Prophet 115 vs Katana (10/11)

NATIVE

Medlem
Måste be om era åsikter, antaganden, åkerfarenheter om dessa skidor för att komma fram till ett köpbeslut. Har snackat med skidsäljare och läst det jag kommit över på nätet men jag får inte ihop det riktigt. Vissa hävdar att Katana är lekfulla och lättsvängda jämfört med Prophet och vice versa. Spontant känns det väl som att Katana, med två lager metall, borde vara det köttigare alternativet och Prophet det mer livliga, eller?? Längder som gäller är (P)186 resp (K)190.

Jag hade hoppats kunna hjälpa dig men jag går faktiskt i precis samma funderingar som du. Vill inför säsongen köpa ett par nya stabila skidor för offpist som funkar i såväl fluffig lössnö som uppkörd sådan. Sen vore det toppen om man tar sig ner hjälpligt i pisten också. Har du hittat nån lösning än?

Har ett par katana själv och dom är väldigt bra ! men det är mycket kvalitets snack "negativt" om skidan ...

Har diskuterats en väldans massa om Prophet 115 på sistone, sök och kolla i andra trådar.
Men som du säger spontant, Katana är lite köttigare (ett jävla tåg om du frågar mig) och Prophet lite mer roliga och livliga (i mina ögon). Lines tåg är Mothership 195, eller 185 beroende på din vikt och teknik plus med mera.

Men varför har du fastnat på just dessa?
Varför inte Armada JJ, Dynastars pro rider, Völk Gotma eller varför inte Salomon Shogun eller Czar?

Det bästa och smartaste är nog att vänta in första bästa skidtestarhelg och provåka själv. Tror det brukar vara sista helgen i november i Sälen. Ja vet att det är långt dit och att du har abstinens redan nu, men det är ju tråkigt som fan att ångra sig också ;)

Armada JJ och pro rider känns som två skidor hyfsat långt ifrån varandra och shogunen är ju 1½ cm smalare. Ångrar man sig kan man alltid kränga dom billigare än tysken här på forumet och således tjäna igen någon slant och göra alla nöjda och glada

ABadHabit sa:
Men varför har du fastnat på just dessa?
Varför inte Armada JJ, Dynastars pro rider, Völk Gotma eller varför inte Salomon Shogun eller Czar?

Det bästa och smartaste är nog att vänta in första bästa skidtestarhelg och provåka själv. Tror det brukar vara sista helgen i november i Sälen. Ja vet att det är långt dit och att du har abstinens redan nu, men det är ju tråkigt som fan att ångra sig också ;)
JJ? Den är ju så långt från Katana och P115 som det bara går att komma i samma breddsegment. 5-punktsskärning och en konstruktion som ligger mil från den pondus man hittar i ett trä/metallbygge. Prorider 115 är iofs måttmässigt lika, men har fått otroligt svala recensioner jämfört med dess populära föregångare. I princip ingen verkar gilla den skidan än så länge, men den har väl inte nått den större massan än riktigt heller (jag kommer förhoppningsvis med en testrapport efter skidtestarhelgerna f.ö.). Skärningen är också klart längre än nämnda skidor. Gotama är ett alternativ, ja, men eftersom Katanan är en riktig höjdare finns det egentligen inget som talar för Gotaman om man inte vill ha en lite smidigare skida i en smalare breddklass. Shogun är en pistskida i sammanhanget och kan inte matcha i allroundegenskaper. Czar är en utpräglad offpistskida å andra sidan och är i det närmaste fri från skärning i praktisk åkning. Fantastiskt rolig i mjuk snö. Fantastiskt tråkig i hård pist. Så nog är pinpointen av Native ganska pricksäker måste jag säga.

Jag håller med om att det bästa är att invänta en skidtestarhelg. Men Line har väl aldrig varit representerade där vad jag vet?

Lyckades fanimej dra in en trippelpost. Nytt personligt rekord.

Senast ändrad:
MnO sa:
Jag håller med om att det bästa är att invänta en skidtestarhelg. Men Line har väl aldrig varit representerade där vad jag vet?
666peja666 sa:
Line stod i K2;s tält i tandådalen förra året. Dock inte mother men prophet 90 o 100...
Precis, det är BA Sportprodukter AB som tar in både K2, Line och Full Tilt till Sverige. Globalt äger K2 alla dessa, även Völkl är numer K2-ägt men har en egen agent i Sverige, Sportmanship, som för övrigt tar över Dalbello efter årsskiftet.

mixer sa:
Jag köper på ett sätt att du rekommenderar Hendryx men jag hatar verkligen dessa oneliner tipsen. Klassikern är väl "JJ är bäst". Ingen som blir klokare av det.
Hendryxskidorna är inte för alla av vad jag har förstått det som (och snart även testat) utan det krävs styrka och teknik för att tygla dessa.

PNyberg sa:
mixer sa:
Jag köper på ett sätt att du rekommenderar Hendryx men jag hatar verkligen dessa oneliner tipsen. Klassikern är väl "JJ är bäst". Ingen som blir klokare av det.
Hendryxskidorna är inte för alla av vad jag har förstått det som (och snart även testat) utan det krävs styrka och teknik för att tygla dessa.
Exakt, oneliners hör hemma på Stockholm Live med mera =O.

Styrka och styrka, det krävs en relativt god teknik (balans, vrid, kant, kraft och tajming) för att få ut maximalt av skidorna. En god teknik premieras av de flesta skidor i allmänhet men av lite mer avancerade skidor i synnerhet (och dit hör Hendryx och många modeller hos andra märken).

Jag gillar jämförelsen med Tiger Woods golfklubbor:
Tiger kan lira riktigt bra golf oavsett vilka klubbor han lirar med men det är med sina egna bladklubbor (smida avancerade klubbor med väldigt liten träffyta, kräver att man träffar bollen perfekt) som han slår längst och har bäst precision. Jag som är en novis på golf kan lira ok med mina oversizeklubbor (betydlig större träffyta, kommer rätt långt och rakt även fast jag inte träffar bollen perfekt) men skulle sprida bollarna till höger och vänster, ja ibland även bakåt med Tigers bladklubbor.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
PNyberg sa:
mixer sa:
Exakt, oneliners hör hemma på Stockholm Live med mera =O.

Styrka och styrka, det krävs en relativt god teknik (balans, vrid, kant, kraft och tajming) för att få ut maximalt av skidorna. En god teknik premieras av de flesta skidor i allmänhet men av lite mer avancerade skidor i synnerhet (och dit hör Hendryx och många modeller hos andra märken).

Tiger kan lira riktigt bra golf oavsett vilka klubbor han lirar med men det är med sina egna bladklubbor (smida avancerade klubbor med väldigt liten träffyta, kräver att man träffar bollen perfekt) som han slår längst och har bäst precision. Jag som är en novis på golf kan lira ok med mina oversizeklubbor (betydlig större träffyta, kommer rätt långt och rakt även fast jag inte träffar bollen perfekt) men skulle sprida bollarna till höger och vänster, ja ibland även bakåt med Tigers bladklubbor.
Och troligtvis scora sjukt mkt lägre. Bladklubbor...been there. Spelar man bra spelar man grymt. Spelar man halvbra så spelar man skit. Är en del andra faktorer som spelar in hur en bladklubba presterar...men det hör inte hemma här på ett skidforum :P

Men grabbar, frågan är ju egentligen inte, vilken klubba spelar jag bäst med?

Utan, vilken klubba ska jag använda för att få ligga så mycket som möjligt?!

Samma sak med skidor. Tänk långt och brett. Färgglatt. DIN20.

FF sa:
Men grabbar, frågan är ju egentligen inte, vilken klubba spelar jag bäst med?

Utan, vilken klubba ska jag använda för att få ligga så mycket som möjligt?!

Samma sak med skidor. Tänk långt och brett. Färgglatt. DIN20.
Det är konstigt att färgglatt ska fungera så bra som "gå genom byn i Anton-raggar-plank". Personligen gillar jag mer vitmålade next-next-års protos. Men det verkar inte gå hem alls i damskarorna. Men långt och brett ska det alltid vara. Och DIN 20 fixar man som vanligt genom att ta ut fjädrarna ur en Salomon 9.20, ersätta dom med diton från 9.12 och dra i botten. Full cred och omöjligt att avslöja för alla utom riktigt inkörda verkstads-nerds. Och det är ju inte dom som det ska raggas på (förhoppningsvis)...

PNyberg sa:
Lima-ko sa:
PNyberg sa:

Och troligtvis scora sjukt mkt lägre. Bladklubbor...been there. Spelar man bra spelar man grymt. Spelar man halvbra så spelar man skit. Är en del andra faktorer som spelar in hur en bladklubba presterar...men det hör inte hemma här på ett skidforum :P
Exakt så är det med skidor, speciellt när de börjar bli lite mer avancerade. Man kan krasst säga att är man en tillräckligt duktig skidåkare kan man lära sig åka riktigt bra på de flesta lagg (det är få lagg på dagens marknad som är dåliga). Sen att man har personliga preferenser som spelar in är en helt annan sak, för de är just personliga. Det är därför jag är ganska kritisk till sådana här prata-varmt-om-\"mitt\"-märke trådar som dyker upp stup i kvarten.

Jag personligen vet exakt vad jag vill åka på för lagg, 100-130 mm välbyggda men relativt flexiga som har en hel del sväng i sig (säg mellan 18-24 m eller som åtminstone har en rockerprofil/flexkruva/bla bla som gör att man kan påverka radien avsevärt med rätt teknik).
Det betyder dock självklart inte att du Per föredrar samma sak, eller någon annan för den delen. Det är därför skidtest är så bra, för då får man själv väga in sina personliga preferenser.

Lätt förklarat, ju mindre bra skidåkare man är ju viktigare är det vilka lagg du väljer. Är man grym kan man åka på i stort sett vad som helst, vad grundar jag det på tänker någon? Kolla bara på alla proffs på t.ex. FWT som byter märke då och då men ändock presterar lika bra...

Senast ändrad:
MnO ja det där med fjädern är ju en välpraktiserad gammal klassiker.

På mina turskidor har jag ersatt fjädrarna i de ultralätta dynafittorna med stålkolvar. På så vis klarar bindningarna mitt kopiösa bakåtviktsåkande i alla fören. Men jag får ändå creds från turfolket, när jag berättar att jag kan köra skidor på sjukt låg DIN, eftersom jag har så bra teknik. När man har bra teknik, behövs inte högre DIN än 5, brukar jag säga till alla freeriders i neonkläder.

Lima Ko du har rätt i det du säger att grymma skidåkare kan köra på det mesta. I viss utsträckning... Så länge skidan är modern borde det gå att lära sig köra hyfsat på den om man är duktig.

Problemet är väl för en lite mer normalbegåvad skidåkare att de inte vet riktigt vad de behöver "hjälp" med från skidan. När man blivit lite bättre vet man kanske till exempel att man behöver hjälp med att köra fort, om det nu är det man gillar att göra. Och köper en skida därefter. Men som nybörjare vet man inte än vad för slags skida man är ute efter, så på så vis kan man också argumentera för att det inte spelar så stor roll vilken skida man kör på som nybörjare. Så länge man kör på nån från allround-segmentet (~100-110mm)

Tillbaka
Topp