Puder äro inte allt - var finns den mysigaste skidbyn i Alperna?

Wily

Medlem
Nu när man börjar komma upp i åren har man insett att skidåkning inte är allt - åtminstone när man har en respektive med sig....:):):rolleyes:

Vad har ni för tips på riktigt mysiga alpbyar där massturism med betong har förstört den där rätta romantiska charmen?

Naturligtvis vill man gärna att det finns lite vettig skidåkning också, men här vill vi ha tips som förenar nytta med nöje! :cool: Och förslag som inte gräver för djupa hål i plånboken får en extra stjärna i himlen....:)

Senast ändrad:
Om du har välfylld portmonnä rekommenderar jag Schweiz. Allt fungerar. Mürren är den vackraste skidort jag varit på av de 125 jag har besökt. Helt galen utsikt om du googlar och ser på bilder. Ett gäng 4000 m toppar i fonden. Bilfritt. Även fritt från svennar som gillar afterski. Ok åkning, men lite "omoderna" pister. Smala och krokiga. Stora ytor offpist. Man är ensam, dock hyfsat seriös. Kräver omdöme. http://www.akaskidor.se/artiklar/skidorter/20141010/himmelska-dagar-i-murren/

Champoluc är att rekommendera!
Liten och lagom by med härlig anda bland de lokala folket.
väldigt vackert med den genuina alpby känslan kvar.
finns alltid något att göra där, allt från mtb, vandra, skidåkning (ofc), bar häng, lugn och go afterski, till mysiga restaurang.
Skidåkningen är 10/10 i min mening, långa och fina backar med inte allt för jobbiga lift köer. Sen en sak att lyfta är att de italienska pistörerna vet vad de sysslar med, väldigt sällan du ser en skarv i pisten.

Italien, Livingo funkar alltid. Restauranger med bra mat och breda pist, inte lika dyrt som MP1 alternativ.

Chamonix är romantiskt. Det finns också lite att se, lite krogar och pubar, så det inte blir alltför inkrökt.

Senast ändrad:
Vet du var jag kan hitta information om säsongspass i Champoluc? Jag försöker jämföra priser inför årets säsong och hittar ingenting konkret för Champoluc. Eller vet du vad det kostar på ett ungefär med ett säsongskort för Champoluc och närliggande systemen?

Tack på förhand!

Nils-Grevillius sa:
Champoluc är att rekommendera!
Liten och lagom by med härlig anda bland de lokala folket.
väldigt vackert med den genuina alpby känslan kvar.
finns alltid något att göra där, allt från mtb, vandra, skidåkning (ofc), bar häng, lugn och go afterski, till mysiga restaurang.
Skidåkningen är 10/10 i min mening, långa och fina backar med inte allt för jobbiga lift köer. Sen en sak att lyfta är att de italienska pistörerna vet vad de sysslar med, väldigt sällan du ser en skarv i pisten.

Tillbaka
Topp