gammal

Robinw

Medlem
Provade ett par Project 100 förra året och blev blixtförälskad. Åker alldeles för lite skidor nu för tiden för att motivera att köpa ett par nya men är sugen på ett begagnat par från 2014 som inte är åka mer än några veckor.
Har förstått att de uppdaterades 2016. Hur mycket känns uppdateringen? Är det samma grundkänsla och prestanda eller blev de mycket roligare och bättre? Någon som har provat båda och vet?

Senast ändrad:
Det är samma grundkänsla i aspekten användningsområde och balans, men det har skett ett antal uppdateringar som har påverkat skidan en del. De stora skillnaderna är byte av kärna och att ett indrag är tillagt. Kärna var tidigare björk och är nu en blandkärna av bok och poppel. Björk ger en kompakt, "stunsig", lite GS-race-aktig känsla i skidan medan bok/poppel är en kärna som lite subtilt kliver mot att kännas mer lätt och spänstig. Poppel ger spänst, men boken gör att en hel del av känslan i björkkärnan kvarstår. Totalt sett är det dock en kärna som gör att skidan upplevs lättare och spänstigare, även om skillnaden i reell vikt mellan de två kärnorna är mindre än vad man tror baserat på åkkänslan. Sen har du också ett sansat, men tydligt, indrag både fram och bak, vilket leder till att skidan blir lite lättare att svänginitera och det ger också fördelar i svår snö. Dock samtidigt som känslan av en helkant såklart också försvinner, vilke gör att skidan känns lite mindre högprestandapistig/GS-ig och istället lite mer freeride. Sen är "slutböjen" på den nya lite mindre aggressiv, vilket iofs inte är någon stor grej, men en sak som jag störde mig på med den gamla var hur den på ett twintipaktigt sätt kastade upp snö vid kantning i slasksnö och därmed bromsade tydligt med ytterskidan i slask. Den nya känns renare där iom en snällare slutböj bak och ett indrag. Men det är ju många som åker runt med full on twins och inte ens tänker på det så jag kanske är överkänslig i den aspekten (och med prylar i allmänhet om ärligeten ska fram).

Även om det har skett ett antal förändringar till den nya versionen är det fortfarande en skida med rejält med tryck i, vilket många blir förvånade över med tanke på den folkliga auran som skidan har fått genom åren. Jag bör dock förtydliga att det inte är några dramatiska skillnader. Det är mer av en förfining av konceptet "Årebo bygger en allroundskida för Åreskutan" och en modernisering med lite indrag och en anings upplättning av kärnan . Det mest troliga är att du kommer att gilla den gamla också om du har testat den nya. Det är en riktigt bra skida. Om jag får välja själv gillar jag dock den nyare bättre, men det är för att Extrem har skruvat lite åt det lättsammare hållet vilket passar mig. Den som vill ha maximal prestanda i pisten och så trygg känsla som möjligt kan mycket väl tycka att den gamla är bättre. Jag skulle säga att den enda egentligt reella risken med att ta den gamla är om du tyckte att den nya var riktigt bra, men att den var liiiiite på gränsen till för biffig och tung i känslan , men klarade sig på gränsen så att du istället jublade över att den gjorde dig till en bättre åkare. Då kan den gamla möligen gå över gränsen och kännas lite seg istället. Men om du verkligen gillade den nya kommer du definitivt gilla den gamla också eftersom den trots allt är väldigt nära i egenskaper om man relaterar det till marknaden i stort. Det finns ingen skida vare sig på den nuvarnade marknaden eller på begagnatsidan som är MER lik den nya P100 än den gamla P100 så att säga. Dvs har du konstaterat att du inte vill lägga pengarna på en ny P100 utan letar efter något som liknar den så kan du inte hitta mer rätt än att välja den gamla versionen.

Vilket fantastiskt svar! Tack!

Det som jag verkligen gillade med skidorna var greppet i pisten oavsett underlag i kombination med kontrollen genom uppkörda högar av lössnö. Jag började skratta efter bara några svängar och fortsatte jubla under de kommande åken. Blev helt enkelt på vansinnigt gott humör av att åka på dem! Dessutom blev jag en mycket bättre åkare bara av att byta skidor. Tyckte inte att de kändes ett dugg biffiga, men så är jag lång och väger uppåt 90 kg också.

Fick inte chansen att prova tillräckligt utanför pisten men de borde täcka mina behov, även om jag stör mig på att jag inte passade på att prova opinion också.

Relaterat till det underbara prylnörderiet där du behandlade egenskaper hos kärnor av olika träslag: vilka egenskaper hos träet ger de olika egenskaperna hos skidorna?
Har en gren eller bräda av poppel snabbare flex än björk? Mer spänstigt på något sätt?
Medan björk kanske är lite trögare och mer dämpat?

Vilka egenskaper hos olika träslag ger olika egenskaper hos skidorna?

Robinw sa:
Relaterat till det underbara prylnörderiet där du behandlade egenskaper hos kärnor av olika träslag: vilka egenskaper hos träet ger de olika egenskaperna hos skidorna?
Har en gren eller bräda av poppel snabbare flex än björk? Mer spänstigt på något sätt?
Medan björk kanske är lite trögare och mer dämpat?

Vilka egenskaper hos olika träslag ger olika egenskaper hos skidorna?
Det är en riktigt svår vetenskap att reda ut hur olika träslag känns i skidor. Jag skulle tro att det är främst densiteten som gör att man får olika egenskaper, men förmodligen har det även med fiberriktningar och liknande att göra. Normalt sett i sandwichkonstruktioner har kärnan i princip bara en uppgift i att vara en distans mellan de verksamma fiberlagren. Ju längre distans det är mellan de yttre fiberlagren, desto styvare blir konstruktionen. Men i skidor är kärnan så pass tjock att den står för en hel del av skidans flex i sig själv och träslagsvalet påverkar därmed i allra högsta grad känslan i skidan. Jag har inte testat nog med varianter för att kunna ge en komplett genomgång, så det försöker jag inte ens mig på, men jag har vid några tillfällen testat identiska konstruktioner där man endast har bytt ut kärnan och det är väldigt tydlig skillnad i känsla mellan tex björk, bok och poppel. Det är definitivt mer än bara vikten som påverkas. Börjar man blanda träslagen blir det än mer komplext och om man sedan lägger till att även tiondelar av millimetrar i tjocklek och fördelning av tjockleken längs skidan också påverkar väldigt tydligt blir det en djungel. Just begreppet "det är en djungel" tycker jag överanvänds en hel del i prylsammanhang, men i det här fallet är det verkligen passande.

Tack för hjälpen! Det blev ett par 186:or i bra skick av den äldre modellen.
Någon som vill tipsa om monteringsposition för bindningarna? Är +/- 0 bäst?

Och tack för utläggningen kring träegenskaper! Spännande, hade ingen aning om att det gick att få fram olika egenskaper hos skidor med olika träslag.

Tillbaka
Topp