Puderåkning i mörker, Nordnorge. Kan det vara nåt?

Snowrip

Ny medlem
Kolla in bilderna, den första visar 7 åkare med pannlampor på 900 lumen på väg nedför en fjällsida, på den andra bilden så kan man få en känsla för ljusstyrkan när alla står bredvid varandra. Enligt åkarna så är det såpass bra ljus så de inte behöver hålla igen nämnvärt när de åker, givetvis så sätter det säkert vissa begränsningar beroende på ens åkstil. Det bör nämnas att de är duktiga och erfarna åkare när det gäller toppturer. Sen så är snöförhållandena puder, puder, puder :D

Lämna en synpunkt, bra eller anus? Är det något som bör testas? Är det något Du skulle vilja pröva eller redan prövat?

Peace!

Ser ju onekligen sinnessjukt fränt ut! Skulle garanterat vilja testa det!

Det känns ganska meningslöst att prata om att få en känsla via ljusstyrkan av något via ett fotografi om man inte
a) Har en referenspunkt
b) Har fullkomlig information om fotografiet i sig

Med det sagt tror jag ändå att det finns så pass kompetenta pannlampor att man inte behöver hålla ner på tempot jämfört med normalfarten för situationer där man i största möjliga mån vill undvika grova skador då det är långt till närmaste "snabba räddningsmöjlighet".

Men jag tror det kan vara sjuuukt värt att testa!

Har en 900 Lumens pannlampa när jag cyklar mtb. Lyser upp bra när det är snö men känslan är trist.
Börja toptura tidigt på morgonen innan solen går upp, ja, men inte utför. Hellre åka i ljus och få ut mer av åkningen.

Håller med dig Fredreik, problemet här är att den inte går upp förrän i Februari nästa gång :/

Oj, då kanske det kan vara bra endå. Hellre mörkeråkning än ingen åkning!

Har åkt en del i kolmörkret på Svalbard. Ingen höjdare trots bra lampa. Snön är så ljus att man bli ganska bländad av snön närmast, så man ser inte jättelångt. Fullmånen är nästan bättre, men då gäller det att inte använda nån lampa alls, så att ögonen anpassar sig. Fullmånen brukar stå som högst mitt i natten.

Tillbaka
Topp