Puderbräda

LucasNilsson

Ny medlem
Puderbräda
så, blir usa för min del till vintern så jag känner att jag kommer behöva något för djupsnö.
körde på en 165as asgard förra vintern och var inte speciellt nöjd med den. kändes bara konstig.

är 1.84lång, 87kg 43i skostorlek. Åker rätt aggresivt och kommer bara att använda brädan för att bomba backar med, djup snö, hög fart, dropp samt pist då det behövs.
165wide eller något sånt? vill fortfarande att den ska kunna gå att poppa och småleka med i terrängen och ingen pansarvagn

tips?

kommer nog att införskaffa en splitboard istället för sLowshoes för längre turer men känns som att den kan bli jobbig att åka med i längden då man inte behöver kunna splitta den.

Puderbräda
En Lib-Tech Snow Mullet 165 BTX blir klockren för dig! Ett alternativ om du tycker att Mulleten är för puderinriktad är helt klart Gnu Riders Choice 161,5 BTX.

Puderbräda
Om du vill ha en bräda som verkligen fungerar i puder så kika på Libtech och K2s brädor med inverterat spann. För att en bräda med normalt spann ska fungera riktigt bra i puder krävs det att den är mjuk. Men så fort det blir lite slagigt blir en mjuk bräda orolig. En bräda med inverterat spann flyter upp även om den är lite hårdare. Se bara på hur wakeboards och vattenskidor fungerar. Var inte heller rädd för att gå upp lite mer i längd när du såpass tung och åker aggressivt. En bräda med inverterat spann kommer att ha mindre tryck på nos och tail och därmed blir den lättare att vrida runt i svängarna.

Puderbräda
Kan något stänga av de där töntarna från forumet? De förstör varenda tråd man läser!

Maximilian, Jekub, Hjalles o.s.v.

Tack.

Till tråden:
Skulle också gärna vilja ha tips på en puderbräda, då i en billigare prisklass eftersom jag inte åker puder särskilt mycket.

Puderbräda
Dejvy sa:
Till tråden:
Skulle också gärna vilja ha tips på en puderbräda, då i en billigare prisklass eftersom jag inte åker puder särskilt mycket.
Svårt att hitta billiga puderbrädor eftersom det är rätt specifika brädor som vänder sig till en mindre kundkrets. Ska du ha en puderspecifik bräda får du nog vara beredd på att hosta upp lite kulor.

Puderbräda
Även jag söker en bra puderbräda. Tänkte hosta upp lite stålar på en riktig värstingbräda denna säsongen, vill nog dock ha en som funkar ok även i pisten. Har kollat på burton men tycker fish är lite för extrem. Kommer nog bli en del skogsåkning och gillar korta svängar. Lite nyfiken på en K2 Gyrator el Santa cruz twinza platinum, e det nån som har erfarenhet av dessa brädor? Jag har små fötter, 177 cm lång och väger runt 80 kg så jag ska väl satsa på runt 160 cm tror jag. Tacksam för tips.

Puderbräda
slängde iväg ett mail till permafrost också iaf. hint dough, hint.

slängde ett öga på burtons fishbrädor. känns väl inte lika exotiskt och pimp som en Lib eller GNU men fortfarande väldigt lätt att hitta.

fish/swallow motför en snowmullet eller liknande?

Puderbräda
Dejvy sa:
Kan något stänga av de där töntarna från forumet? De förstör varenda tråd man läser!

Maximilian, Jekub, Hjalles o.s.v.

Tack.

Till tråden:
va taskig du är :'(

Puderbräda
nickeniklas sa:
Vilken Lib Tech är mest puder?
Snow Mullet helt klart. Taperad form och BTX. Flyter fantastiskt i puder och är otroligt lättmanövrerad vid skogsåkning.

Alla Libs brädor med BTX är bra puderbrädor med klart bättre flyt än en likadan bräda med traditionellt spann.

Puderbräda
Hej! Är sugen på Lib-Tech Snow Mullet, men blir 156cm för lång för mig? Tjej på 167cm och 60 kg som åkt en del puder och har planer på många puderresor i vinter.

Tacksam för tips! Sofie :D

Puderbräda
Tror inte heller längden är något problem. Frågan är bara vad du har för skostorlek? Mulleten är inte direkt den smalaste brädan. Vad åker du på just nu?

Puderbräda
Frågan är om Mulleten blir för bred med 37 i skor. Svårt att säga, det enda är att testa. Taperbrädor (med rejäl taper) med small midja (mindre än 25 cm) är lite svåra hitta. Mulleten ger ju en taper på 2,7 cm. Alternativen är ju NS Lotus, Prior Brandywine (4mm taper och typ omöjlig få tag på i europa), Rad Air Neo eller poppy (3-4mm) Eller möjligen Burton Malolo. Yavana har en taper på ca 2 mm och är ju snarare en allmountainbräda.

Mitt förslag är att köpa en Mullet och funkar det inte sälj den vidare alt. se om Libtech Sverige ska vara på någon av testdagarna i Åre eller liknande.

Puderbräda
Jag funderar också på att köpa en mullet.
Jag väger 62 kg och är 180 cm lång.
Vilken storlek skulle passa mig bäst tror ni 160 eller 165 ?

Puderbräda
henkaa sa:
Doughboy sa:
henkaa sa:
Jag funderar också på att köpa en mullet.
Jag väger 62 kg och är 180 cm lång.
Vilken storlek skulle passa mig bäst tror ni 160 eller 165 ?
160.
Okej, men hur stor skillnad kommer jag känna då mellan en skate banana 156 och en mullet 160 när jag kör puder? är det mycket skillnad?
Jag kör på en bräda som i princip är exakt som en banana i konstruktion och en mullet med vanlig camber. Skillnaden är enorm. Rocker i all ära men det är tapern som kommer få effekt i pudersnö. Jag säger bara en sak, surfs up.

Puderbräda
Xavier sa:
henkaa sa:
Doughboy sa:
Okej, men hur stor skillnad kommer jag känna då mellan en skate banana 156 och en mullet 160 när jag kör puder? är det mycket skillnad?
Jag kör på en bräda som i princip är exakt som en banana i konstruktion och en mullet med vanlig camber. Skillnaden är enorm. Rocker i all ära men det är tapern som kommer få effekt i pudersnö. Jag säger bara en sak, surfs up.
Okej, Det låter nice :D
men har du vanlig camber på din mullet? vilken årsmodell är det då?

Puderbräda
Xavier sa:
Håller fullständigt med. Jag har kört många rockerbrädor men ingen har haft i närheten av samma flyt som min 06-07 Mullet 165 med vanlig camber. Taperade brädor regerar i lössnö!!

Puderbräda
henkaa sa:
Xavier sa:
henkaa sa:
Okej, Det låter nice :D
men har du vanlig camber på din mullet? vilken årsmodell är det då?
Precis som Dough en 06-07. Lätt snyggaste Mulleten hittills dessutom :) Dock tror jag inte dagens banana mullet flyter sämre, snarare tvärtom men jag tror inte den kommer vara lika bra i pisten och på isiga partier som min mullet med camber.

Alternativ till banana mullet är ju Rome Notch (S-camber) NS Summit (RC-tech) Arbor Abacus (camber) Smokin Snowboards Pinner (DIRT Rocker).

Tillbaka
Topp