Projektarbete om laviner?

IvanTheMan

Medlem
Tjenare!
Jag funderar på att skriva mitt projektarbete om laviner och det runt omkring detta fenomen. Är det nån som har tips på litteratur, folk att snacka med, eller någonting som kan vara till min hjälp. Eller möjligtvis ett tips om ett bättre ämne??
vill gärna ha massa svar!

Hej!
Det e säkert kul att skriva om laviner. Jag tänkte också först göra det som projektarbete men bestämde istället mig för att göra en instruktionsfilm i skidåkning, och skriva hur man utför de olika teknikerna också. Är precis klar med mitt, ska in om några dagar.

Har du någon form av frågestllning?
Har du en tes som du driver?
Eller skall jag bara svara att det är FARLIGT?

Äsch, ställ frågorna till undertecknad så svarar jag ock så får du godkänt...

Asså jag har bara funderat lite jag har ännu inte funderat över frågeställning och tes...tänkte att ni kan hjälpa mig med det...=)
nån?

Jag frågar mig ibland ifall laviner är ett problem som man överhuvudtaget kan komma tillrätta med. Är det möjligt att utveckla tekniker som garanterar att dödstalet sjunker till noll, eller är det dömt att misslyckas när människors dumdristighet är en faktor?

Handlar detta om projektarbetet på 100p individuellt på gymnasiet?

Isf bör du få lämplig handledning och du bör likaså betänka om du kan plita ihop 100p om laviner. Det bör ju sluta i en rapport på åtminstonde uppåt 20-30sidor i A4-ark vilket kan bli ganska träligt då det handlar om laviner. Är du intresserad av fysik kan detta dock bli intressant. Stora enheter SNÖ ;)

Mitt tips är att du skriver mer allmänt om bergsmassiv, massor i rörelse och kanske snö och lite skidåkning...

Lycka till

Här är två litteraturtips om laviner:

Laviner - en handbok
En handbok från Fjällsäkerhetsrådet späckad med fakta. Innehåller en allmän del, en fördjupning med bland annat meteorologi och snöns egenskaper samt en yrkesinriktad del om förebyggande arbete och räddning.
2000-11 Sid 156 Nr 91-620-1209-6 Pris 235,74

Lavinfarliga områden i fjällen
Här visas att ett GIS-baserat lavinvarningssystem kan användas för att identifiera lavinfarliga områden. Systemet är bra både för kortare prognoser och för långsiktig planering vid skidanläggningar och inom räddningstjänsten och försvarsmakten.
2000-10 Sid 58 Nr 91-620-5120-2 Pris 84,80

Båda dessa böcker finns på www.miljobokhandeln.com

// matte
telisåkare och blivande GIS-ingenjör

www.saac.at

Kolla Dynafit och Duotones ABS-ryggor... eller! Lana en lavinbok pa bibloteket -skriv av lite grann, ring en lavingubbe nanstans i fjällen och dra dit, snacka lite med honom och stanna och ak ett par veckor...

vad hålller ni på med....?
kolla datumet på mitt inlägg..arbetet är klart för länge sedan och tilldelades självklart betyget mvg...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp